Як раніше писала «Судово-юридична газета», наразі на підписі у Президента Володимира Зеленського знаходиться закон, за яким Фонд соціального страхування припинить існувати з 1 січня 2023 року (законопроект 3663 «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»).
Відповідно до нового закону уповноваженим органом управління в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку буде Пенсійний фонд України.
Головне юридичне управління зауважує, що нова редакція Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» передбачає право доступу Пенсійного фонду та його територіальних органів до низки державних інформаційних ресурсів (державних реєстрів, баз даних) та отримання інформації (включаючи персональні дані) від відповідних органів державної влади.
«За такої ситуації, реалізація положень проекту Закону про соціальне страхування зобов'язує органи державної влади надавати уповноваженому органу управління безпосередній доступ до своїх інформаційно-комунікаційних систем, що містять інформацію, в тому числі конфіденційну, яка збиралася у фізичних осіб (суб'єктів персональних даних) на певні законні цілі (зрозумілі та передбачувані для фізичних осіб на підставі інших законодавчих актів), і не сумісні з цілями, визначеними Законом про соціальне страхування.
Тож внаслідок реалізації запропонованих положень конфіденційна інформація стосовно невизначеного кола осіб оброблятиметься невизначеним колом суб'єктів у невизначених законом обсягах, у тому числі протягом дії воєнного стану, і відповідна обробка персональних даних не буде передбачуваною та прогнозованою (щодо способів та обсягу) для володільців персональних даних.
Це несе ризики фактичного нівелювання статусу охоронюваної Конституцією та законами України конфіденційної інформації про фізичних осіб (проект Закону про соціальне страхування не містить завершених правових механізмів, а їх формування частково визначатиметься на підзаконному рівні), вільне поширення її необмеженому колу осіб у способи, що чітко не визначені законами», - підкреслює ГЮУ.
Так, Пенсійний фонд та його територіальні органи отримають право:
1) отримувати інформацію шляхом електронної інформаційної взаємодії з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, електронної системи охорони здоров’я, Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, Єдиної державної електронної бази з питань освіти, Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, інтегрованої міжвідомчої інформаційно-комунікаційної системи щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон, інформаційно-аналітичної платформи електронної верифікації та моніторингу, централізованого банку даних з проблем інвалідності з метою забезпечення виконання покладених на нього завдань відповідно до законодавства України. Отримання інформації шляхом електронної інформаційної взаємодії з Єдиного державного демографічного реєстру та інтегрованої міжвідомчої інформаційно-комунікаційної системи щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон, здійснюється з використанням єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України;
2) перевіряти обґрунтованість видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів;
3) одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від органів доходів і зборів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб’єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів;
4) перевіряти достовірність відомостей, поданих страхувальником для отримання страхових коштів, дотримання порядку використання страхувальником наданих йому страхових коштів, відмовляти у фінансуванні виплат у разі відмови або перешкоджання страхувальником проведенню перевірки, виявлення фактів подання страхувальником до уповноваженого органу управління недостовірних відомостей або порушення порядку використання страхових коштів;
5) отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки;
6) накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону;
7) вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування;
8) порушувати відповідно до законодавства питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства про соціальне страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи тощо.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.