Гетманцев продавив через Комітет податкову амністію, попри нищівну критику ГНЕУ

18:10, 18 марта 2021
На думку ГНЕУ в законопроекті має місце невідповідність між задекларованими цілями та реальністю.
Гетманцев продавив через Комітет податкову амністію, попри нищівну критику ГНЕУ

Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики, очолюваний Данилом Гетманцевим, рекомендував Верховній Раді ухвалити за основу в першому читанні законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету № 5153 від 25.02.2021.

Ініціатором законопроектів є Президент України Володимир Зеленський. Верховна Рада включила його до порядку денного зі скороченим строком підготовки.

Мова йде про пакет документів про так звану «податкову амністію» або «нульову декларацію».

Крім цього законопроекту, в Комітет надійшло ще три альтернативних законопроекти.

Алгоритм одноразового декларування передбачає наступне.

Об’єкт декларування: активи в Україні та/або закордоном набуті за рахунок доходів, що не були задекларовані за будь-який податковий період станом на 01.01.2021 р.

Суб’єкти декларування:

  • Фізичні особи - резиденти,
  • Фізичні особи - нерезиденти, які на момент набуття активів/доходів були резидентами.

Особи, яким заборонено подавати декларацію:

  • малолітні/неповнолітні або недієздатні особи;
  • особи, які за будь-який рік, починаючи з 01.01.2005 р. подавали або мають подавати декларації відповідно до антикорупційного законодавства (крім тих, які подавали у зв’язку з проходженням відповідних конкурсів/процедур, та не були призначені або обрані на відповідні посади).

Форма подачі декларації: електронна персональна чи знеособлена (подається через нотаріуса, декларант персоніфікується через спеціальний код).

Активи, що підлягають декларуванню: будь-які активи, в тому числі рухоме/нерухоме майно, ціні папери, корпоративні права, щодо яких суб’єкт декларування є власником чи від яких має право отримувати дохід.

Активи, які не можуть об’єктом декларування:

  • Активи отримані внаслідок кримінальних правопорушень, за виключенням тих, що були отримані від ухилення від сплати податків/зборів чи порушень валютного законодавства;
  • Активи осіб, щодо яких відкритого судове провадження за статтями 209 (легалізація доходів здобутих злочинним шляхом) 258-5 (фінансування тероризму) та 306, ч. 1-2 368-4, 369 та 369-2 ККУ;
  • Готівкові кошти.

Строк подачі спеціальної декларації: з 01.07.2021 по 01.07.2022 включно.

База оподаткування для активів:

  • Для валютних цінностей та прав грошової вимоги - грошова або номінальна вартість, що має бути документально підтверджена,
  • Для інших активів - витрати на придбання, оціночна вартість біржова вартість або самостійно визначена для рухомого майна, що знаходиться (зареєстровано) в Україні, за виключенням (транспортних засобів та дорогоцінних металів).

Документи про вартість активів:

  • валюта та право грошової вимоги - подаються,
  • інші активи, які знаходяться (зареєстровані) в Україні – подаються за бажанням декларанта,
  • інші активи, які знаходяться (зареєстровані) закордоном - подаються.

Ставки:

  • 5% для валютних цінностей, розміщених на рахунках у банках України та інші активи які знаходяться (зареєстровані) в Україні,
  • 9% - валюта, на банківських рахунках та інші активи, які знаходяться закордоном, право грошової вимоги до нерезидентів,
  • 2,5 % - за облігації внутрішньої державної позики, що придбані у період з 01.01.2021 по 20.06.2022 р. до подання декларації.

За поясненнями Мінфіну, ставки погоджені з МВФ.

Сплаті буде підлягати спеціальний збір за одноразове декларування. 

Строк сплати податку. Протягом 10 календарних днів, з дня подачі декларації.

Податкові органи будуть проводити перевірку спеціальної декларації: тобто передбачається камеральна перевірка в спеціальному порядку, при цьому джерело отримання доходів не перевіряється. 

Активи, що підлягають звільненню, без подачі спеціальної декларації:

1) нерухоме майно в Україні відповідно до державних реєстрів у вигляді:

  • квартира - до 120 кв. м чи майнові права на таку квартиру;
  • житловий будинок до 240 кв. м чи його незавершене будівництво, за умови права власності на земельну ділянку;
  • нежитлова нерухомість (в тому числі незавершена) некомерційного призначення до 60 кв. м;
  • земельні ділянки у межах нормативів безоплатної приватизації;
  • один транспортний засіб, що є в реєстрі (крім ТЗ, призначеного для перевезення 10 осіб і більше або об’єм двигуна ТЗ не менше 3000 куб. см або середня ринкова вартість 375 МЗП, мотоцикл - 800 куб. см, літака, гелікоптера, яхти, катера),
  • інші активи - сумарною вартістю не більше 400 тис. грн.

Що непокоїть ГНЕУ

На законопроект надійшов розширений висновок ГНЕУ, обсягом близько 20 сторінок.

ГНЕУ зазначило, що в законопроекті наявні підстави для висновку про запровадження так званого «нульового декларування» практично для усіх громадян та стосовно усіх активів, незалежно від того, набуті вони з порушенням законодавства, чи ні.

На думку Головного управління, має місце невідповідність між задекларованими у пояснювальній записці до проекту цілями, предметом проекту та правовим механізмом його регулювання.

Проект містить суттєві ризики для сумлінних платників податків у частині:

1) кваліфікації легально набутих, а, отже, оподаткованих у попередні періоди, активів як таких, що набуті з порушенням податкового та іншого законодавства (це стосується як готівкових коштів, які чомусь за змістом проекту усі, апріорі, вважаються такими, що набуті з порушенням законодавства і з них не сплачені податки, не дивлячись на те, що в Україні не існує заборони щодо зберігання коштів у готівковій формі, так і будь-яких інших активів, набутих у власність зі сплатою необхідних податків, зборів, обов’язкових платежів та офіційно зареєстрованих і з яких, до речі, сплачуються поточні майнові податки);

2) повторного оподаткування активів, які набуті за рахунок доходів, з яких вже сплачені податки, збори, інші обов’язкові платежі, або ж, власне, є такими доходами.

Одним із концептуальних положень проекту є розширення повноважень нотаріусів. Зокрема, передбачається надати нотаріусу повноваження щодо подання знеособленої одноразової (спеціальної) добровільної декларації за фізичну особу (новий пп. 6.2 п. 6 підрозділу 94 ПК, зміни до ст. 34 Закону). На виконання цієї функції нотаріус буде зобов’язаний укладати з фізичними особами договори про надання послуг із подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, декларації, сплачувати збір з одноразового (спеціального) добровільного декларування за фізичну особу відповідно до договору про подання декларації або здійснювати доплату збору, зберігати у паперовому вигляді оригінал підписаної особисто декларантом декларації, оригінали або засвідчені належним чином копії документів, що підтверджують наявність активів, відображених у декларації, електронну копію декларації тощо (зміни до ст.ст. 4, 5 Закону).

Зазначена пропозиція ГНЕУ не підтримана. Справа у тому, що подання декларації полягає у формальній передачі інформації до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а не у видачі відповідного документа, наданні цьому документу юридичної сили, посвідченні юридичних фактів, правочинів.

Варто також врахувати те, що державою делегована значна кількість інших повноважень нотаріусам, які не належать до нотаріальної діяльності. За таких умов покладення на нотаріусів різного роду додаткових повноважень перешкоджатиме виконанню ними основної функції, що може негативно позначитися на якості нотаріальних послуг.

Крім цього, на розгляді Верховної ради знаходяться наступні законопроекти із президентського пакета:

- Проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України у зв'язку із внесенням змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету № 5156 від 25.02.2021;

- Проект Закону про внесення зміни до статті 16 Закону України "Про валюту і валютні операції" у зв'язку із внесенням змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету № 5155 від 25.02.2021;

-  Проект Закону про внесення зміни до статті 29 Бюджетного кодексу України у зв'язку із внесенням змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету № 5154 від 25.02.2021.

-  Раніше депутати погодили в першому читанні легалізацію електронних коштів та нові види банківських рахунків.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Нещеплених не допустять до роботи та навчання: чому у Києві протестували
Нещеплених не допустять до роботи та навчання: чому у Києві протестували
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Віктор Остапук
    Віктор Остапук
    член Ради суддів України, суддя Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду
  • Олеся Артоуз
    Олеся Артоуз
    суддя Запорізького окружного адміністративного суду
  • Олена Пилипенко
    Олена Пилипенко
    суддя Шостого апеляційного адміністративного суду
  • Ігор Федотов
    Ігор Федотов
    суддя Шостого апеляційного адміністративного суду
загрузка...