Як запускають роботу ДБР у Києві: подробиці

12:15, 11 октября 2018
Газета: 37 (456)
В. о. директора ТУ Державного бюро розслідувань у Києві Олександр Мельников розповів, як планується запускати теруправління та які питання виникають у зв’язку з цим.
Як запускають роботу ДБР у Києві: подробиці
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

На Державне бюро розслідувань покладають великі сподівання. Адже саме цей орган має повністю взяти на себе завдання із запобігання, виявлення, припинення, розкриття злочинів, вчинених посадовими особами, які посідають особливо відповідальне місце в країні. Крім того, до підслідності ДБР віднесені судді, працівники правоохоронних органів, службові особи НАБУ, керівник і прокурори САП, а також особи, які вчинили військові злочини.

Генпрокуратуру з 20 листопада 2017 року позбавили слідчих функцій і права відкривати нові провадження, підслідні Бюро. Втім, ДБР ще знаходиться на стадії запуску як правоохоронний орган. Не в останню чергу затримка пов’язана з відсутністю бажання у народних депутатів чимскоріш врегулювати прогалини в законодавстві, що, зокрема, дозволило б добрати оперативних працівників у ДБР.

В. о. директора територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті  Києві Олександр Мельников розповів «Судово-юридичній газеті», як планується запускати теруправління та які питання виникають в зв’язку з цим.

Бесіду вела Наталя Мамченко,

«Судово-юридична газета»

Чи почало вже роботу територіальне управління ДБР у місті Києві?

Наразі територіальні управління Державного бюро розслідувань вже запрацювали, призначені заступники, які відповідно до наказу директора ДБР виконують обов’язки директорів ТУ, і на мене покладено завдання запустити ТУ ДБР у місті Києві. Мною вже підготовлена річна програма діяльності, передбачена законом про ДБР, яку я подав на адресу центрального апарату.

У цій програмі визначені всі основні напрямки діяльності з розвитку і запуску територіального управління у Києві. Ключові завдання, що стоять переді мною, це, зокрема, призначення адміністративного корпусу – держслужбовців, які виконують функції з матеріально-технічного, кадрового забезпечення, тощо. За цими напрямками робота вже розпочата. У казначействі відкрито рахунок, надійшли кошти, які ми будемо використовувати для виконання завдань управління.

Наразі проходять спеціальну перевірку співробітники, які після цього та проходження поліграфу будуть призначені. Вже працюють співробітники відділу кадрового забезпечення, які готують матеріали для призначення осіб на посади.

Звичайно, для повноцінного початку роботи нам необхідні слідчі, які будуть виконувати безпосередню функцію ДБР — боротися зі злочинністю, тож ми чекаємо завершення конкурсу.

Чи виправдає себе, на Вашу думку, квотність, за якою призначаються слідчі, зокрема з осіб, які не працювали в правоохоронних органах?

Цей елемент вперше задіяний в Україні. До кожного слідчого відділу кандидатів обирають за трьома квотами: 30% — працівники прокуратури, які останній рік працюють слідчими і мають слідчий стаж не менше 3 років, 19% — це слідчі, які працювали на цих посадах в інших правоохоронних органах (Нацполіції, ДФС, СБУ), і 51% — це особи, які протягом останнього року не обіймали посади в слідчих органах досудового розслідування, але мають досвід роботи у галузі права.

Отже, найбільша квота — серед осіб, які мають юридичну освіту, але не перебували на посадах слідчих.

На мою думку, це є позитивом, адже молоді люди, які бажають працювати у ДБР, не мають такого фактору, як професійна деформація, їх сприйняття роботи не буде базуватися на попередньому досвіді, і ми зможемо отримати свіжий погляд на діяльність правоохоронного органу.

До речі, квота буде діяти і щодо оперативних уповноважених. 40% ми маємо обрати серед осіб, які працювали в підрозділах, що виконували функції ОРД, і 60% — які взагалі не працювали в них, але мають фахову освіту. Звичайно, тут є питання, тому що цьому треба навчатися, але головне — мати бажання навчатися, розвиватися та сприймати нові методики.

На якому етапі знаходиться добір слідчих до ТУ ДБР?

Ще тривають конкурси на посади слідчих. Визначати переможців конкурсу будуть члени конкурсної комісії після завершення співбесід з усіма кандидатами. Слідчі територіальних управлінь будуть призначені на посади одночасно зі слідчими центрального апарату. Тож ми чекаємо на те, що будуть обрані найкращі.

Яка мінімальна кількість слідчих має бути призначена для початку роботи?

Щоб підрозділ запрацював, треба заповнити 30% кадрів від загальної кількості.

Чи зможе територіальне управління повноцінно працювати без оперативників?

Ми дуже чекаємо зміни до закону, бо оперативні працівники, безумовно, одна з ключових ланок. В нашому випадку ми можемо почати працювати після призначення слідчих, і виконувати негласні слідчі розшукові дії в рамках кримінального провадження, задіявши слідчих в тому складі, який будемо мати. Маю надію, що законодавець знайде час і до початку 2019 року ухвалить зміни до закону у другому читанні. 

Чи забезпечене ТУ ДБР приміщенням в Києві та чи підходить воно для роботи?

Територіальне управління ДБР у Києві має юридичну адресу вул. Симона Петлюри, 15. Юридично всі документи оформлюються на це приміщення. Коли в будівлі «Преса України» закінчиться ремонт, центральний апарат ДБР переміститься туди, і приміщення, де ми зараз знаходимося, буде повністю у користуванні ТУ.

Приміщення на Симона Петлюри, 15 нас влаштовує, і я вважаю, що вкладати сюди великі бюджетні кошти немає необхідності. Тут достатній рівень ремонту, щоб виконувати свої професійні обов’язки, а необхідне для розміщення працівників (столи, стільці тощо) ми наразі закуповуємо.

Чи були Ви готові до того, що Вам доведеться керувати теруправлінням?

Я йшов на посаду як заступник по оперативній частині, оскільки все життя працював на оперативних посадах, які не передбачають виконання  функцій слідчого. У зв’язку з цим я не претендував на посаду директора ТУ або першого заступника.

Наразі на мене покладено обов’язки директора, тому я підготував річну програму, де прописані всі напрямки по адмінкорпусу, по слідчому корпусу та по оперативному блоку. Крім того, я вважаю важливим напрямком співпрацю з громадськістю і ЗМІ.

Рік мине дуже швидко, і нам треба буде подавати звіт. Тому я докладу всіх зусиль, щоб територіальне управління розпочало свою роботу та ефективно працювало.

Часто в правоохоронних органах діє так звана «паличкова система». Чи буде ДБР впроваджувати інші стандарти роботи?

Дійсно, часто, коли кажуть про інші новостворені правоохоронні органи, роблять акцент на відсутності кінцевого результату. Тому моє бачення: нам не потрібна кількість, а основне — це якість. Якість зареєстрованих кримінальних проваджень, якість заведених оперативно-розшукових справ, за якими буде проводитися оперативна розробка, і, як результат, кількість притягнутих до відповідальності за судовими рішеннями та кількість повернених у державний бюджет України коштів, в тому числі, з-за кордону. Це і буде оцінкою кожному слідчому та оперативному співробітнику. 

Наразі суспільство спостерігає певну боротьбу між правоохоронними органами, яка відображається на сприйнятті всієї системи….

Коли всередині системи правоохоронних органів починаються якісь суперечки, це, безумовно, неприпустимо. Адже по суті, всі правоохоронні органи мають виконувати одну функцію — боротися зі злочинністю.

На який власний досвід Ви розраховуєте в роботі на посаді керівника?

Я пропрацював в правоохоронних органах 22 роки, з них 13 років — на керівних посадах. Пройшов шлях від оперуповноваженого в райвідділі міліції до першого заступника керівника Департаменту кримінальної розвідки Національної поліції України (підрозділ, який вийшов з лав ГУБОЗ України.— Прим. ред.).

Однією з найбільш гучних справ, над якою я працював як оперативник, була справа так званих чорних трансплантологів. В 2010 році ми затримали хірурга та двох анестезіологів Інституту Шалімова та ще трьох людей, серед яких громадянин Ізраїля. Їх підозрювали в організації незаконних операцій з трансплантації нирок як в Україні, так і в Азербайджані. Організатори схеми шукали незаможних людей, готових продати нирку за 10 тисяч доларів, та переправляли їх до Баку, де українські лікарі проводили операції. У цій схемі найбільше заробляли саме посередники. Ми цю схему знищили.

Не менш відома справа — незаконний продаж судмедекспертами рогівок ока померлих. Тоді рогівки очей без дозволу рідних судмедексперти вирізали у майже 200 померлих і продали приватним клінікам. Ці незаконні операції були викриті правоохоронцями та зупинені.  

Що стосується моєї роботи в Департаменті кримінальної розвідки, основним напрямком була організація роботи оперативних підрозділів Нацполіції. Зокрема, ми займались документуванням організованих злочинних груп шляхом роботи поліцейського під прикриттям у складі таких угруповань.

Тому я вважаю, що мій досвід буде в нагоді під час роботи у ДБР, зокрема, щодо організації роботи під прикриттям і проведення спецоперацій, що передбачені ст. 272 КПК, з документування злочинних організацій шляхом введення всередину оперативного працівника. Стаття 6 Закону про ДБР дозволяє це робити.

Зараз є певна зневіра, що ДБР запрацює вчасно. З чим це пов’язано, на Вашу думку?

Коли створюється нова структура, навколо, як правило, з’являється дуже багато осіб, які кажуть, що щось не вийде. Це можуть бути особи, які подавалися на конкурс і не змогли пройти, або ж ті, хто боїться бути викритим в подальшому завдяки роботі ДБР. Моє особисте переконання: у нас все вийде. А час дасть оцінку.

Чи зявиться таке розуміння в суспільстві?

В Україні давно існує така необхідність, і міжнародні інституції неодноразово вказували на необхідність створення такого органу, як Державне бюро розслідувань.

На жаль, у нашому суспільстві ще немає повного розуміння, що таке ДБР — деякі вважають, що це «друге» НАБУ, САП чи НАЗК. У нас інші функції, інші завдання. Але для того, щоб була довіра до нового органу, потрібен час.

Думаю, що після перших прес-конференцій керівництва ДБР про результати роботи Бюро, суспільство зрозуміє, що це за орган та для чого він створений.  

Відеоверсію інтервью Олександра Мельникова можна переглянути тут.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей