До керівника НАЗК та його заступників пропонують встановити нові вимоги

07:40, 12 серпня 2022
Заступників керівнику НАЗК буде призначати Кабмін за результатами конкурсу, а вимоги до них будуть - як до самого керівника.
До керівника НАЗК та його заступників пропонують встановити нові вимоги
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

До кандидатів на посаду керівника Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) та на посади його заступників встановлять нові вимоги. Відповідний законопроект 7654 стосовно уніфікації вимог до керівників окремих державних органів зареєстрував у парламенті голова Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, народний депутат від «Слуги народу» Андрій Клочко.

Як відомо, з початку війни НАЗК припинило виконання свого основного завдання з перевірки декларацій чиновників, суддів, депутатів та переважно займається складанням списків на санкції щодо російських акторів, співаків, політичних діячів та ін. Також станом на 1 липня НАЗК зробило 12 антикорупційних експертиз проектів законів та актів Уряду.

Зміни щодо процедури призначення заступників

Зокрема чинним Законом про запобігання корупції визначено, що голова НАЗК може мати трьох заступників, яких він самостійно призначає на посаду та звільняє з посади.

Наразі на сайті НАЗК відсутня інформація стосовно керівного складу НАЗК (вочевидь, у зв’язку із війною). За останніми даними, заступниками голови НАЗК Олександра Новікова є Іван Пресняков, Роман Сухоставець (був членом Громадської ради доброчесності, яка відбирала суддів нового Верховного Суду) та Артем Ситник (ексдиректор НАБУ).

Законопроектом, який пропонує Андрій Клочко, визначено, що голова Національного агентства може мати трьох заступників, які призначаються на посади та звільняються з посад Кабінетом Міністрів України.

Призначення на посади заступників здійснюється за поданням Голови НАЗК виключно за результатами відкритого конкурсу, що проводиться в порядку, визначеному статтею 6 цього Закону.

Кандидат на посаду заступника Голови Національного агентства має відповідати вимогам, визначеним для Голови НАЗК. Зокрема, це стаж роботи у галузі права не менше 10 років, вік не менше 35 років, володіння іноземною мовою тощо.

Які вимоги до керівника НАЗК пропонується встановити

Нагадаємо, що з 15 січня 2020 року НАЗК очолює Олександр Новіков. До цього він обіймав посаду прокурора департаменту нагляду за додержанням законів Генпрокуратури. За чинним законом повноваження Новікова спливають у січні 2024 року.

Отже, законопроектом пропонується визначити, що головою НАЗК може бути особа, яка:

1) є громадянином України;

2) досягла 35 років;

3) має вищу юридичну освіту за ступенем не нижче спеціаліста, магістра;

4) має стаж роботи в галузі права не менше 10 років;

5) має досвід роботи на керівних посадах в державних органах, установах, організаціях, у тому числі за кордоном, або в міжнародних організаціях не менше п'яти років;

6) володіє державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови;

7) володіє англійською мовою на рівні не нижче В2 відповідно до Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти;

8) не є членом жодної політичної партії;

9) не є і не була членом організації, забороненої законом або судом;

10) має високі моральні якості та бездоганну репутацію;

11) за станом здоров'я спроможна виконувати відповідні службові обов'язки.

Для цілей цього Закону:

1) вищою юридичною освітою є освіта, здобута в Україні (або на території колишнього СРСР до 1 грудня 1991 року) за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста або ступенем магістра, а також вища юридична освіта за відповідним ступенем, здобута в іноземних державах та визнана в Україні в установленому законом порядку;

2) стажем роботи в галузі права є стаж роботи особи за спеціальністю після здобуття нею вищої юридичної освіти за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста або ступенем магістра, а також вищої юридичної освіти за відповідним ступенем, здобутої в іноземних державах.

На посаду Голови Національного агентства, його заступника не може бути призначена особа, яка:

1) не відповідає вимогам, встановленим вище (ч. 2 статті 5 у редакції даного законопроекту);

2) за рішенням суду визнана недієздатною або дієздатність якої обмежена;

3) має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку (крім реабілітованої особи);

4) притягалася на підставі обвинувального вироку, що набрав законної сили, до кримінальної відповідальності за вчинення корупційного кримінального правопорушення, кримінального правопорушення, пов'язаного з корупцією, та/або кримінальної відповідальності за вчинення умисного кримінального правопорушення;

5) позбавлена відповідно до вироку суду, що набрав законної сили, права займатися діяльністю, пов'язаною з виконанням функцій держави, або обіймати певні посади;

6) протягом останнього року притягалася до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, пов'язаного з корупцією;

7) не пройшла спеціальну перевірку, передбачену цим Законом, або не надала згоди на її проведення;

8) має заборгованість із сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред'явлення виконавчого документа до примусового виконання;

9) не подала відповідно до цього Закону декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік;

10) має громадянство (підданство) іноземної держави;

11) не пройшла перевірки, передбаченої Законом України «Про очищення влади», або підпадає під заборону, встановлену Законом України «Про очищення влади»;

12) порушувала вимоги Закону України «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)» у частині подання, дотримання строків подання декларації про контакти;

13) впродовж двох років до подання заяви на участь у конкурсі на зайняття відповідної посади, незалежно від тривалості, входила до складу керівних органів політичної партії або знаходилася у трудових чи інших договірних відносинах з політичною партією.

Також визначено нові умови, коли голова Національного агентства звільняється з посади. Зокрема у разі:

  • закінчення строку повноважень;
  • подання письмової заяви про припинення повноважень за власним бажанням;
  • притягнення до адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення, пов'язане з корупцією;
  • невідповідності обмеженням щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, передбаченими Законом України «Про запобігання корупції», встановленим рішенням суду, що набрало законної сили;
  • невчасного подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
  • набуття громадянства (підданства) іноземної держави;
  • наявності заборгованості із сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред'явлення виконавчого документа до примусового виконання;
  • порушення вимог Закону України «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)» у частині подання, дотримання строків подання декларації про контакти.

Обгрунтування

В цілому, законопроект торкається як НАЗК, так і відбору керівництва НАБУ, САП, ДБР і БЕБ.

Як зазначає голова Комітету ВР, «незважаючи на створення та діяльність відповідних державних органів, кардинальних змін щодо зменшення рівня корупції та економічної злочинності не відбулося».

«Одна із ключових причин неспроможності антикорупційних інституцій продемонструвати реальні результати у боротьбі з корупцією – недосконала процедура призначення керівників відповідних органів, незважаючи на той факт, що призначення на посаду відбувалося шляхом проведення конкурсного відбору», - вважає автор законопроекту.

Нижче наводимо порівняльну таблицю.

А також пояснювальну записку.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Нестандартний підхід до поділу майна та отримання аліментів при розлученні – прямий ефір
Telegram канал Sud.ua
Нестандартний підхід до поділу майна та отримання аліментів при розлученні – прямий ефір
Головне про суд