В які строки БЕБ отримає провадження від ДФС, СБУ та Нацполіції: ексклюзив

15:15, 25 ноября 2021
З 2022 року розпочнеться відбір аналітиків і детективів у 23 теруправління
В які строки БЕБ отримає провадження від ДФС, СБУ та Нацполіції: ексклюзив
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

25 листопада розпочало свою діяльність Бюро економічної безпеки України. Кабінет Міністрів України оприлюднив відповідне розпорядження №1493-р ввечері 24 листопада.

Перед цим рекордними темпами тривав відбір співробітників БЕБ (докладніше у сюжеті Право ТВ за посиланням).

Усього за кілька днів до старту роботи Бюро, 17 листопада, нарешті було ухвалено закон щодо підслідності БЕБ (законопроект 3959-1).

Разом із тим, залишається низка відкритих питань – починаючи від того, як мінімальний штат впорається з напливом кримінальних проваджень, які БЕБ має отримати від правоохоронних органів; що буде з провадженнями, що підлягають передачі БЕБ від СБУ і Нацполу; хто загалом займатиметься розслідуванням економічних злочинів; коли почнуть відбір до управлінь у регіони і чи отримало Бюро приміщення.

В БЕБ розповіли з цього приводу наступне.

Що наразі готово для запуску БЕБ з 25 листопада? Які підготовчі процедури вже виконано? Які ще необхідно здійснити?

Запуск Бюро здійснюється в максимально стислі терміни, а саме 10 місяців з моменту прийняття відповідного законодавства (Закону «Про БЕБ України») та 3 місяці з дня обрання Директора БЕБ. Для порівняння: НАБУ стартувало через 13 місяців після прийняття закону і через 7 місяців після призначення директора, ДБР – через 36 місяців після прийняття закону і через 12 місяців після призначення директора, до того ж гранична чисельність працівників: БЕБ – 4000 осіб, ДБР – 1500 осіб, НАБУ – 700 осіб. 

Станом на середину листопада 2021 в межах процедур із запуску БЕБ: 

  • зареєстровано юридичну особу
  • прийнято інструкцію зі зберігання та експлуатації зброї
  • спрямовано лист до органів влади про створення робочої групи з питання організації матеріально-технічного забезпечення БЕБ 
  • завершено конкурс з відбору Ради громадського контролю (завершився 13 вересня) 
  • затверджено структуру центрального апарату
  • затверджено Постанову про визначення чисельності заступників БЕБ (4 особи)
  • розроблено проект Положення про проходження служби в БЕБ 
  • прийнято Положення про конкурсні комісії та Регламент роботи конкурсної комісії
  • затверджено постанову Кабміну про створення територіальних управлінь БЕБ 
  • розроблено проект Постанови про матеріальне забезпечення співробітників БЕБ 
  • сформовано понад 30% штатної чисельності центрального апарату БЕБ  

У середині листопада Верховна Рада прийняла законопроект №3959-1, який визначає підслідність БЕБ (22 основні та 8 додаткових статей ККУ), а також синхронізує ЗУ «Про БЕБ України» з нормами чинного законодавства, зокрема з нормами Кримінального та Кримінального процесуального кодексів. 

В процесі підготовки погодження та затвердження перебуває низка постанов та розпоряджень КМУ і наказів БЕБ.

24 листопада 2021 року Кабінет Міністрів України погодив розпорядження «Про початок діяльності Бюро економічної безпеки», що дозволило здійснити офіційний запуск БЕБ з 25 листопада.

Який відсоток працівників має бути набрано для початку роботи БЕБ? Чому навколо цього відсотку, на Вашу думку, наразі триває дискусія?

Для початку роботи органу необхідно набрати 30% кадрового складу центрального апарату БЕБ (в абсолютних значеннях – 210 осіб). 

Відповідно до ст. 14 розділу ІІІ Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» Бюро є юридичною особою публічного права та здійснює свої повноваження через центральний апарат і територіальні управління. В свою чергу, територіальні управління Бюро економічної безпеки України є юридичними особами публічного права.

Згідно з п.13 «Порядку здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2011 р. №1074 акт Кабінету Міністрів України про можливість забезпечення здійснення утвореним органом виконавчої влади повноважень та виконання функцій органу виконавчої влади видається після здійснення  заходів, пов'язаних з державною реєстрацією утвореного органу виконавчої влади як юридичної особи  публічного права, затвердженням положення про нього, структури та штатного розпису його апарату, кошторису та заповненням 30 відсотків вакансій. Тому в кожному окремому випадку для початку роботи Бюро або будь-якого територіального управління необхідно 30% працівників. 

БЕБ у встановлений законом строк, до 25 листопада 2021 року, встигло укомплектуватися на понад 30% від загальної штатної чисельності центрального апарату Бюро, що дозволяє органу розпочати роботу. 

Перші працівники БЕБ – хто вони (з яких органів чи професій перейдуть на роботу до БЕБ)? Чи, на Ваш погляд, вдалося здійснити якісний відбір співробітників з урахуванням швидкості проведення співбесід? 

Від моменту реєстрації БЕБ як юридичної особи і до початку кадрових конкурсів, включно з Директором, у Бюро працювала 21 штатна одиниця – це найнижчі категорії посад, для яких не потрібно було проведення конкурсу та без яких робота по запуску Бюро була б неможливою. Серед них – провідні інспектори таких відділів: забезпечення діяльності Директора, юридичного забезпечення роботи з персоналом, господарського забезпечення тощо. Ці працівники найняті на умовах трудового договору. 

Станом на 22 листопада у центральному апараті БЕБ працевлаштовано 214 осіб. Серед них – працевлаштовані за трудовими договорами, державні службовці категорії «В», які пройшли конкурсний відбір, а також гласні штатні працівники зі спеціальним званням (аналітики, детективи, інспектори, оперуповноважені), які також пройшли конкурсний відбір. Гласні штатні працівники зі спеціальним званням прийняті на службу на умовах випробувального терміну строком 6 місяців. 

На початковому етапі роботи БЕБ вищезазначена кількість працівників може забезпечити належне виконання функцій та завдань щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави. 

Чи вже зрозуміло, яке навантаження будуть мати працівники БЕБ з урахуванням кількості переданих від інших органів кримінальних проваджень? Чи оцінювали Ви, яка приблизно кількість проваджень буде передана БЕБ (за даними різних експертів, це приблизно 3500 проваджень)?

За період найближчих 2 місяців БЕБ має прийняти розпочаті кримінальні провадження від правоохоронців, які втрачають функцію розслідування економічних правопорушень (Нацполіція, СБУ та податкова міліція, яка ліквідується).

На початку діяльності БЕБ навантаження на співробітників буде достатньо великим, щонайменше 10 кримінальних проваджень на одного детектива. Але до кінця лютого 2022 року, коли територіальні управління будуть частково укомплектовані, деякі кримінальні провадження будуть передаватися у регіони, що, як наслідок, зменшить навантаження на центральний апарат. Оптимальним навантаженням є приблизно 4 кримінальних провадження на детектива. 

За вказаний період планується систематизація та алгоритмізація роботи БЕБ, що дозволить ефективно регулювати рівень навантаження на працівників. 

 Як та в які строки буде здійснюватися передача кримінальних проваджень від інших органів?

Після початку роботи відомства розслідування економічних правопорушень стане виключним повноваження Бюро – повноваження з опрацювання таких справ втрачають Національна поліція, СБУ та ДФС (податкова міліція), яка ліквідується. 

Процес підготовки до передачі кримінальних проваджень від ДФС (податкової міліції) був запущений ще раніше, передача буде здійснюватися одразу з початку роботи Бюро.

Передача кримінальних проваджень, які підслідні БЕБ, від Нацполіції та СБУ буде здійснюватися відповідно до Прикінцевих та Перехідних положень Закону «Про Бюро економічної безпеки України» протягом 2 місяців з моменту старту роботи Бюро – шляхом прийняття рішень прокурорами у відповідних кримінальних провадженнях.

У які строки, на Вашу думку, можуть розпочати кадрове наповнення територіальних управлінь?

Планується, що до кінця 2021 року будуть проведені конкурси та обрано керівництво територіальних управлінь. З 2022 року розпочнеться відбір аналітиків і детективів у 23 теруправління. До кінця лютого 2022 року мають запрацювати не менше ніж 30% кадрового складу органу в кожній адміністративно-територіальній одиниці (області). 

Чи вже відомо, яку матеріально-технічну базу отримає БЕБ? Яка ситуація наразі з приміщенням для БЕБ, чи ухвалено відповідні акти для розміщення Бюро?

Відкритим питанням залишається надання спеціально обладнаних приміщень та будівель для центрального апарату Бюро. Кінцеве рішення щодо будівлі приймає Кабінет Міністрів України.

Специфіка функціоналу Бюро визначає і вимоги до приміщень. Це спецзв’язок, кіберзахист, вимоги до збереження держтаємниці, зберігання зброї і речових доказів.

Наразі пропозиція Директора БЕБ щодо виділення приміщення у м. Києві по вул. Шолуденка, 31, де зараз ліквідується ДФС м. Києва, не погоджена. Саме ця дислокація дала б змогу оперативно розпочати роботу органу без залучення додаткових витрат коштів державного бюджету. 

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua, на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Інна Коваленко
    Інна Коваленко
    суддя Дніпровського районного суду міста Києва