Процес обрання голів нових податкової та митної служб називають поспішним і заангажованим

07:30, 24 апреля 2019
Громадська рада Державної фіскальної служби вказала на непідготовленість реформування відомства і скандальну передбачуваність переможців конкурсів.
Процес обрання голів нових податкової та митної служб називають поспішним і заангажованим
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Днями мали би завершитися два конкурси на посади керівників нових податкової та митної служб. Це стало би, за задумом Міністерства фінансів, першим кроком в ліквідації Державної фіскальної служби. Чиновники запевняють, що начебто такий поділ ДФС на дві служби зафіксований у Меморандумі про співпрацю між Україною та МВФ.

Кабінет міністрів 18 грудня 2018 року ухвалив рішення про поділ ДФС на Державну митну і Державну податкову служби, а 20 березня 2019 року видав розпорядження, яким оголошені конкурси на зайняття посад голів нових відомств. Умови проведення конкурсів, загальні та спеціальні кваліфікаційні вимоги були напрацьовані Міністерством фінансів, Національним агентством України з питань державної служби, а також за участі міжнародних партнерів. Взяти участь у відборі виявили бажання відповідно 5 і 6 кандидатів.

Кожний з конкурсів складали три етапи: іспит на знання законодавства та іноземної мови, тест на розв’язання ситуативних завдань та фінальна співбесіда. По суті, подібна конфігурація конкурсу нині є must have кожного обрання на важливу державну посаду.

На 23 квітня були призначені останні етапи конкурсів, - співбесіда з кандидатами, - на підставі яких Комісія з питань вищого корпусу державної служби, яка проводить відбір, мала визначити переможців та офіційно про це повідомити.

Проте, імена ймовірних переможців дивним чином стали відомими вже після першого туру конкурсу. Президент Петро Порошенко, завітавши 16 квітня в студію одного з телевізійних каналів, начеб то випадково озвучив їх у прямому ефірі. Привітання від Президента отримали ще не обрані Максим Нефьодов, як голова майбутньої митної служби, і Сергій Верланов, як голова податкової. Нині перший обіймає посаду заступника міністра економічного розвитку і торгівлі, а другий – заступник міністра фінансів.

Громадськість, і зокрема, Громадську раду при ДФС, до складу якої входять відомі всеукраїнські бізнес-об’єднання, такі, як Українська спілка промисловців і підприємців та Асоціація платників податків України, обурив такий не коректний перебіг конкурсів. До Кабінету міністрів України, Національне агентством України з питань державної служби, в Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики надійшли стривожені заяви з вимогою скасувати проведення даного відбору, а до Окружного адміністративного суду міста Києва полинув вал позовів, який здатний остаточно поховати результати неоковирно спланованих кимось перемог.

Почали не з того кінця

Нинішнє обрання керівників нових служб є занадто передчасним, вважає член Громадської ради при ДФС, президент Асоціації платників податків України Грігол Катамадзе.

Він пригадав, що ще у грудні минулого року нинішній міністр фінансів Оксана Маркарова зібрала разом громадські ради при Мінфіні та Державній фіскальній службі, і проанонсувала майбутню реформу ДФС. Вона тоді назвала два можливі варіанти: або шляхом прийняття постанови Кабінетом Міністрів України швидко розділити ДФС на окремі податкову та митну служби, або зважитися на ґрунтовний, але довготривалий шлях внесення відповідних змін до законодавства України.

«На жаль, обрали найпростіший варіант, який тепер породжує проблеми», - зазначив президент асоціації.

За його словами, сьогодні реформа ДФС починається не з того боку, адже маємо застарілу законодавчу і нормативну базу, маємо відсутність деяких вкрай важливих функцій у фіскальних служб, як, скажімо, ведення оперативно-розшукових дій, а натомість маємо абсолютно недієздатний атавізм у вигляді податкової міліції.

«Яким чином, за якими нормативними документами обрані на нинішніх конкурсах керівники служб будуть здійснювати захист економічної безпеки країни?», - риторично запитує Грігол Катамадзе.

В той же час у Верховній раді вже два роки лежить законопроект про створення Національної митної служби. Також не дійшов до парламентської зали дуже важливий, на переконання Грігола, законопроект про податок на виведений капітал.

«Коли я запитав заступника міністра фінансів Грузії, які втрати зазнала його країна після введення податку на виведений капітал, він спочатку не зрозумів питання, а потім сказав, що навпаки в економіку Грузії було інвестовано за рік 600 млн. ларі, це приблизно 260 млн. доларів США. А в Україні, коли Мінфін збирає бізнес, то говорять, що в разі прийняття відповідного закону вітчизняний бюджет недоотримує 43 млрд. гривень, і що треба шукати компенсатори. Ось така от різниця філософії між нашими і їхніми реформаторами», - наводить приклад Г.Катамадзе.

Реформи – це не загальні гасла, мають бути зазначені конкретні цифри, продовжує інший член Громадської ради при ДФС Олександр Шемяткін.

«Має бути, скажімо, план підвищення ефективності збирання податків. У Естонії, наприклад, рівень збору податків становить більше 4 відсотків, у нас – тільки 1,2 відсотки. Тобто маємо в 3,5 рази менш ефективну систему. Чи будуть щось змінювати нові керівники - нам не відомо», - зауважує представник громадськості.

Презентація і відкрите громадське обговорення програм реформи на початку, представлення команд, які будуть все це здійснювати, і лише потім оголошення конкурсу на очільників податкових і митних служб, - описують своє бачення алгоритму перетворення Державної фіскальної служби члени Громадської ради при ДФС.

Професіонали, а не політики

Не зважаючи на різні погляди щодо реформування ДФС, основною причиною скандалу став конфлікт інтересів, у якому підозрюють кандидата на посаду керівника податкової служби Сергія Верланова.

«Верланов є заступник міністра фінансів. Він очолював міжвідомчу робочу групу з реформування ДФС, він формував склад комісії і експертів, затверджував умови конкурсу. Він не повинен був брати участь у конкурсі. Конфлікт інтересів тут класичний», - вважає секретар Громадської ради при ДФС Віктор Косарчук.

Також у Громадській раді звертають увагу на умови конкурсу, які, нібито, прописані так, щоб посади зайняли конкретні особи.

«Переконаний, що головами податкової та митної адміністрації мають бути професіонали, а не політики. Дивно починати конкурс із знання іноземної мови. Багато людей, які є відомими фахівцями не подали документи на конкурс, бо не були впевнені, що пройдуть етап зі знання іноземної мови», - зазначає Грігол Катамадзе.

Громадськість вже давно визначилася із принципами і правилами проведення будь-якого важливого конкурсу. Він має бути політично неупередженим, прозорим, доброчесним, і мати надійні та переконливі методи тестування кандидатів.

Все це було перекреслено некоректністю проведення конкурсу, вважає голова податкового комітету Громадської ради Тетяна Шевцова.

І ще одна обставина, очевидно, впливає на незадоволення громадськості – у її представників при ДФС були свої уподобання. На посаду голови податкової служби була висунута кандидатура Дмитра Олексієнка, а на посаду голови митної служби - Анатолія Макаренка. Щоправда, останній відчуваючи, напевно, формальність конкурсу так і не подав документи.

Як запевнила віце-президент Української спілки промисловців і підприємців Юлія Дроговоз, наявність своїх кандидатів все ж таки не є причиною спротиву громадськості.

«Якби конкурс проходив дійсно прозоро, ми б сприйняли будь-який з результатів», – переконана вона.

Громадське доручення

Не покладаючись на дієвість заяв, спрямованих на адресу уряду, громадські активісти вирішили, що більш переконливим буде розгляд претензій у суді. Народний депутат Андрій Антонищак, який також є віце-президентом Асоціації платників податків, отримав доручення правління асоціації звернутися з позовами до суду щодо скасування конкурсів.

Парламентарій так і вчинив, направивши позовні заяви до Окружного адміністративного суду міста Києва, про що відкрито повідомив 16 квітня на засіданні Комісії з питань вищого корпусу державної служби, яка розглядала результати другого етапу конкурсів.

Формальними причинами для спроби зупинки конкурсів були обрані кваліфікаційні невідповідності у фаворитів конкурсних перегонів. Сергію Верланову окрім конфлікту інтересів закидалось недостатність досвіду роботи на державній службі (10 місяців замість 3 років), а Максиму Нефьодову – взагалі відсутність досвіду у митній сфері.

Окрім позову Андрія Антонищака, незадоволення конкурсом через позов висловив колишній керівник податкової адміністрації в Харківській області Станіслав Денисюк, а також продовжує відсуджувати свою посаду колишній керівник ДФС Роман Насіров.

ОАСК на сьогоднішній день встиг ухвалити тільки одне рішення - про забезпечення позову щодо зупинення конкурсу на посаду глави Державної митної служби.

«Прозора митниця дещо відкладається. Звісно, уряд буде оскаржувати це рішення про заборону і рухатись далі», - відреагував на своїй сторінці у Фейсбук Максим Нефьодов.

Коли буде розгляд позову по суті, і яка доля позовів щодо конкурсу на посаду глави Державної податкової служби – не відомо. У розкладі судових засідань до кінця квітня зазначені питання відсутні.

Позиція Мінфіну

Відсутність реакції суду на направлені позови таки дозволили завершити конкурс і визначити 23 квітня переможця серед кандидатів на посаду керівника глави Державної податкової служби. Ним очікувано став нинішній заступник міністра фінансів Сергій Верланов.

«Сергій став членом моєї команди в результаті невеликого прозорого конкурсу, який ми провели, коли я шукала в Мінфін заступника з фіскального напряму. Я не знала особисто Сергія раніше, але його резюме, професійні навички, активна громадянська позиція, гарна робота в Раді доброчесності і участь в марафонах справили враження, і за місяці роботи в Мінфіні він довів що це був дуже правильний вибір. Нам вдалося разом багато чого розпочати, як в покращенні податкового законодавства, так і реальних кроків по запуску нових РРО, видали багато узагальнюючих податкових консультацій, склали реалістичну дохідну частину бюджету на 2019 рік і дали старт реформи ДФС. І роль Сергія в цьому була величезною», - схвально охарактеризувала колегу у Фейсбуці міністр фінансів Оксана Маркарова.

Вона не погоджується з оцінками Громадської ради і вважає конкурс прозорим, «на який мали змогу податися всі, хто хотів (правда таких виявилося не дуже багато), могли відвідати або подивится онлайн всі, хто хотів, поставити питання всі, хто хотів».

Крім того, кваліфікаційні вимоги до кандидатів на посаду голови державної податкової служби базуються на загальних вимогах, встановлених статтею 20 закону про держслужбу. Перевірку поданих документів на відповідність вимогам проводив спеціальний структурний підрозділ НАДС, який є незалежним компетентним органом.

Щодо прозорості, то трійка фіналістів у прямому ефірі представили членам Комісії свою програму розвитку Служби у вигляді презентації, а потім протягом години відповідала на запитання представників бізнесу, народних депутатів, експертів та членів Комісії. Сергій Верланов набрав найбільшу кількість балів. Комісія буде рекомендувати його Кабінету міністрів призначити головою Державної податкової служби.

Мінфін, власне, так і планував, що спочатку треба обрати очільників, по суті, новостворюваних відомств, а ті протягом місяця після свого обрання мають представити на затвердження Мінфіну і Кабінету міністрів детальний план подальших змін. Після цього починається процедура ліквідації Державної фіскальної служби і реєстрація нових юридичних осіб – Державної митної і Державної податкової служб. А далі – робота з передачі баз даних, розмежування функцій і зон відповідальності, вирішення разом із законодавцем обсяг необхідних правоохоронних повноважень і процедур.

Чи можливий happy end?

У Мінфіні впевнені, що він доведе розпочату справу до логічного кінця. Незавершені та ще не розпочаті судові розгляди його не турбують.

«Ми впевнені в нашій правовій позиції», - зазначає міністр фінансів і запевняє, що їм також вдасться подолати тимчасову заборону на проведення конкурсу на посаду Голови ДМС, і успішно його завершити. Усі результати попередніх етапів залишаються чинними, підкреслює Оксана Маркарова.

У Громадській раді при ДФС не поділяють такого оптимізму, адже не відомо, чи влаштують обрані кандидати нову владу. «Тим, хто прийде, буде вигідніше відмінити результати цих конкурсів і перепровести їх ще раз», - висловила практичне міркування Юлія Дроговоз.

Рассмотрение законопроекта о мобилизации: электронный учет, пересмотр лиц с инвалидностью и другие правки — прямой эфир на Право ТВ
Рассмотрение законопроекта о мобилизации: электронный учет, пересмотр лиц с инвалидностью и другие правки — прямой эфир на Право ТВ
Сегодня день рождения празднуют
  • Віталій Файдюк
    Віталій Файдюк
    суддя Шостого апеляційного адміністративного суду
  • Михайло Дармін
    Михайло Дармін
    суддя Центрального апеляційного господарського суду
  • Олександр Шляхтицький
    Олександр Шляхтицький
    суддя П'ятого апеляційного адміністративного суду