У Верховній Раді пропонують захистити ІТ-галузь від тиску правоохоронців

11:20, 23 апреля 2019
На засіданні комітету розглянуть законопроект щодо вилучення техніки під час проведення слідчих дій.
У Верховній Раді пропонують захистити ІТ-галузь від тиску правоохоронців
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

24 квітня на засіданні Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності народні депутати розглянуть законопроект №9484, поданий групою народних депутатів (О. І. Данченко, Р. В. Лук’янчук, О. О. Матузко та ін.) про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Кримінального кодексу України (щодо вдосконалення порядку застосування окремих заходів забезпечення кримінального провадження)».

Автори законопроекту ставлять за мету підвищити збалансованість між забезпеченням дотримання прав фізичних та юридичних осіб та повноваженнями слідчих під час досудового розслідування кримінальних правопорушень, а також удосконалити методику проведення слідчих дій і зменшити навантаження на правоохоронні органи в частині усунення потреби зберігання великої кількості громіздкої вилученої техніки.

Проектом пропонується:

  • доповнити КПК нормою, згідно з якою сторона кримінального провадження зобов’язана надати суду оригінал документа;
  • передбачити в КПК положення, згідно з яким у разі втрати, пошкодження чи знищення стороною кримінального провадження наданого їй документа чи пристрою для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або його складових, що містили документ в електронному вигляді, вона зобов’язана відшкодувати володільцю витрати, пов’язані з втратою, пошкодженням чи знищенням документа, виготовленням його дубліката, та вжити заходів щодо відновлення втраченого документа;
  • доповнити КПК положеннями, за якими речові докази, що не містять слідів кримінального правопорушення, у вигляді пристроїв для обробки, якщо вони використовуються як предмети або засоби праці, повертаються власнику або передаються йому на відповідальне зберігання, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження. У разі вилучення зазначених пристроїв або їх складових особа, яка їх вилучає, зобов’язана на вимогу власника (законного володільця) або його представника надати письмове обґрунтування можливості заподіяння шкоди кримінальному провадженню у разі, якщо зазначений пристрій не буде вилучено;
  • увести норму, відповідно до якої у разі вилучення зазначених пристроїв або їх складових особа, яка їх вилучає, зобов’язана на вимогу власника надати можливість йому або уповноваженій ним особі копіювати інформацію, що міститься у цих пристроях або їх складових;
  • доповнити ст. 170 КПК положеннями, за якими арешт на майно у вигляді пристроїв для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або їх складових, якщо вони використовуються їх власником як предмети або засоби праці або якщо їх арешт може завдати шкоди фізичній чи юридичній особі, яка не є учасником цього кримінального провадження, може бути накладено лише з метою забезпечення можливої конфіскації майна чи спеціальної конфіскації. При цьому неприпустимою має бути заборона використання пристроїв для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або їх складових, якщо вони використовуються їх власником (або законним володільцем) як предмети або засоби праці.

Крім того, законопроектом передбачено внесення змін до Кримінального кодексу України з метою встановлення відповідальності посадових осіб слідчих органів та органів прокуратури за порушення відповідних вимог КПК, а саме за «умисне порушення слідчим або прокурором встановленого Кримінальним процесуальним кодексом України порядку тимчасового доступу до речей і документів або тимчасового вилучення чи арешту майна, а також порядку вилучення речових доказів під час огляду або обшуку, якщо це завдало істотної майнової шкоди власнику (законному володільцю) цього майна чи документів».

На думку авторів, на сьогоднішній день постає нагальна потреба в розробці такого механізму застосування заходів забезпечення кримінального провадження, за якого було б дотримано розумного балансу між інтересами держави в частині забезпечення справедливого правосуддя та інтересами підприємців, яким завдається істотна шкода внаслідок незаконних дій державних органів при реалізації ними владних повноважень. А отже, встановлення кримінальної відповідальності слідчих і прокурорів за заподіяння шкоди під час порушень кримінального процесуального закону є необхідною умовою належного захисту прав громадян, протидії свавіллю правоохоронців, запобігання і протидії зловживанням під час застосування закону.

Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» писала, що у Верховній Раді розглядатимуть можливість уніфікувати порядок розгляду справ у ВС.

Також ми писали про те, чого чекати від нового Кодексу з процедур банкрутства.

Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Telegram канал Sud.ua
Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Сегодня день рождения празднуют
  • Роман Кисіль
    Роман Кисіль
    суддя Запорізького окружного адміністративного суду
  • Лев Кишакевич
    Лев Кишакевич
    голова Етичної Ради, суддя Великої Палати Верховного Суду
  • Юрій Луганський
    Юрій Луганський
    суддя Верховного Суду у Касаційному кримінальному суді