Істотні умови договору про закупівлю зможуть змінювати після його підписання: депутати пропонують новацію

08:00, 14 листопада 2022
Як зазначають депутати з «Слуги народу», ціни на матеріали продовжують зростати, але визначені закупівельним законодавством процедури не дають можливості сторонам договору змінити ціну договору.
Істотні умови договору про закупівлю зможуть змінювати після його підписання: депутати пропонують новацію
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Група народних депутатів, серед яких глава партії «Слуга народу» Олена Шуляк, а також Роксолана Підласа зареєстрували законопроект 8202, яким пропонується дозволити змінювати істотні умови договору про закупівлю після його підписання. Проектом вносяться зміни до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення умов для виконання договорів про закупівлю робіт та послуг».

Як зазначають автори, ціни на матеріали продовжують зростати, але при цьому визначені закупівельним законодавством процедури не надають можливості сторонам договору змінити ціну договору.

Відповідно пропонується установити, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного до введення воєнного стану або в період дії правового режиму воєнного стану в Україні, можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених частиною п’ятою  статті 41 цього Закону, у випадку:

  • збільшення ціни договору про закупівлю робіт (без зміни обсягів робіт та без зміни їх якості) за результатами коригування та перезатвердження проекту будівництва в установленому законодавством порядку, яке має бути документально підтверджене експертною організацією, що має право на проведення експертизи проекту будівництва відповідно до законодавства, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни та не раніше ніж через шість місяців з моменту підписання договору про закупівлю;
  • збільшення ціни договору про закупівлю послуг з поточного ремонту (без зміни обсягів таких послуг та без зміни їх якості), яка має бути документально підтверджена замовником експертною організацією, що має право на проведення експертизи проекту будівництва відповідно до законодавства, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни та не раніше ніж через шість місяців з моменту підписання договору про закупівлю;
  • зміни чи встановлення порядку зміни ціни в договорі про закупівлю для випадків, передбачених пунктами 9 та 10 частини п'ятої статті 41 (слід зауважити, що наразі ч. 5 ст. 41 Закону «Про публічні закупівлі не містить пунктів 9 та 10).

«За прогнозами Національного банку України, за підсумками 2022 року інфляція перевищить 30%. Так, за повідомленням Державної служби статистики України від 12.10.2022, у вересні 2022 року по відношенню до серпня 2022 року  індекс споживчих цін становив 101,9%, за період січень-вересень 2022 року - 121,8%.

Закон України «Про публічні закупівлі» було прийнято у 2015 році, і запропонований у ньому спосіб врегулювання відповідних відносин наразі не враховує стрімких інфляційних процесів та змін в економіці, що відбуваються під час воєнного стану.

Згідно з частинами 9, 10 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» завдання на проектування об’єктів будівництва складається і затверджується замовником за погодженням із проектувальником; завдання на проектування визначає обґрунтовані вимоги замовника до планувальних, архітектурних, інженерних і технологічних рішень об’єкта будівництва, його основних параметрів, вартості та організації його будівництва і складається з урахуванням технічних умов, містобудівних умов та обмежень.

Відповідно до пунктів 3, 6 Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 р. №560, схвалення та перезатвердження проектів будівництва здійснюється у порядку, встановленому для їх затвердження; метою проведення експертизи проектів будівництва (далі - експертиза) є визначення та перевірка якості проектних рішень шляхом виявлення відхилень від вимог до міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, зокрема щодо додержання нормативів з питань створення умов для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, допустимого відсотка забудови земельної ділянки, гранично допустимої висоти будівництва та щільності населення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, енергозбереження, кошторисної частини проекту будівництва. Експертиза є завершальним етапом розроблення проектів будівництва.

Згідно з абзацом другим підпункту 15.5 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 16.05.2011 №45, проектна документація на об’єкти будівництва, побудовані повністю або частково відповідно до затвердженого проекту, не підлягає коригуванню у зв’язку з введенням нових нормативних актів, за винятком випадків, коли таке коригування зумовлено підвищенням у нових нормативних актах таких вимог безпеки: забезпечення механічного опору та стійкості (міцності), електро-, вибухо-, пожежобезпечності, енергоефективності об’єкта та вимог нормативів з питань створення умов для безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Пунктом 4.8 ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» проектна документація на будинки, будівлі, споруди, лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури, їх черги та/або пускові комплекси має бути розроблена з урахуванням будівельних норм та стандартів, чинних на час передачі її замовнику. Проектна документація на будинки, будівлі, споруди та лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури, побудовані повністю або частково відповідно до затвердженого проекту, не підлягає коригуванню у зв'язку з введенням нових нормативних актів, за винятком випадків, коли це коригування обумовлене підвищенням у нових нормативних актах вимог безпеки, у тому числі щодо забезпечення механічного опору та стійкості (міцності), електро-, вибухо- та пожежобезпечності об'єкта та доступності для маломобільних груп населення. Зазначений виняток не застосовується до об'єктів будівництва, спорудження яких здійснюється у терміни, визначені проектною документацією, якщо інше не передбачено договором на виконання будівельних робіт.

Отже, ціни на матеріали продовжують зростати, але при цьому визначені закупівельним законодавством процедури не надають можливості сторонам договору змінити ціну договору.

Внесення запропонованих змін дозволить уникнути ризиків невиконання укладених договорів підряду. Норми законопроекту створять можливість сторонам договору обґрунтовано та за взаємною згодою змінити ціну договору про закупівлю, що укладений до або під час дії правового режиму воєнного стану, після проходження повторної експертизи», - вказують автори у поясненнях.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Інна Богатих
    Інна Богатих
    заступник Міністра юстиції України
  • Ганна Самойлюк
    Ганна Самойлюк
    суддя Одеського окружного адміністративного суду
  • Ольга Шевчук
    Ольга Шевчук
    суддя П'ятого апеляційного адміністративного суду