Міністерство юстиції України змінює систему підготовки державних реєстраторів

16:45, 28 января 2019
Мін’юст оголосив набір на посади реєстраторів. Скласти іспит може будь-яка особа.
Міністерство юстиції України змінює систему підготовки державних реєстраторів

Міністерство юстиції протягом 2019-2020 років реалізує експериментальний проект з організації визначення професійної компетентності осіб, які мають намір здійснювати функції державного реєстратора прав на нерухоме майно та/або державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Необхідність реалізації проекту виникла у зв’язку із виявленими недоліками у роботі реєстраторів з державними реєстрами, а іноді і зловживанням правом доступу до них. Внаслідок цього Мін’юст обмежив доступ до реєстрів для 1500 осіб.

Для покращення роботи Мін’юст реалізував технічні зміни у роботі з реєстрами.

По-перше, запрацював автоматичний обмін відомостями з державним земельним кадастром, що дозволило виключити подвійну реєстрацію земельних ділянок.

По-друге, введено технічний механізм, який не дозволяє здійснювати реєстраційні дії за межами області.

Нечесні реєстратори користувалися такою схемою для перереєстрації майна. Таким способом було вкрадено 113,5 га землі у Родовід-банку.

По-третє, нарешті зробили автоматичний обмін між реєстрами Мін’юсту та Єдиним державним реєстром судових рішень. Скоро такий обмін буде введено в дію. Така функція реєстру виключає застосування підроблених судових рішень. За допомогою подібних рішень, наприклад, була спроба захоплення заводу дитячого харчування "Еконія" в Черкаській області. Для вирішення питання знадобилося втручання Антирейдерської комісії Мін’юсту.

По-четверте, скасована можливість філій комунальних підприємств здійснювати реєстраційну діяльність. Адже при проведенні перевірок виявлялося, що філія після реєстраційної дії зникала або закривалася.

Оскільки помилки у застосуванні реєстру пов’язані із браком знань реєстраторів, міністерство ініціювало проведення іспитів для реєстраторів, для чого і був розроблений вищезазначений експериментальний проект.

Першим етапом буде автоматизоване анонімне тестування, яке може пройти будь-яка особа за заявою.

Тестування обов’язково повинні проходити особи, які мають бажання стати державними реєстраторами, а також реєстратори, які були відключені від доступу до реєстрів, і термін цього відключення спливає.

Тестування буде комп’ютерним, без впливу людського фактора, складатиметься зі 100 питань, із яких правильно відповісти необхідно не менше ніж на 75. Особа, яка успішно пройшла тестування, отримує сертифікат про підтвердження професійної компетентності у відповідній сфері державної реєстрації (у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень або у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань). Сертифікат дає право пройти навчання та отримати ключі доступу до реєстрів. Сертифікат є безстроковим.

Такі іспити будуть організовувати раз на місяць. Особа, яка не склала іспит, може спробувати скласти його наступного місяця. Жодних обмежень щодо кількості спроб не встановлюється.

Результати автоматизованого анонімного тестування розміщуються на офіційному веб–сайті Мін’юсту не пізніше наступного робочого дня після його проведення.

Під час проведення автоматизованого анонімного тестування можуть бути присутніми представники засобів масової інформації.

Мін'юст обов'язково забезпечує відеофіксацію процесу автоматизованого анонімного тестування.

На наступному етапі ті, хто успішно пройшов тестування, повинні відвідати двотижневі курси навчання користування реєстром в ДП «НАІС» і отримати ключ доступу.

Але якщо для проходження тестування обмежень немає, то для зайняття посади реєстратора все ж таки необхідно відповідати кваліфікаційним вимогам.

Державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації (крім нотаріусів) та нотаріус.

Для державних реєстраторів прав на нерухоме майно, державних реєстраторів юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, крім вимог, передбачених Законами України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань», встановлюються такі вимоги: вільне володіння державною мовою, стаж роботи за фахом на державній службі на посаді не нижче провідного спеціаліста не менше 1 року або стаж роботи в інших сферах управління не менше 3 років.

Державний реєстратор укладає трудовий договір з акредитованим суб’єктом державної реєстрації.

До речі, визначення професійної компетентності щодо осіб, призначених на посади до 1 січня 2019 року, не проводиться. Доступ таких користувачів до реєстрів здійснюється за загальним правилом без надання відповідного сертифіката.

Без надання відповідного сертифіката забезпечується також доступ до реєстрів осіб, які призначаються на посади державних реєстраторів у порядку переведення від одного до іншого суб’єкта державної реєстрації, враховуючи безперервність виконання такими особами повноважень з державної реєстрації.

При наданні ідентифікаторів доступу до реєстрів слід також враховувати, що визначення професійної компетентності не проводиться щодо осіб, які призначаються на посади державних нотаріусів або мають на меті здійснювати приватну нотаріальну діяльність, оскільки їх кваліфікація вже перевірена під час кваліфікаційного іспиту та підтверджується свідоцтвом про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

Недоцільним Мін’юст також вважає проходження автоматизованого анонімного тестування державними та приватними виконавцями з огляду на те, що останні наділені повноваженнями державних реєстраторів лише в частині державної реєстрації обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до Закону, а також у разі державної реєстрації припинення іпотеки у зв’язку з придбанням (передачею) за результатом прилюдних торгів (аукціонів) нерухомого майна, що є предметом іпотеки.

Мін’юст очікує, що в результаті реалізації експериментального проекту зменшиться кількість скарг на дії державних реєстраторів, підвищиться якість надання ними адміністративних послуг у сферах державної реєстрації, зросте рівень суспільної довіри до державних органів.

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Оцінювання державних службовців: як і для чого
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Светлана Вус
    Светлана Вус
    судья Касационного уголовного суда Верховного Суда
  • Евгений Чаку
    Евгений Чаку
    судья Шестого апелляционного административного суда
  • Владимир Беляновский
    Владимир Беляновский
    судья Юго-западного апелляционного хозяйственного суда
загрузка...