Як виглядає реформа СБУ очима Офісу Президента

12:20, 13 марта 2020
Законопроект пропонує скорочення СБУ, нові зарплати та вдосконалення взаємодії спецслужби з судами.
Як виглядає реформа СБУ очима Офісу Президента
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Президент України вніс у Верховну Раду Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Службу безпеки України» щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України (реєстр № 3196 від 10.03.2020). Законопроект визначений як невідкладний, його ретельно вивчить Комітет Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки

Чим буде оновлена Служба безпеки України відрізнятися від теперішньої, розбиралася «Судово-юридична газета».

Статус Служби безпеки України

Сьогодні СБУ — це державний орган спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України.

Згідно з законопроектом, це буде державний правоохоронний орган спеціального призначення, який забезпечує державну безпеку України.

Для розуміння різниці достатньо відкрити перелік правоохоронних органів, наведений в Законі України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів». У цьому Законі про СБУ немає жодного слова, принаймні прямо нічого не говориться. Тобто цей орган не є правоохоронним, проте виконує такі функції.

У разі ухвалення законопроекту спецслужба таки стане правоохоронним органом.

Для виконання правоохоронних функцій у СБУ будуть збережені функції досудового розслідування, оперативно-розшукової діяльності, складання адміністративних протоколів.

Щоправда, для запобігання навантаження на Службу невластивих завдань нарешті буде заборонено залучення СБУ до проведення слідчих та оперативних дій за злочинами, що не віднесені до підслідності органів безпеки (для чого будуть внесені відповідні зміни до КПК).

Крім того, змінять Закон України «Про контррозвідувальну діяльність» щодо порядку звернення СБУ в суди для отримання дозволу на контррозвідувальні заходи.

Які клопотання СБУ будуть розглядати слідчі судді

Законопроектом за СБУ закріплюються такі заходи, як конспірація, право на прослуховування, отримання інформації про послуги, надані абоненту телекомунікацій, робота під прикриттям та відрядження на підприємства. Усі ці питання діючим законом ніяк не регулюються.

Спостереження за особами, прослуховування, проникнення у приміщення, перегляд чужої кореспонденції СБУ буде здійснювати на підставі ухвали спеціально уповноваженого слідчого судді.

Для отримання такої ухвали доведеться звертатися в суд, у межах територіальної юрисдикції якого перебуває оперативний підрозділ.

Клопотання про надання дозволу на проведення контррозвідувальних заходів буде передаватися слідчому судді з дотриманням вимог законодавства про охорону державної таємниці. Таке клопотання не підлягатиме реєстрації та розподілу із застосуванням інформаційних автоматизованих систем.

Розгляд таких клопотань буде проводитися на закритому судовому засіданні без застосування технічних засобів фіксації.

Строк дії ухвали про надання дозволу на проведення контррозвідувального заходу не може перевищувати шести місяців.

Ухвала про надання дозволу на проведення контррозвідувального заходу або про відмову в наданні такого дозволу до Єдиного державного реєстру судових рішень не вноситься.

Завдання СБУ

На Службу безпеки України будуть покладатися такі ж завдання, які вона виконувала і раніше, а також додадуть деякі нові:

1) протидія розвідувально-підривній діяльності;

2) боротьба з тероризмом та кібертероризмом;

3) контррозвідувальний захист, у тому числі економічного добробуту України;

4) попередження, виявлення та припинення злочинів проти основ національної безпеки, миру і безпеки людства, розповсюдження зброї масового ураження та інших злочинів, які становлять загрозу державній безпеці України;

5) охорона державної таємниці.

Одночасно за СБУ залишаються оперативно-розшукова діяльність та функція досудового розслідування злочинів щодо загроз державній безпеці.

Крім того, на Службу буде покладатися завдання виявляти необґрунтовано придбані активи та збирати доказ їхньої необґрунтованості.

Також оперативні підрозділи Служби безпеки України отримають право подавати до суду заяви про скасування реєстрації і припинення діяльності суб'єктів підприємництва та подавати до суду позови про визнання недійсними угод.

Структура СБУ

Загальну структуру Служби безпеки України будуть складати Центральне управління, регіональні органи, заклади (підрозділи закладів) і установи Служби безпеки України.

Усі вони є окремими юридичними особами (на відміну від митниці та податкової, там держава відмовилася від цього та створила єдину юридичну особу).

Збережуть Антитерористичний центр.

Як бачимо, у цьому переліку відсутні органи військової контррозвідки, військові формування, а також навчальні, науково-дослідні та інші заклади Служби безпеки України.

Вищі навчальні заклади, а також медичні, санаторно-курортні заклади, інші підприємства та організації, що належать СБУ, будуть реорганізовані.

Припиниться і набір курсантів вищих військових навчальних закладів у Службі безпеки України з моменту набрання чинності Законом. Ті курсанти, що навчаються в теперішній час, будуть звільнені з військової служби і можуть продовжити навчання в порядку, встановленому законодавством. Приємним бонусом буде те, що ці курсанти не будуть відшкодовувати витрати, пов'язані з їхнім утриманням у вищих військових навчальних закладах або військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти Служби безпеки України.

Голова Служби безпеки України буде призначатися на 6 років без спеціальних вимог до освіти. Достатньо буде мати вищу освіту. Відсутні вимоги і до віку кандидата на посаду.

Цікавою є можливість його звільнення з підстави наявності заборгованості за аліменти.

СБУ позбавиться військовослужбовців

Влада хоче припинити комплектування СБУ військовослужбовцями.

Співробітникам СБУ, які є військовослужбовцями, буде запропоновано перейти на службу співробітників Служби безпеки України, яким присвоюються спеціальні звання.

Ті, хто відмовиться, будуть звільнені з військової служби в запас (відставку) Збройних Сил України.

Після припинення комплектування Служби військовослужбовцями запас СБУ передається до запасу Збройних Сил України.

У проекті навіть міститься застереження, що співробітники СБУ, яким надані спеціальні звання та які перебувають на військовому обліку, на час служби у Службі безпеки України знімаються з такого обліку.

Проте у законопроекті є застереження, що у разі, якщо станом на 31 грудня 2021 року заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях не завершені, комплектування Служби безпеки України військовослужбовцями продовжується та припиняється не пізніше ніж через рік після завершення таких заходів.

Цей напрямок реформи СБУ вже став чи не найбільш дискусійним та викликав багато суперечок. Деякі фахівці задаються питанням, що будуть робити цивільні у зоні бойових дій, а також чи будуть вони підкорюватися бойовим наказам.

Скорочення чисельності СБУ

З 1 січня 2021 року до 1 січня 2027 року чисельність співробітників СБУ буде поступово зменшуватися.

На 2021 рік запланована чисельність повинна складати 25 000 осіб і до 2027 року — скоротитися до 15 000 осіб.

Нові зарплати в СБУ

Президент пропонує на рівні закону встановити співробітникам Служби безпеки України грошове забезпечення (заробітну плату), яка складається з:

1) посадового окладу;

2) окладу за спеціальним званням, надбавки за ранг державного службовця;

3) надбавки за вислугу років;

4) надбавки за службу в умовах режимних обмежень;

5) надбавки за виконання особливо важливих завдань (робіт);

6) надбавки за знання і використання іноземної мови;

7) надбавки за науковий ступінь та/або вчене звання;

8) премій;

9) інших доплат та надбавок, на які особа має право відповідно до законодавства.

Посадові оклади співробітників Служби безпеки України будуть встановлюватися відповідно до розміру прожиткового мінімуму і складати від 10 таких мінімумів (для співробітника VІ категорії із регіонального органу до 75 (для Голови Служби безпеки України).

Також законопроект встановлює правила визначення посадових окладів перших заступників та заступників начальників (керівників), а саме: із понижуючим коефіцієнтом 1,01 та 1,03 від посадового окладу відповідного начальника (керівника).

Співробітникам Служби безпеки України буде виплачуватися щомісячна надбавка за вислугу років (3 відсотки посадового окладу за кожний календарний рік); надбавка за виконання особливо важливих завдань (не перевищує 50 відсотків посадового окладу), а також допомога на оздоровлення (в розмірі місячного грошового забезпечення).

СБУ отримає право займатися господарською діяльністю

Служба безпеки України отримає право створювати, у тому числі із забезпеченням конспірації, суб'єкти господарювання, які є самостійними юридичними особами і здійснюють свою діяльність на основі права господарського відання.

СБУ буде здійснювати взаємодію з такими суб'єктами на підставі договорів.

Крім того, СБУ офіційно отримає право створювати структури прикриття за рахунок бюджетних коштів (повністю або частково), у тому числі валютних, призначених на утримання і забезпечення її діяльності, у будь-яких організаційних формах.

Скоріше за все, мова йде про легалізацію фактично існуючої практики.

Обсяг видатків на фінансування СБУ із бюджету має становити не менше 0,45 відсотка запланованого обсягу внутрішнього валового продукту. Такі видатки будуть належати до захищених та таємних видатків Державного бюджету України.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Марина Гниличенко
    Марина Гниличенко
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Віктор Панкулич
    Віктор Панкулич
    суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду