Від початку цього року в Україні почали діяти нові правила мікрокредитування, адже набув чинності закон України № 891-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо споживчого кредитування і формування та обігу кредитних історій». Про новації у цій сфері розповідає Міністерство юстиції України.
Так, кредитні договори, що укладаються на строк до одного місяця, та договори, загальний розмір позики за якими не перевищує однієї мінімальної заробітної плати, відноситимуться до споживчих кредитів. Максимальна сукупна сума штрафів і пені за порушення споживачем виконання його зобов’язань на підставі договору про такий кредит не може перевищувати розмір подвійної суми, одержаної споживачем за таким договором, і не може бути збільшена за домовленістю сторін.
Закріплюється на законодавчому рівні заборона зміни процентної ставки за кредитом, порядку її обчислення, порядку сплати відсотків у бік погіршення умов для споживача.
Відтепер обов’язковою умовою укладення договору про споживчий кредит є згода споживача на доступ до інформації, що складає його кредитну історію, та на збір, зберігання, використання та поширення через бюро кредитних історій, включене до Єдиного реєстру бюро кредитних історій, інформації щодо нього та цього кредиту. У разі ненадання такої згоди споживачем, кредитодавець повинен відмовити в укладенні договору та здійсненні кредитної операції.
Кредитодавець буде зобов'язаний безоплатно передавати інформацію щодо всіх споживчих кредитів хоча б до одного бюро кредитних історій, включеного до Єдиного реєстру бюро кредитних історій. Строк внесення кредитним бюро отриманих від кредитодавця відомостей буде обмежено 2 днями.
Закон обмежує можливість отримувати безмежну кількість швидких кредитів без наміру їх повертати, тим самим захищаючи фінансові установи від збільшення проблемної заборгованості.
Як же захистити свої права перед фінансовими організаціями
Крок 1. Написати заяву про відкликання згоди на обробку своїх персональних даних до директора тієї установи, якій ви заборгували. У такому випадку ця установа повинна припинити обробку персональних даних особи, тобто знищити або видалити такі дані.
Крок 2. Звернутись зі скаргою до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг. У тексті скарги маєте викласти суть ситуації, що сталась, описавши незаконні дії фінансової організації, вчинені відносно вас.
Крок 3. Якщо дзвінки та погрози все ж не припинились, у такому випадку напишіть заяву до Уповноваженого з прав людини про усунення порушень права на захист персональних даних та притягнення правопорушника до відповідальності. У такій заяві так само опишіть суть вашої проблемної ситуації, а також обов’язково зазначте про ваші попередні безрезультатні звернення до керівництва ФО та Нацкомфінпослуг.
Крок 4. Звернення до поліції. Адже у випадку неправомірного турбування, погроз або якимось чином втручання у ваше особисте життя чи життя ваших близьких, ви маєте право звернутись із відповідною заявою до органів поліції. У заяві обов’язково зазначте, які саме правопорушення з боку ФО були вчинені відносно вас.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.