Заборона фінансувати мітинги та обов’язковість подачі декларацій чиновниками та посадовцями про контакти: як Зеленський пропонує боротися з олігархами

13:20, 17 сентября 2021
У парламенті готують до другого читання законопроект, направлений на позбавлення впливу олігархів.
Заборона фінансувати мітинги та обов’язковість подачі декларацій чиновниками та посадовцями про контакти: як Зеленський пропонує боротися з олігархами

В Україні каратимуть не лише олігархів, а і їхніх представників. За інформацією окремих народних депутатів, такі зміни погоджено у законопроект №5559 про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів). Документ був схвалений у першому читанні парламентом у липні, а тепер готують до другого читання.

У пояснювальній записці зазначено, що проект розроблено з метою визначення правових та організаційних засад функціонування системи запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів), та пов'язаних із ними осіб.

Отже, особа є олігархом, якщо відповідає щонайменше трьом з таких ознак:

1) бере участь у політичному житті;

2) має значний вплив на засоби масової інформації (ЗМІ);

3) є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на загальнодержавному товарному ринку;

4) підтверджена вартість активів особи перевищує один мільйон прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.

За даними народних депутатів, до пропонованих змін до другого читання, додається новий суб'єкт – представник олігарха: особа, яка проводить зустрічі (розмови) з публічними службовцями від імені та/або в інтересах олігарха.

Олігарх вважається таким, що бере участь у політичному житті, якщо пов'язаний або є Президентом України, Головою Верховної Ради України,  Першим заступником та заступником Голови Верховної Ради України, народним депутатом України, Прем'єр-міністром України, Першим віце-прем'єр-міністром України, Віце-прем'єр-міністром України, Міністром, його першим заступником та заступником, керівником іншого центрального органу виконавчої влади, який не входить до складу Кабінету Міністрів України, Головою Служби безпеки України, Генеральним прокурором, Головою Національного банку України, керівником постійно діючого допоміжного органу, утвореного Президентом України, його Першим заступником та заступником, обіймає посаду у керівних органах політичної партії, фінансує діяльність політичної партії, політичну агітацію або проведення мітингів чи демонстрацій з політичними вимогами.

Рішення про визнання особи олігархом приймається Радою національної безпеки і оборони України (РНБО) на підставі подання Кабінету Міністрів України, члена РНБО, Національного банку України, Служби безпеки України або Антимонопольного комітету України. До другого читання, за інформацією окремих депутатів, мають додати норму про обов'язок викликати потенційних олігархів на засідання РНБО, обов'язок членів РНБО аргументувати, чому вони відносять особу до олігархів, і розглядати заперечення самих олігархів.

Рішення про визнання олігархом є підставою для включення таких осіб до Реєстру олігархів. Реєстр є електронною інформаційно-телекомунікаційною системою, призначеною для публікації та обробки інформації про олігархів та осіб, які подають декларації про контакти, з метою забезпечення доступу до інформації про таких осіб та застосування до них заходів впливу.

На офіційному вебсайті РНБО забезпечується відкритий цілодобовий доступ до Реєстру з можливістю його перегляду, копіювання та роздруковування інформації, а також у вигляді набору даних.

Реєстр має містити такі відомості:

1) рішення РНБО про визнання особи олігархом та обґрунтування прийняття такого рішення;

2) прізвище, ім'я та по батькові олігарха;

3) декларації про контакти з олігархом або його представниками;

4) рішення РНБО про виключення особи з Реєстру та обґрунтування прийняття такого рішення.

До другого читання мають також додати норму, яка зобов’яже вказувати інформацію про юридичних осіб, бенефіціаром яких є олігарх, та про осіб та партії, на політичну діяльність яких олігарх давав кошти.

Олігархам, які включені до Реєстру, забороняється:

1) здійснювати внески (прямо або опосередковано через інших осіб) на підтримку політичних партій;

2) бути покупцем у процесі приватизації об'єктів великої приватизації.

У випадку контакту публічного службовця з олігархом або його представником такий службовець зобов'язаний подати декларацію про контакти. Під контактом розуміється зустріч та розмова (у тому числі проведені онлайн) будь-якого змісту. Олігархи та їх представники зобов'язані перед початком зустрічі (розмови) повідомляти публічних службовців про факт включення відомостей про себе до Реєстру. Подання декларації здійснюється не пізніше наступного дня після контакту. Якщо  декларація не буде подана посадовців мають звільнити.

Рішення про виключення з Реєстру приймається у випадку встановлення факту відсутності у такої особи не менше двох ознак олігарха.

У свою чергу у Головному науково-експертному управлінні (ГНЕУ) вказали, що відповідні функції для Президента і РНБО не передбачені українським законодавством. Також застерегли, що можливі зловживання.

Раніше «Судово-юридична газета» писала, що Рада схвалила зміни до закону про протидію відмиванню доходів.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Нещеплених не допустять до роботи та навчання: чому у Києві протестували
Нещеплених не допустять до роботи та навчання: чому у Києві протестували
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Юрій Сіренко
    Юрій Сіренко
    голова Черкаського апеляційного суду
загрузка...