Доступ до виконання

17:07, 26 июня 2012
В даній публікації хочу підняти проблематику таких банальних та елементарних речей як ознайомлення сторони...
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

В даній публікації хочу підняти проблематику таких банальних та елементарних речей як ознайомлення сторони з матеріалами виконавчого провадження та подання стороною державному виконавцю клопотань у виконавчому провадженні.

Скажу, що свого часу, більш ніж 10 років тому, я працював у Державній виконавчій службі на посаді державного виконавця, проте ніколи не міг навіть уявити, що настане час, коли буде майже повсякденним явищем перешкоджання державними виконавцями сторонам, у реалізації своїх законних прав.

На перший погляд нібито усе зрозуміло, та чітко визначено законодавчо. Так відповідно до статті 12 Закону України «Про виконавче провадження», сторони виконавчого провадження, зокрема, мають право ознайомлюватися з матеріалами виконавчого провадження, робити з них виписки, знімати копії, подавати додаткові матеріали, заявляти клопотання, брати участь у провадженні  виконавчих дій, давати усні та письмові пояснення, висловлювати свої доводи та міркування з усіх питань, що виникають у ході виконавчого провадження, заперечувати проти клопотань, доводів та міркувань інших учасників виконавчого провадження та користуватися іншими правами, наданими законом.

Згідно частини першої статті 6 того ж Закону, державний  виконавець зобов\'язаний використовувати надані йому права відповідно до закону і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб.

Відповідно до пункту 4.2 Наказу №2274/5 від 25.12.2008р. «Про затвердження Порядку роботи з документами в органах державної виконавчої служби», ознайомлення сторін виконавчого провадження з матеріалами виконавчого провадження здійснюється у прийомні дні та години державного виконавця або в день, визначений керівником  органу державної виконавчої служби.

Проте це не заважало державним виконавцям вимагати у сторін подання не передбаченої жодним НПА заяви про ознайомлення з матеріалами виконавчого провадження, та пропонувати стороні прийти для ознайомлення через 10-30 днів, після написання такої заяви. Мене особисто, державний виконавець відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби України запевняв у повній законності прохання почекати, поки начальник відділу поставить на заяві свою резолюцію про те, що він не заперечує (!) проти такого ознайомлення!

12.04.2012р. Міністерством юстиції України було видано Наказ № 512/5 «Про затвердження Інструкції з організації примусового виконання рішень».
В пункті 2.12. зазначеної Інструкції чітко вказано про те, що сторона виконавчого провадження (її представник) може знайомитися з матеріалами виконавчого провадження у відповідному органі ДВС у спеціально визначений для прийому громадян час і в тому обсязі, в якому вона бажає, за усним клопотанням до державного виконавця. У разі бажання сторони виконавчого провадження (її представника) ознайомитись із матеріалами виконавчого провадження в інший час, виконавче провадження надається їй для ознайомлення на підставі вже письмової заяви, в якій зазначаються бажана дата та час ознайомлення, за резолюцією начальника відділу, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець.

До речі про спеціально визначений для прийому громадян час. Хтось з високопосадовців Державної виконавчої служби може пояснити- чи є сенс або здоровий глузд в тому, що прийомні години державних виконавців районних відділів ДВС і керівника цього відділу не збігаються ані в часі ані навіть в днях тижня? Чому сторона яка не змогла ознайомитись з матеріалами виконавчого провадження, або не може вирішити з державним виконавцем якісь спірні питання, має знову витрачати свій час, та вдруге приїздити вже в інший день до відділу ДВС, з метою попасти на прийом вже до начальника відділу?

Ще одне проблемне питання ознайомлення сторін з матеріалами виконавчого провадження полягає в тому, що і «Порядком роботи з документами…» і Інструкцією з організації примусового виконання рішень, передбачено, що відмітка про ознайомлення з матеріалами виконавчого провадження робиться державним виконавцем, а не стороною виконавчого провадження, що було б більш доцільним, аби уникнути будь яких непорозумінь. Крім того, варто було б зазначати і обсяг або ж конкретні документи виконавчого провадження з яким сторона ознайомилась.

Також створює певні проблеми і вимога Інструкції з організації примусового виконання рішень про те, що ознайомлення з матеріалами виконавчого провадження здійснюється в приміщенні органу ДВС та у присутності державного виконавця. Як правило це відбувається у його службовому кабінеті, в якому мало життєвого простору навіть для державних виконавців які ньому працюють, не кажучи вже про відвідувачів, проте це питання вже лежить у площині матеріального забезпечення органів Державної виконавчої служби.

Тепер скажу декілька слів про порядок прийому документів у Державній виконавчій службі, зокрема клопотань сторін у виконавчому провадженні, інших документів, які зумовлюють зупинення виконавчого провадження, його закінчення, тощо…

В тому ж відділі примусового виконання Державної виконавчої служби України, державні виконавці, мотивуючи відсутністю у відділі канцелярії, пропонують додатково подати сторонам клопотання (!) про приєднання клопотання (!!) до матеріалів виконавчого провадження, або ж, як варіант, опустити це клопотання без його реєстрації у спеціальну «скриньку для звернень». Про це мені на семінарі повідомили юристи з різних банківських установ. Відверто кажучи в це було важко повірити, аж поки я в цьому не переконався на власному досвіді.

При цьому пункт 2.6. Порядку роботи з документами в органах державної виконавчої служби, прямо вказує, що підлягає реєстрації кореспонденція, яка може надходити до відділу поштою або з прийому.

Тобто на особистому прийомі державний виконавець зобов’язаний приймати письмові клопотання, пояснення, доводи та міркування сторін з усіх питань, що виникають у ході виконавчого провадження, а також заперечення проти клопотань, доводів та міркувань інших  учасників виконавчого провадження.

До речі, на офіційному сайті ДВС України розміщено Інструкцію з діловодства у Державній виконавчій службі України №19/2 від 18.04.2012р.

Це не просто документ- це фундаментальна праця на 80 сторінках -шедевр бюрократичного мистецтва.

Особливу увагу Інструкція приділяє тому, щоб не доведи Господи, керівництво ДВС не «прогавило» якусь важливу депешу. Так відповідно до пункту 164 Інструкції, відразу після реєстрації Голові ДВС України у теці з грифом \"Невідкладно\" передаються акти органів державної влади та доручення вищих посадових осіб, запити, звернення, а також кореспонденція Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів України, кореспонденція, що надходить від установ вищого рівня.

Проте в цій Інструкції відсутні такі приземлені речі як порядок прийому документів у сторін виконавчого провадження.

То для кого працює ця служба? Для громадян та юридичних осіб чи «установ вищого рівня»?

Не ходячи далеко за досвідом європейським, хочу звернутись до методів роботи Федеральної служби судових приставів (ФССП) Російської Федерації. Так відповідно до Розпорядження Уряду РФ від 08.09.2010 №1519-р, майже всі заяви у виконавчому провадженні можна подати до підрозділу судових приставів за допомогою…електронної пошти. Більш того, у найближчих планах РФ видача судами електронних виконавчих листів, та їх направлення на примусове виконання у електронному вигляді.

До речі, робота судових приставів в РФ оцінюється також і за Книгою відгуків і пропозицій, положення про яку прийнято Федеральною службою судових приставів, та яка знаходиться у кожному підрозділі судових приставів -виконавців. Так, згадана Книга покликана слугувати для своєчасного інформування керівництва ФССП та її територіальних органів про недоліки в роботі, допущені судовими виконавцями, та оперативного прийняття рішень уповноваженими особами з усунення цих недоліків.

Книга перевіряється відповідальною особою щоденно, керівник територіального органу після розгляду порушених питань, приймає необхідні заходи щодо їх вирішення.

Вважаю, що записи в такій Книзі, була б найоб\"єктивнішим показником роботи керівника відділу, аніж «підмальований» звіт про роботу органу ДВС.

Так доступ до правосуддя дивакуваті американці розуміють в тому числі і так, що суди і судовий процес повинні бути \"доброзичливі до споживачів\".

Повноваження Державної виконавчої служби України теж насамперед необхідні конкретним громадянам та юридичним особам. І якщо труднощі в них зі спілкуванням з цим органом виникають в таких простих речах як ознайомлення з матеріалами та подання клопотань, то про яке реальне фактичне, повне та своєчасне виконання судових рішень можна говорити?

Авторгов Андрій Миколайович, адвокат, к.ю.н., партнер СЮФ «Агентство з питань боргів та банкрутства», член громадської ради при Державній виконавчій службі України.

Юридична Газета 26 червня 2012р. №26 (316)

Автор: Авторгов
Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олег Головенко
    Олег Головенко
    суддя Київського окружного адміністративного суду
  • Володимир Донець
    Володимир Донець
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва
  • Андрій Парінов
    Андрій Парінов
    суддя Шостого апеляційного адміністративного суду