Група народних депутатів внесла в Верховну Раду України законопроект «Про внесення змін до статті 37 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо забезпечення рівномірного навантаження на суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду» (реєстр. № 3730 від 24.06.2020).
Законопроект буде розглядатися Комітетом з питань правової політики.
Стаття 37 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" визначає склад та структуру Верховного Суду.
Частину першу статті 37 цього Закону було визнано такою, що не відповідає Конституції України (є неконституційною). Йшлося про те, що до складу Верховного Суду входять судді у кількості не більше ста.
Частиною 5 статті 37 Закону визначено, що у Касаційному адміністративному суді обов’язково створюються окремі палати для розгляду справ щодо:
1) податків, зборів та інших обов’язкових платежів;
2) захисту соціальних прав;
3) виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян.
Законопроектом пропонується змінити структуру КАС та прибрати з Закону згадки про вищезазначені палати.
Депутати пропонують у Касаційному адміністративному суді обов'язково створити окрему палату для розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму. За рішенням зборів суддів Касаційного адміністративного суду розгляд справ інших категорій буде здійснюватися цією та іншими, створеними у суді, палатами без урахування спеціалізації суддів.
Піти на такий крок депутатів примушують статистичні дані за два роки діяльності Верховного Суду, які, на думку нардепів, показали вади законодавчого встановлення конкретної спеціалізації палат суду.
Автори законопроекту вважають, що визначені Законом України «Про судоустрій і статус суддів» спеціалізації палат не дають рівномірного розподілу справ і матеріалів поміж судовими палатами Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду. До того ж простежується тенденція, що залежно від кількості та якості змін у нормативному регулюванні різних видів публічних правовідносин (податкових чи соціальних) відбувається значне коливання між кількістю спорів, які розглядаються адміністративними судами. Це, у свою чергу, призводить до значного дисбалансу у розподілі матеріалів та скарг поміж судовими палатами та, відповідно, різного навантаження на суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Подібна ситуація з різним рівнем навантаження суддів різних судових палат вже виникала у Вищому адміністративному суді України, коли різниця між надходженням та залишками нерозглянутих справ суддів досягала 2-3 тисяч.
Шлях виходу з такої ситуації слуги народу вбачають в здійсненні рівномірного розподілу усіх справ незалежно від їхньої категорії поміж усіма суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду та надання можливості вирішувати питання створення спеціалізованих палат зборам суддів відповідно до норми частини четвертої статті 37 Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Що ж до залишення у складі Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду спеціалізованої палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, то її кількісні показники таких справ не є суттєвими серед загальної кількості адміністративних справ.
Раніше "Судово-юридична газета" неодноразово розповідала про важливість показників навантаження на суддів, оскільки саме вони дадуть можливість розрахувати оптимальну штатну чисельність конкретного суду з урахуванням реального навантаження.
Поки що показники навантаження не затверджені.
На засіданні Ради суддів України 5 червня 2020 року розглядалося питання про Звіт за результатами оцінювання середніх витрат часу на розгляд справ для визначення коефіцієнтів навантаження на суддів. Окремі члени РСУ звернули увагу, що запропоновані обрахунки наразі не зовсім відповідають справжнім витратам часу, які судді витрачають на розгляд справ і матеріалів. Крім того, навантаження виросло у зв’язку із карантинними заходами.
Також розповідалося, чому укрупнення районів найближчим часом не призведе до зміни кількості судів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.