Як будуть блокувати інтернет-магазини згідно з законопроектом про захист прав споживачів

11:43, 8 октября 2021
Правом ініціювати блокування сайтів пропонують наділити Держпродспоживслужбу.
Як будуть блокувати інтернет-магазини згідно з законопроектом про захист прав споживачів

У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про захист прав споживачів» № 6134 від 05.10.2021.

Законопроект зареєстрований в парламенті Кабінетом Міністрів України, а розроблявся він Міністерством економіки України.

Проектом Закону пропонується: 

  • поширити дію Закону України «Про захист прав споживачів» на сферу харчової продукції в частині економічних прав споживача (у разі порушення умов договору купівлі-продажу (доставки) харчової продукції в інтернет-магазинах, при позначенні ціни продажу харчової продукції); 
  • визначити сфери, на які не поширюється дія цього Закону, для уникнення дублювання контрольних функцій органів державного нагляду); 
  • визначити права та обов'язки споживачів в електронній торгівлі; 
  • визначити перелік інформації про продукцію та суб'єкта господарювання, яку він повинен надавати при здійсненні електронної торгівлі, та відповідальність за відсутність такої інформації, крім того, відповідальність суб'єкта господарювання, що надає послуги торговельного електронного майданчику (маркетплейса) для розміщення товарів для продажу інших суб'єктів господарювання; 
  • надати Держпродспоживслужбі право звертатися до провайдера інтернет-послуг щодо обмеження доступу до вебсайтів (частини вебсайту, програмного забезпечення) суб'єктів господарювання, які використовують нечесну підприємницьку практику та порушують законодавство про захист прав споживачів; 
  • надати Держпродспоживслужбі право у разі отримання від суб'єкта господарювання заяви про відновлення доступу до вебсайту у зв'язку з розміщенням інформації про найменування та місцезнаходження суб'єкта господарювання звертатися протягом двох робочих днів до провайдера інтернет-послуг з метою відновлення доступу до вебсайту;
  • звільнити суб'єктів господарювання від обов'язку створювати обмінний фонд товарів; 
  • впровадити надання суб'єктами господарювання документів, що підтверджують гарантійні зобов'язання, в електронній формі; 
  • надати споживачеві право на заміну товару на такий самий або аналогічний, наявний у суб'єкта господарювання, у разі, якщо ремонт товару, придбаного споживачем, потребує більше чотирнадцяти календарних днів; 
  • надати споживачеві право на зниження ціни або повернення коштів, якщо недолік товару з'являється після ремонту тощо;
  • запровадити визначення електронного торговельного майданчика (маркетплейса), електронного сервісу порівняння продукції (прайс-агрегатора) та їх відповідальність за наявність інформації, яка стосується даних про суб'єктів господарювання, що продають продукцію на вебсайтах маркетплейса та прайс-агрегатора. 

Крім того, запропоновано звільнити громадські об'єднання споживачів від сплати судового збору в усіх судових інстанціях у справах щодо захисту прав споживачів, у тому числі щодо невизначеного кола споживачів.

Від сплати судового збору звільнять також самих споживачів та Держпродспоживслужбу.

Законопроект Мінекономіки планує вирішити одразу декілька проблем.

Так, сьогодні неврегульовані питання захисту споживчих прав у сфері електронної торгівлі, відсутні дієві механізми захисту від нечесної торговельної діяльності, неефективний захист прав споживачів при гарантійному обслуговуванні продукції тощо. 

За результатами аналізу звернень споживачів про порушення їх прав, зокрема, у сфері електронної торгівлі, виявлено таке: 

  • при купівлі продукції в інтернет-магазинах споживачам надається недостовірна інформація про продукцію, її споживчі властивості, ціну, умови доставки, порушується право споживача на розірвання договору, відмову від продукції та повернення коштів; 
  • трапляються випадки відсутності відомостей про суб'єкта господарювання, достатні для його ідентифікації, що унеможливлює здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держпродспоживслужбою, у разі порушення суб'єктом господарювання законодавства про захист прав споживачів;
  • необхідність створення суб'єктами господарювання обмінного фонду товарів, які надаються на письмову вимогу споживача на час ремонту товару неналежної якості, призводить до значних фінансових витрат бізнесу на утримання товарів та приміщення для такого фонду. 

Крім того, Законом передбачено, що суб'єкт господарювання за кожний день затримки надання споживачеві товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків (понад чотирнадцять днів) має виплатити неустойку відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару. 

Водночас споживач може довгий час чекати на відремонтований товар (наприклад, відсутні запчастини для ремонту товару), що позбавляє споживача права користуватися товаром, який він свідомо вибирав, купував та за який сплачував кошти. 

Тому виникає необхідність встановити законодавчу норму щодо заміни товару на такий самий або аналогічний, наявний у суб'єкта господарювання у разі, якщо ремонт потребує більше чотирнадцяти календарних днів або є неможливим. 

У такому разі зникає потреба в наявності обмінного фонду, а у разі його створення суб'єкт господарювання матиме конкурентну перевагу. 

Крім того, депутати повідомляли, що коло осіб, які мають право на податкову амністію, розширять.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій. 

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Нещеплених не допустять до роботи та навчання: чому у Києві протестували
Нещеплених не допустять до роботи та навчання: чому у Києві протестували
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Юрій Сіренко
    Юрій Сіренко
    голова Черкаського апеляційного суду
загрузка...