Спільна власність територіальних громад: що примушує владу змінювати порядок його реалізації

13:15, 28 декабря 2021
Територіальним громадам передані тисячі об'єктів, але щодо них відсутній порядок реалізації права спільної власності.
Спільна власність територіальних громад: що примушує владу змінювати порядок його реалізації
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» закріплять положення про право спільної часткової та спільної сумісної власності територіальних громад.

Право спільної часткової та право спільної сумісної власності визнається за територіальними громадами Цивільним кодексом України (стаття 356 та стаття 368 ЦКУ), проте сьогодні в Законі“Про місцеве самоврядування в Україні» предметно не регулюється.

Цю прогалину пропонує усунути Мінрегіон за допомогою законопроекту «Про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” щодо комунальної власності».

Згідно із законопроектом, спільна сумісна власність територіальних громад — комунальна власність двох або більше територіальних громад без визначення часток кожної з них, що задовольняє їх спільні потреби і перебуває в управлінні відповідної обласної або районної ради чи визначеного цією радою органу;

спільна часткова власність територіальних громад — комунальна власність двох або більше територіальних громад, які об'єднуються на договірних засадах, із визначенням частки кожної територіальної громади щодо майна спільної власності.

Територіальні громади можуть об'єднувати на договірних засадах об'єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів з метою співробітництва територіальних громад.

Утворені чи придбані під час співробітництва об'єкти цивільних прав перебувають у спільній частковій власності територіальних громад, які є учасниками такого співробітництва. Обсяг внеску та грошова оцінка частки кожної територіальної громади, що бере участь у співробітництві, можливість та умови відчуження такої частки, у тому числі внаслідок виходу однієї або кількох територіальних громад із співробітництва, а також умови переважного права на придбання частки (частини частки) іншого учасника співробітництва визначаються договором між територіальними громадами.

Право спільної сумісної власності територіальних громад

Об'єкти цивільних прав, що забезпечують спільні інтереси територіальних громад району або області, передані законом або спільним рішенням територіальних громад району або області в управління районній чи обласній раді (уповноваженому нею органу), а також майно, що набувається на законних підставах у результаті діяльності районної або обласної ради, перебувають у спільній сумісній власності територіальних громад відповідного району або області.

Доходи, отримані від використання та відчуження об'єктів спільної сумісної власності територіальних громад, зараховуються в районний або обласний бюджет відповідно, якщо інше не було визначено в умовах використання або відчуження відповідного об'єкта.

Об'єкти права спільної сумісної власності територіальних громад не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам права власності без рішення відповідних сільських, селищних, міських рад, крім випадків, передбачених законом.

За пропозицією територіальної громади, відповідна районна або обласна рада зобов'язана розглянути питання про передачу об'єкта спільної сумісної власності, що перебуває в її управлінні, та прийняти рішення про передачу в комунальну власність відповідної територіальної громади такого об'єкта, якщо він розміщений (зареєстрований) на території такої територіальної громади і задовольняє потреби виключно цієї територіальної громади.

У разі коли такий об'єкт не відповідає жодному із критеріїв, визначених частиною четвертою цієї статті, передача відповідного об'єкта у власність територіальної громади не потребує погодження інших сільських, селищних, міських рад територіальних громад району або області.

У разі коли такий об'єкт відповідає одному чи декільком критеріям, визначеним частиною четвертою цієї статті, інші територіальні громади під час консультацій можуть запропонувати внесення додаткових умов щодо передачі відповідного об'єкта у власність окремій територіальній громаді, зокрема щодо заборони відчуження прийнятого майна протягом певного періоду.

Необхідність законопроекту пояснюють тим, що у комунальну власність територіальних громад передано понад 23 000 об'єктів спільної власності територіальних громад, що перебували в управлінні районних рад.

Разом з тим, у процесі передачі відповідних об'єктів та майна виникали труднощі, пов'язані з відсутністю чіткого законодавчого регулювання відносин, пов'язаних з набуттям, здійсненням та припиненням права комунальної власності на майно, що належить територіальним громадам, здійснення районними радами правомочностей щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад району.

Разом з тим, чинним законодавством України не передбачено регламентування спільної власності територіальних громад району, області, що призводить до відсутності уніфікованого підходу до його тлумачення та застосування.

З прийняттям у 2014 році Закону України «Про співробітництво територіальних громад» широкого поширення набула реалізація територіальними громадами різних форм співробітництва, в результаті чого утворюються нові об'єкти права комунальної власності, які фактично є власністю декількох територіальних громад суб'єктів співробітництва.

Також  Кабмін затвердив законопроект, який розширює можливості судів у справах про інтелектуальну власність.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Ответственности за нарушение правил военного учета не избежать – эфир на Право ТВ
Telegram канал Sud.ua
Ответственности за нарушение правил военного учета не избежать – эфир на Право ТВ
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Прилипчук
    Олександр Прилипчук
    суддя Сумського окружного адміністративного суду