Медіа зобов’яжуть оприлюднити розцінки вартості передвиборної агітації: Корнієнко та Потураєв внесли законопроект

08:27, 29 грудня 2022
Микита Потураєв, Олександр Корнієнко і Давид Арахамія внесли законопроект про зміни до Виборчого кодексу щодо роботи ЗМІ під час виборів: медіа повинні будуть публічно показати вартість розміщення передвиборної агітації.
Медіа зобов’яжуть оприлюднити розцінки вартості передвиборної агітації: Корнієнко та Потураєв внесли законопроект
Джерело фото: Дмитро Ларін/УП
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

27 грудня у Верховній Раді було зареєстровано законопроект «Про внесення змін до Виборчого кодексу України щодо вдосконалення регулювання інформаційного забезпечення виборів та здійснення передвиборної агітації» 8310.

Авторами виступають депутат Микита Потураєв, перший віце-спікер Ради Олександр Корнієнко, глава фракції «Слуга народу» Давид Арахамія та інші.

Зокрема, змінами до Виборчого кодексу пропонується змінити засади участі медіа в інформаційному забезпеченні виборів.

Передбачено, що суб’єкти у сфері медіа, що поширюють повідомлення про перебіг виборчого процесу, події, пов'язані з виборами, повинні забезпечувати відповідність інформації наступним вимогам:

  • інформація про вибори висвітлюється без перекручування, відповідно до фактів;
  • інформація про суб’єктів відповідного виборчого процесу поширюється без надання необґрунтованих переваг будь-якому з суб’єктів;
  • інформація про кандидатів та партії поширюється збалансовано та висвітлюються коментарі кандидатів та партій;
  • інформація становить суспільний інтерес (є суспільно необхідною інформацією).

Суб’єкти у сфері лінійних аудіовізуальних медіа мають право створювати та поширювати у прямому ефірі програми за участю кандидатів, представників партій (організацій партій), їх уповноважених, довірених осіб у формі передвиборних дебатів чи дискусій. Такі програми повинні бути організовані у цикл програм однакового формату з метою дотримання принципу рівних можливостей.

Суб’єкт у сфері лінійних аудіовізуальних медіа, який має намір поширювати зазначені програми, оприлюднює відповідну пропозицію, в якій зазначаються формат програми, строк, впродовж якого необхідно надати згоду на участь у програмі, та вартість участі у такій програмі.

Формат програми (циклу програм) включає: порядок визначення учасників програми за участю представників двох або більше кандидатів чи партій - за згодою учасників, за жеребкуванням тощо; тривалість програми та обсяг ефірного часу, що надається для виступів кожному з учасників; наявність інших присутніх у студії під час програми (експерти, журналісти, аудиторія в студії тощо), їх роль та порядок їх обрання чи визначення; регламент та правила поведінки учасників програми; тема обговорення або порядок її визначення; умови поширення під час програми іншої інформації (результатів опитування думки громадян, інтерактивного голосування, статистичних відомостей, освітньої та довідкової інформації, концертних виступів тощо); інші умови створення програми.

Вартість участі у програмі є однаковою для всіх суб’єктів виборчого процесу і визначається відповідно до обсягу ефірного часу, що надається кожному з учасників програми.

Обсяг ефірного часу, що надається учасникам програми для участі в дискусії або для відповіді на запитання, повинен визначатися за однаковими правилами.

Суб’єкти у сфері лінійних аудіовізуальних медіа, крім створення та поширення передвиборних дебатів, з дотриманням мають право створювати та поширювати у прямому ефірі програми в інших форматах за участі осіб, які мають статус суб’єктів виборчого процесу або їх представників у виборчому процесі.

В таких програмах забороняється передвиборна агітація, у тому числі використання символіки (гімн, прапор, розпізнавальний знак, девіз) або логотипів партій - суб’єктів відповідного виборчого процесу та передвиборних слоганів, гасел кандидатів, партій (організацій партій) - суб’єктів відповідного виборчого процесу, заклики голосувати за або проти суб’єкта виборчого процесу.

Нагляд та контроль за дотриманням вимог цього Кодексу в частині участі суб’єктів у сфері медіа в інформаційному забезпеченні виборів, а також при проведенні передвиборної агітації здійснює Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення.

При здійсненні такого нагляду та контролю можуть використовуватися матеріали моніторингу, надані громадськими організаціями, до статутної діяльності яких належать питання виборчого процесу та спостереження за ним.

У разі виявлення порушень за результатами здійснення такого нагляду та контролю Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення вживає заходів, передбачених чинним законодавством.

Національна рада має право укладати договори та меморандуми про співпрацю з іноземними юридичними особами – провайдерами платформ спільного доступу до інформації. Такими договорами та меморандумами про співпрацю, зокрема, може бути передбачено забезпечення вимог та обмежень щодо інформації, що поширюється на платформах спільного доступу до інформації та доступна на території України, механізми співрегулювання, співпраця у сфері протидії поширення дезінформації у передвиборчий період, забезпечення прозорості агітації на платформах, зокрема шляхом запровадження маркування агітації та запровадження спеціальних сповіщень, що міститимуть інформацію про замовника агітації, період її розміщення, витрачені з цією метою кошти та можливості оскарження протиправної агітації в рамках механізмів, що надаються платформами, дотримання інших вимог виборчого законодавства України з боку користувачів.

Користувачі мережі Інтернет, платформ спільного доступу до інформації при поширенні будь-яких матеріалів про виборчий процес в Україні зобов'язані дотримуватись вимог виборчого законодавства України щодо інформаційного забезпечення та здійснення передвиборної агітації

Розцінки

Автори законопроекту встановлюють, що передвиборна агітація у медіа за рахунок коштів виборчого фонду кандидата, партії (організації партії) – суб’єкта виборчого процесу здійснюється на умовах рівної оплати за одиницю площі та одиницю ефірного часу і обмежується лише граничним розміром витрат виборчого фонду.

Розцінки вартості одиниці площі та одиниці ефірного часу (хвилини, секунди) для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчих фондів встановлюються та оприлюднюються відповідним суб’єктом у сфері медіа не пізніш як на третій день виборчого процесу відповідних виборів.

При цьому медіа можуть розрахувати такі розцінки вартості одиниці площі чи одиниці ефірного часу окремо для робочих днів і окремо для вихідних та святкових днів, а також окремо для різних за кількістю потенційної аудиторії періодів ефірного часу чи площі.

Суб’єкти у сфері медіа зобов’язані оприлюднити таку інформацію на своєму веб-сайті (за наявності), а також надати її до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.

Відомості про розцінки вартості одиниці площі та одиниці ефірного часу для проведення передвиборної агітації оприлюднюються Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення впродовж трьох робочих днів із дня їх отримання на своєму офіційному веб-сайті.

У разі ненадання суб’єктом у сфері медіа Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення відомостей про розцінки вартості одиниці площі чи одиниці ефірного часу у строки, визначені частиною третьою цієї статті, розміщення матеріалів передвиборної агітації відповідним суб’єктом у сфері медіа забороняється.

Розцінки вартості одиниці площі та одиниці ефірного часу для проведення передвиборної агітації не можуть змінюватися впродовж виборчого процесу. Суб’єкт у сфері медіа не може пропонувати або надавати у будь-якій формі знижку, відстрочку чи будь-яку іншу пільгу на оплату окремому кандидату, партії (організації партії) – суб’єкту виборчого процесу.

Суб’єктом у сфері медіа, який надав ефірний час або площу одному кандидату, партії (організації партії) - суб’єкту виборчого процесу, не може відмовити у наданні ефірного часу чи площі на тих самих умовах іншому кандидату, партії (організації партії). Ця вимога не поширюється на суб’єктів у сфері медіа, засновниками (власниками) яких є партії (організації партії) – суб’єкти виборчого процесу.

Опитування громадської думки

Крім того, встановлюється, що підприємства, установи, організації, що проводять репрезентативні опитування громадської думки (такі, що дають можливість поширити результати дослідження на більшу сукупність виборців), пов’язані з виборами, а також медіа при поширенні результатів такого опитування, в тому числі в мережі Інтернет, зобов’язані зазначати час його проведення, територію, яку охоплювало опитування, розмір та спосіб формування соціологічної вибірки опитаних, метод опитування, точне формулювання питань, можливу статистичну похибку та замовників опитування.

Підприємства, установи, організації, що проводять нерепрезентативні опитування громадської думки (такі, що не дають можливості поширити результати дослідження на більшу сукупність виборців), пов’язані з виборами, а також медіа при поширенні результатів такого опитування, в тому числі в мережі Інтернет, зобов’язані зазначати точне формулювання питань, кількість осіб, які взяли участь в опитуванні, замовників опитування та розміщувати поряд із результатами текстове повідомлення: «Це опитування відображає думку лише його учасників».

Забороняється оприлюднення чи опублікування в інший спосіб результатів будь-якого опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, у тому числі щодо кандидатів, партій (організацій партій) – суб’єктів виборчого процесу, впродовж останніх шести днів перед днем голосування (повторного голосування) та в день голосування (повторного голосування).

Забороняється оприлюднення в день голосування (повторного голосування) результатів опитування виборців щодо їх волевиявлення під час голосування (повторного голосування) до закінчення такого голосування.

У разі оприлюднення суб’єктом у сфері лінійних аудіовізуальних медіа результатів інтерактивного опитування аудиторії, що проводиться під час програми, пов’язаної з виборами, або за участю кандидатів, представників партій (організацій партій) - суб’єктів виборчого процесу, учасникам програми забороняється коментувати результати таких опитувань або іншим чином посилатися на них.

Впродовж всього часу оприлюднення результатів інтерактивного опитування аудиторії повинно супроводжувати текстове повідомлення «Це опитування відображає думку лише цієї аудиторії», яке має демонструватися на екрані (для телепрограм) у формі, сприйнятній для глядача, чи бути озвученим (для радіопрограм) чітким текстом ведучого програми безпосередньо перед і після оприлюднення зазначених результатів.

Надання приміщень для прес-конференцій

Кандидат, партія (організація партії) – суб’єкт виборчого процесу має право на договірній основі за рахунок коштів власного виборчого фонду орендувати будинки і приміщення усіх форм власності для проведення зборів, дебатів, дискусій, прес-конференцій та інших публічних заходів передвиборної агітації.

Фізичні та юридичні особи надають приміщення для проведення прес- конференцій чи інших публічних заходів передвиборної агітації кандидатам, партіям (організаціям партій) – суб'єктам виборчого процесу на умовах рівного доступу та рівної оплати.

У разі, якщо будинок (приміщення) незалежно від форми власності було надано для проведення публічного заходу чи передвиборної агітації одному кандидату, партії (організації партії) – суб'єкту виборчого процесу, власник (володілець, користувач) цього будинку (приміщення) не має права відмовити в його наданні на тих самих умовах іншому кандидату, іншій партії (організації партії) – суб'єкту виборчого процесу. Зазначена вимога не стосується будинків (приміщень), що перебувають у власності чи постійному користуванні кандидатів, партій (організацій партій) – суб’єктів виборчого процесу.

Юридичні та фізичні особи – розповсюджувачі зовнішньої реклами, які надають рекламні засоби (носії зовнішньої реклами) для розміщення матеріалів передвиборної агітації, повинні забезпечити рівний доступ та рівні умови для кандидатів, партій (організацій партій) – суб’єктів виборчого процесу.

Кандидат, партія (організація партії) – суб’єкт виборчого процесу здійснює оплату за використання наданого приміщення для проведення прес- конференцій чи інших публічних заходів передвиборної агітації, за рахунок коштів свого виборчого фонду. Без укладання договору і попередньої оплати з відповідного виборчого фонду приміщення для проведення прес- конференцій чи інших публічних заходів передвиборної агітації не надається.

У випадку виявлення порушень вимог чинного законодавства України щодо передвиборної агітації на платформі спільного доступу до інформації Національна рада з питань телебачення і радіомовлення звертається до відповідного провайдера платформи спільного доступу до інформації для вжиття заходів щодо припинення порушення, в тому числі шляхом обмеження доступу до такої агітації до кінця виборчого процесу.

Право на відповідь

Кандидат, партія (організація партії) – суб’єкт виборчого процесу, мають право звернутися до суб’єкта у сфері медіа впродовж п’яти днів із дня поширення про них інформації, яку вони вважають недостовірною, з вимогою опублікувати їх відповідь.

До вимоги про відповідь додається текст або запис відповіді державною мовою та копія рішення відповідної виборчої комісії про реєстрацію суб’єкта виборчого процесу або посвідчення кандидата. Відповідь повинна містити посилання на відповідний матеріал суб’єкта у сфері медіа та зазначення відповідних фрагментів матеріалу, які містять інформацію, що вважається недостовірною. Відповідь не повинна містити прямих закликів до голосування за або неголосування за кандидата, партію (організацію партії), а також символіки (гімну, прапора, розпізнавального знаку, девізу), логотипів партії, передвиборних слоганів, гасел кандидатів, партій (організацій партій) – суб’єктів відповідного виборчого процесу.

Суб’єкт у сфері медіа, що поширив відповідну інформацію, не пізніш як через два дні з дня звернення з вимогою про відповідь зобов’язаний надати кандидату, партії (організації партії), щодо яких поширено інформацію, що вважається недостовірною, можливість оприлюднити відповідь: надати такий самий ефірний час на телебаченні і радіо або таку саму площу в друкованих медіа або онлайн-медіа.

Суб’єкт у сфері медіа у разі отримання такої вимоги в день, що передує дню голосування або в день голосування щодо інформації, поширеної в ці дні, зобов’язані оприлюднити відповідь не пізніше закінчення голосування. Строки оприлюднення відповіді не вважаються порушеними друкованим медіа, якщо відповідь оприлюднюється у найближчому з дня звернення кандидата, партії (організації партії) черговому випуску (номері).

Матеріал, наданий кандидатом, партією (організацією партії) повинен бути виконаний суб’єктом у сфері медіа таким самим шрифтом і розміщений під рубрикою «Відповідь» на тому самому місці, де було опубліковано інформацію, що вважається недостовірною. Суб'єктами у сфері лінійних аудіовізуальних медіа такий матеріал має бути оголошено або оприлюднено у той самий час, коли було поширено інформацію, що вважається недостовірною. Відповідь має бути оприлюднена без додатків, коментарів та скорочень за рахунок суб’єкта у сфері медіа. У випадку, коли інформацію, що вважається недостовірною, щодо якої задоволено вимогу про відповідь, було поширено в матеріалі передвиборної агітації на підставі договору між суб’єктом у сфері медіа та суб’єктом виборчого процесу, такий суб’єкт у сфері медіа має право на передоплату на покриття його витрат на оприлюднення відповіді на підставі частини п’ятої статті 54 цього Кодексу.

Суб’єкт у сфері медіа має право відмовити в опублікуванні відповіді, якщо суб’єкт звернення не дотримався вимог частини другої цієї статті, обсяг відповіді перевищує обсяг інформації, що вважається недостовірною, не обмежується інформацією, що вважається недостовірною, або інформація, що вважається недостовірною, отримана з офіційних джерел і поширена з посиланням на них.

Нижче наводимо порівняльну таблицю.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

Закон про посилення мобілізації: військовий облік та інші зміни для українців за кордоном
Telegram канал Sud.ua
Закон про посилення мобілізації: військовий облік та інші зміни для українців за кордоном
Сьогодні день народження святкують
  • Павло Григорович
    Павло Григорович
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва