Кабмін постановою від 10 березня 2023 р. №213 врегулював питання набуття права власності на майно осіб, пов'язаних з державою-агресоркою, на підставі рішення суду або у порядку спадкування з метою виконання такими особами обов'язків, які виникають з набуттям права власності. Про це раніше розповів міністр юстиції Денис Малюська, а 13 березня відповідну постанову опубліковано.
Так, на підставі рішення суду або у порядку спадкування особи, пов'язані з державою-агресоркою, набуватимуть право власності на майно (оскільки обмежити таке набуття неможливо) та зможуть володіти і користуватися цим майном. При цьому, така особа зможе звернутися до нотаріусу за вчиненням нотаріальної дії щодо видачі свідоцтва про право на спадщину, а також здійснити державну реєстрацію права власності на таке майно на підставі виданих раніше свідоцтв про право на спадщину.
«Офіційне визнання державою права на спадщину шляхом його державної реєстрації надасть можливість вимагати виконання обов'язків, які виникають з набуттям права власності, зокрема сплати податку на спадщину, обов'язку щодо утримання майна тощо. Крім того, це сприятиме виявленню активів, набуття яких особами пов'язаними з державою-агресоркою, не було відображено в державних реєстрах (державних інформаційних ресурсах). Таким чином «на радари» органів державної влади та правоохоронців потрапить майно, інформацію про яке не вносили до державних реєстрів, посилаючись на мораторій», – зазначає Денис Малюська.
Так, внесено зміни до підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів від 28 лютого 2022 р. № 164 «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану» стосовно виключень для осіб, пов’язаних з рф.
Як і раніше, передбачено, що незавершені нотаріальні дії за зверненням особи, пов’язаної з державою-агресором, визначеної постановою КМУ від 3 березня 2022 р. № 187 «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації», зупиняються. У разі звернення такої особи за вчиненням нотаріальної дії нотаріус відмовляє у її вчиненні.
Разом з тим, відповідно до змін зазначені обмеження діють до набрання чинності законом щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, та не поширюються на звернення юридичних осіб, визначених абзацами шостим — дев’ятим підпункту 1 пункту 1 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України, та на нотаріальні дії щодо:
засвідчення справжності підпису на заяві про вихід з громадянства Російської Федерації;
видачі свідоцтва про право на спадщину;
посвідчення заповіту військовополоненого.
Також внесено зміни до постанови КМУ від 3 березня 2022 р. № 187 «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації».
Відповідно постанову доповнено нормою, що для забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави України у зв’язку з військовою агресією рф установити до прийняття та набрання чинності Законом щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, мораторій (заборону) на виконання, у тому числі в примусовому порядку, грошових та інших зобов’язань, кредиторами (стягувачами) за якими є рф або юридичні особи, утворені відповідно до законодавства іноземної держави, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, яких є Російська Федерація, громадянин Російської Федерації, крім того, що проживає на території України на законних підставах, або юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації, — у випадку виконання зобов’язань перед ними за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті.
Також передбачено для забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації установити до прийняття та набрання чинності Законом України щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, мораторій (заборону) на:
відчуження, передачу в заставу, будь-які інші дії, які мають чи можуть мати наслідком відчуження нерухомого майна, цінних паперів, корпоративних прав, транспортних засобів, повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання Російською Федерацією або особами, пов’язаними з державою-агресором, крім:
відчуження, передачу в заставу, будь-які інші дії, які мають чи можуть мати наслідком відчуження нерухомого майна, цінних паперів, корпоративних прав, транспортних засобів, повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання на користь осіб, пов’язаних з державою-агресором, або Російської Федерації, крім набуття ними права власності на такі об’єкти на підставі рішення суду або свідоцтва про право на спадщину.
«З метою посилення захисту інтересів держави Україна та припинення шляхів фінансування юридичних осіб, пов'язаних з рф, що неминуче призводить до опосередкованого фінансування військової агресії росії, нагальним є поширення дії мораторію на виконання зобов'язань перед юридичними особами, утвореними відповідно до законодавства іноземної держави, що пов'язані з рф, за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті України», – пояснює Денис Малюська.
При цьому дія мораторію не поширюватиметься не лише на безоплатне відчуження/передачу на користь держави Україна, а й на задоволення вимог Національного банку за наданими банкам кредитами для підтримки ліквідності. Це сприятиме стабільній і налагодженій роботі банківської системи, що є запорукою належного функціональної економiки держави.
Таким чином мораторій не зможе бути використаний банківськими установами як привід для уникнення сплати боргів перед Національним банком України.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.