У 2025 році на українському ринку вживаних автомобілів очікується суттєве зростання цін — від 10% до 23%. Причиною цього стала нова система оподаткування, що передбачає додаткові податки на другий, третій та наступні продажі транспортних засобів у межах одного календарного року. Про це йдеться в матеріалі РБК-Україна.
Що змінилося у податковому законодавстві
Із 1 грудня 2024 року в Україні набрали чинності оновлені положення Податкового кодексу. Відтепер фізичні особи, які продають транспортні засоби, мають сплачувати два обов’язкових збори — податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) та військовий збір. Розмір податкового навантаження залежить від кількості угод купівлі-продажу впродовж року, а також від типу транспортного засобу.
Для мопедів, мотоциклів і легкових автомобілів діють такі правила:
«Якщо протягом року власник продав мопед «Карпати» й автомобіль "Лексус", і мопед був першим, тоді за автомобіль доведеться сплатити 5% податку на доходи та 5% військового збору від вартості авто», — пояснив податковий консультант Олександр Зарайський.
Щодо іншого рухомого майна — вантажівок, причепів тощо — податки застосовуються вже з першої операції:
Таким чином, максимальне податкове навантаження на продаж транспортного засобу може сягати 23% від його вартості.
Як це вплине на ринок вживаних авто
Нововведення стосуються не лише пересічних автовласників, а й перекупників, які займаються регулярним перепродажем авто з Європи чи США. Для таких продавців додаткове оподаткування стане суттєвим тягарем, тож вони будуть змушені перекласти витрати на кінцевого покупця. Це, у свою чергу, стимулюватиме подорожчання автомобілів на вторинному ринку.
За даними Інституту досліджень авторинку, у березні 2025 року середня ціна автомобіля з бензиновим двигуном у найпопулярнішому сегменті вже зросла на 3,4% у порівнянні з минулим роком і становить 6000 доларів США.
Схеми з довіреністю — під загрозою
Окрім перекупників, зміни можуть боляче вдарити по власниках, які передають авто в користування на підставі довіреності. Така форма не передбачає офіційного продажу, тому податки не нараховуються. Однак у разі подальшого перепродажу автомобіля, який оформлений за довіреністю, податкові зобов’язання все одно виникають у юридичного власника.
«Останнім часом стало дуже багато випадків, коли авто, що були колись «продані» за довіреністю, нарешті були офіційно оформлені на нових власників», — зауважив Зарайський.
Якщо автомобіль, переданий за довіреністю, буде перепродано повторно в межах одного року, для юридичного власника це вже рахується як друга або третя операція — тобто з податком у 10% або навіть 23%.
Як уникнути фінансових втрат при продажу авто
Фахівці радять уважно планувати продажі, щоб уникнути перевищення річного ліміту угод і, відповідно, високого оподаткування. Перш ніж продавати авто, варто проконсультуватися з податковим консультантом або юристом, аби уникнути помилок у документації.
Особливу увагу слід приділяти схемам з довіреністю — вони не вважаються законним способом передачі власності. Якщо за такою схемою у власника вже був один продаж у поточному році, другий може потягнути за собою податкові нарахування на рівні 10%.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER, сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.