Відшкодування за зруйноване майно внаслідок агресії рф: над чим слід замислитися законодавцю

13:40, 9 лютого 2023
Позов до держави Україна про стягнення відшкодування за зруйноване майно внаслідок агресії рф, у разі доведення шкоди, дозволяє отримати компенсацію за зрозумілою процедурою, але в обмеженому обсязі, який може не покрити всіх збитків.
Відшкодування за зруйноване майно внаслідок агресії рф: над чим слід замислитися законодавцю
Фото: Ірина Венедіктова / Facebook
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Першочерговим завданням законодавчої та виконавчої влади України на даний час має бути зосередження зусиль на розробленні ефективного механізму виконання рішень про стягнення з рф відшкодування за спричинену нею шкоду. На цьому наголосила суддя Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду Ольга Ступак під час презентації Моніторингового звіту за 2022 рік щодо ефективності прийнятих нормативно-правових актів в Україні, повідомляє Верховний Суд.

Питання про відшкодування шкоди за руйнування майна внаслідок збройного конфлікту на сході України постало ще у 2014 році. Як зазначила Ольга Ступак, КЦС ВС 4 березня 2020 року постановив окрему ухвалу у справі № 237/557/18-ц, якою рекомендував Кабінету Міністрів розробити спеціальний порядок відшкодування такої шкоди, процедуру відповідних виплат тощо.

Згодом, постановою від 2 вересня 2020 року № 767  «Питання виплати грошової компенсації постраждалим, житлові будинки (квартири) яких зруйновано внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації» Кабмін виклав у новій редакції свою постанову від 18 грудня 2013 року № 947 «Про затвердження Порядку надання та визначення розміру грошової допомоги постраждалим від надзвичайних ситуацій, які залишилися на попередньому місці проживання» та визначив цю процедуру.

«На сьогодні цей механізм працює. Максимальний розмір відшкодування становить 300 тис. грн», – сказала суддя.

Однак, зауважила вона, за цією процедурою Україна сплачує відшкодування за зруйноване майно в обмеженому розмірі. Такий механізм треба відрізняти від стягнення шкоди з країни-агресора.

Ідеться про те, що в першому випадку слід говорити про виконання рішень у справах, відповідачем у яких є держава Україна. Натомість у другому – країна-агресор. 

Ольга Ступак наголосила, що сьогодні важливо вести роз’яснювальну роботу серед громадян щодо переваг і недоліків застосування кожної з цих процедур.

Позов до держави Україна про стягнення відшкодування за зруйноване майно внаслідок агресії рф, у разі доведення шкоди, дозволяє отримати компенсацію за зрозумілою процедурою, але в обмеженому обсязі, який може не покрити всіх збитків.

Натомість виникають проблеми з виконанням судового рішення про стягнення шкоди з країни-агресора.

«Необхідно пояснювати громадянам, що є один механізм, за яким гарантовано можна отримати гроші, та інший, менш прогнозований. Тож громадянам треба обирати між синицею в руках і журавлем у небі», – сказала Ольга Ступак.  

Також вона зауважила, що сьогодні в законодавстві України немає чіткого процесуального механізму повідомлення відповідача у справах за позовами до рф про відшкодування шкоди.

Це може спричинити проблеми з виконанням рішень українських судів про задоволення зазначених позовів у інших країнах, де знаходиться майно країни-агресора, на яке можна звернути стягнення. Отже, треба зосередитися на розробці та внесенні відповідних змін у національне законодавство.  

Доповідачка переконана, що більшість спорів цієї категорії не дійдуть до касаційної інстанції, оскільки якщо рішення прийнято на користь позивача, то він не буде його оскаржувати. А відповідач – країна-агресор, також навряд чи скористається такою процесуальною можливістю.

Однак Верховний Суд при спілкуванні з колегами апеляційної та першої інстанцій наголошує на тому, що попри зазначене стандарт доказування при розгляді таких справ не може бути знижений: має бути проведена на належному рівні оцінка належності і допустимості доказів та ін.

Крім того, автори звіту запропонували низку механізмів забезпечення виконання рішень про відшкодування шкоди, спричиненої збройною агресією рф.

Ольга Ступак зауважила, що найбільш перспективним та ефективним є механізм адміністративного вирішення питання виконання цих рішень.

Ідеться про створення в Україні спеціального фонду, який би наповнювався за підтримки міжнародних партнерів. А згодом виплачені фондом кошти були б компенсовані в рамках репарацій країни-агресора або через рішення міжнародного суду тощо. 

«Україна сама не зможе виконати таку кількість відповідних рішень через те, що немає стільки майна країни-агресора на її території, на яке можна звернути стягнення», – сказала Ольга Ступак.

Тому, за її словами, дуже важливо вести діалог з нашими міжнародними партнерами про укладення відповідних міжнародних угод.

Також Ольга Ступак зазначила, що рішення Верховного Суду у справах про відшкодування шкоди, завданої агресією російської федерації, в частині обґрунтування відсутності юрисдикційного імунітету країни-агресора посідає гідне місце серед прикладів із практики розгляду відповідних справ у різних країнах.

Суддя звернула увагу на постанову КЦС ВС від 14 квітня 2022 року у справі № 308/9708/19. «Це рішення розставило крапки над "і" в питанні судового імунітету країни-агресора і відкрило шлях для розгляду національними судами справ про стягнення з рф спричиненої нею шкоди», – зауважила вона. Чинне процесуальне законодавство, додала доповідачка, зобов’язує суди першої та апеляційної інстанцій враховувати висновки Верховного Суду, який «відсунув питання обмеження судового імунітету країни-агресора на другий план навіть без законодавчих змін».  

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Олена Кунець
    Олена Кунець
    суддя Сумського окружного адміністративного суду
  • Максим Бужанський
    Максим Бужанський
    член Комітету Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності
  • Юлія Бойченко
    Юлія Бойченко
    суддя Запорізького окружного адміністративного суду