Яким буде статус старост у громадах та що таке старостинські округи

15:25, 2 марта 2021
ГНЕУ побачило в законопроекті про старост ознаки невідповідності Конституції.
Яким буде статус старост у громадах та що таке старостинські округи
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Верховна Рада затвердила в першому читанні законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост № 4535 від 22.12.2020.

На думку авторів законопроекту наразі актуальним є врегулювання питання статусу старост, виконуючих обов’язків старост, що виконують повноваження відповідно до ч. 1 ст. 8-3 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»; надання можливості мати старост і в містах не адміністративних центрах.

Також важливим є правове регулювання питання створення старостинських округів та можливість затвердження Положень про старост відповідними місцевими радами.

Проектом акта передбачається внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а саме:

 1) внесення змін до визначення поняття «старостинський округ» з метою запровадження інституту старост у тому числі для міст не адміністративних центрів громад;

2) виключити старосту із системи місцевого самоврядування (зміни до статті 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

3) надання можливості органам місцевого самоврядування затверджувати старостинські округи та Положення про старосту;

4) внести зміни до статті 54-1 Закону з метою уточнення статусу старост;

5) виключити статтю 79-1 щодо дострокового припинення повноважень старости.

Проектом акта також передбачається внесення змін до Закону України ««Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад» з метою установити, що з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною утвореною територіальною громадою, припиняються повноваження осіб, які виконували обов’язки старости в старостинському окрузі, визначеному сільською, селищною, міською радою реорганізованої територіальної громади.

Староста буде затверджуватися сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови, що вноситься за результатами громадського обговорення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю), проведеного у межах відповідного старостинського округу.

Староста працюватиме у відповідній раді на постійній основі і не зможе суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах (за винятком викладацької, наукової та творчої у позаробочий час), займатися підприємницькою діяльністю, одержувати від цього прибуток, якщо інше не передбачено законом.

Старостинський округ планують утворювати, як правило, у складі населеного пункту (населених пунктів), на території яких проживає не менше ніж півтори тисячі жителів.

До компетенції старості віднесуть:

1) представляє інтереси жителів відповідного старостинського округу у виконавчих органах сільської, селищної, міської ради;

2) бере участь у пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради та засіданнях її постійних комісій;

3) має право на гарантований виступ на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, засіданнях її постійних комісій, засіданнях виконавчого комітету з питань, що стосуються інтересів жителів відповідного старостинського округу;

4) сприяє жителям відповідного старостинського округу у підготовці документів, що подаються до органів місцевого самоврядування та відповідних органів виконавчої влади. За рішенням органу місцевого самоврядування може виконувати окремі завдання адміністратора центру надання адміністративних послуг, у разі утворення такого центру.

5) бере участь в організації виконання рішень сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, розпоряджень сільського, селищного, міського голови на території відповідного старостинського округу та у здійсненні контролю за їх виконанням;

6) бере участь у підготовці пропозицій до проекту місцевого бюджету в частині фінансування програм, що реалізуються на території відповідного старостинського округу;

7) вносить пропозиції до виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради з питань діяльності на території відповідного старостинського округу виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб;

8) бере участь у підготовці проектів рішень сільської, селищної, міської ради, що стосуються майна територіальної громади, розташованого на території відповідного старостинського округу;

9) бере участь у здійсненні контролю за використанням об’єктів комунальної власності, розташованих в межах на території відповідного старостинського округу;

10) бере участь у здійсненні контролю за станом благоустрою відповідного старостинського округу та інформує сільського, селищного, міського голову, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради про його результати;

11) отримує від виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб інформацію, документи і матеріали, необхідні для здійснення наданих йому повноважень;

12) сприяє утворенню та діяльності органів самоорганізації населення, організації та проведенню загальних зборів, громадських слухань та інших форм безпосередньої участі громадян у вирішенні питань місцевого значення у відповідному старостинському окрузі;

13) здійснює інші повноваження, визначені цим та іншими законами.

Щоправда, ГНЕУ на вищезазначені норми зауважило, що таких елементів системи місцевого самоврядування, як «старости», «старостинські округи», у нормах Конституції України не передбачено. Отже, на думку ГНЕУ, існують підстави вважати, що практика надання селам, селищам, містам статусу «старостинських округів» та відмови від обрання їх жителями сільських, селищних міських голів не відповідає вимогам Конституції України.

Крім того, ГНЕУ побачило у проекті пропозицію збереження посад старост, як посадових осіб, що працюють у відповідній раді на постійній основі (зміни до ст. 54-1 Закону) та дещо змінити порядок заміщення цієї посади. При цьому, аналіз повноважень цих посадових осіб дозволяє дійти висновку, що йдеться про певною мірою альтернативних сільським, селищним, міським головам посадових осіб відповідних населених пунктів.

Але ні в чинних нормах Закону, ні в положеннях проекту не міститься приписів, які б визначали, у якій юридичній формі виражатиметься волевиявлення старости при здійсненні своїх повноважень, якою є ступінь обов’язковості виданих ним документів чи наданих доручень, тощо.

Також у Раді з’явився законопроект передбачає звільнення окремих категорій платників від сплати ЄСВ та використання РРО.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Данило Гетманцев
    Данило Гетманцев
    голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики
  • Михайло Ніколаєв
    Михайло Ніколаєв
    суддя Господарського суду Чернівецької області
  • Сергій Чванкін
    Сергій Чванкін
    голова Київського районного суду м. Одеси