11.09.2008 ТОВ «Перспектива-Коростишів» отримало спеціальний дозвіл №3344 на геологічне вивчення, зокрема дослідно-промислову розробку гранітів (ділянка Слобідська 1), придатних для видобування блоків та виробництва облицювальних виробів з них, затвердження запасів ДКЗ України, передає прес-служба 7ААС.
Кіровська територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт щодо геологічного вивчення та використання надр 16.09.2011 склала акт перевірки ТОВ «Перспектива-Коростишів» №267.
Не погоджуючись з актом перевірки, 21.09.2011 товариство направило заперечення.
Однак попри заперечення, Державною службою геології та надр України видано накази: від 25.10.2011 № 133 «Про анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами», додатком 2 до якого зупинено дію спецдозволу № 3344, та від 09.04.2012 № 137 «Про анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами», додатком 3 до якого анульовано спецдозвіл № 3344.
За таких обставин ТОВ «Перспектива-Коростишів» звернулось з позовом до Державної служби геології та надр України.
Постановами суду першої та апеляційної інстанції позов задоволено частково, зокрема визнано незаконним і скасовано наказ від 25.10.2011 № 133 в частині зупинення дії спеціального дозволу від 11.09.2008 № 3344; визнано незаконним і скасовано наказ від 09.04.2012 № 137 в частині анулювання дії спеціального дозволу від 11.09.2008 № 3344.
Позиція адміністративних судів всіх інстанцій: Частково задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що Держгеонадра України уповноважена здійснювати геологічний контроль суб'єктів господарювання з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. При цьому Держгеонадра України може визнати нечинним спеціальний дозвіл, зокрема за поданням відповідного центрального органу виконавчої влади.
Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 №615, дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів державної фіскальної служби у передбачених тим же пунктом випадках.
Як встановлено судами, накази видано відповідачем на підставі пропозицій робочої групи Державної служби геології та надр України, яка не є органом, визначеним у статті 22 вказаного Порядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу — 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів — у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Згідно з частиною третьої ст. 26 Кодексу України про надра, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами. Зокрема, згідно з Порядком №615, можуть мати місце додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки це передбачено частиною третьою статті 26 Кодексу, але не може бути змінено правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами воно може припинятися лише у судовому порядку.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що став відомий режим роботи Сьомого апеляційного адміністративного суду у період виборчого процесу.
Нагадаємо, що Сьомий апеляційний адміністративний суд змінив Вінницький апеляційний адмінсуд. З 3 жовтня 2018 року ВААС припинив здійснювати правосуддя.