Метою Концепції є впровадження протягом 2020–2022 років в умовах завершального етапу децентралізації ефективної моделі взаємодії органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування для реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення та захисту прав дітей, а також здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства у зазначеній сфері.
Одночасно Уряд прийняв рішення створити Національну соціальну сервісну службу як центральний орган виконавчої влади із територіальними органами.
Її створять шляхом реорганізації Державної соціальної служби.
Міністр соціальної політики України Марина Лазебна з цього приводу зазначила наступне.
«Сьогодні було прийнято рішення уряду, яким створено Національну соціальну сервісну службу як центральний орган виконавчої влади із територіальними органами. На цю Національну соціальну сервісну службу буде покладено три головні функції держави. Перша — це реалізація соціальної політики, соціального захисту населення і захисту прав дітей, друга — це реалізація політики здійснення державного контролю під час надання соціальної підтримки та захисту прав дітей, і третя — це методичне забезпечення координації дій органів влади і органів місцевого самоврядування в частині соціальних послуг, соціальної роботи і забезпечення прав дитини», — сказала Лазебна.
З її слів, передбачається, що апарат згаданої служби буде створено у кількості 120 осіб.
Міністерство соціальної політики давно скаржилося, що наразі значну кількість функцій з питань формування та реалізації державної політики, що відповідно знижує якість роботи Міністерства.
Тому і з’явилася ідея такої служби.
Передбачається, що функціонування територіальних органів Національної соціальної сервісної служби України здійснюватиметься шляхом оптимізації повноважень та чисельності працівників обласних/районних державних адміністрацій, зокрема структурних підрозділів з питань соціального захисту населення та служб у справах дітей (нагадаємо, до речі, що РДА планують реорганізовувати).
При цьому фінансування діяльності її територіальних органів буде здійснюватися за рахунок перерозподілу видатків державного та місцевих бюджетів, спрямованих на забезпечення діяльності цих органів.
Найбільш цікавими серед основних завдань новоствореної служби є:
видає іноземцям та громадянам України, які проживають за межами України, – кандидатам в усиновлювачі згоду на усиновлення дитини для подання до суду або відмову в усиновленні дитини;
надає згоду на виїзд груп дітей за кордон на оздоровлення та відпочинок;
організовує проведення державної атестації дитячих закладів оздоровлення та відпочинку;
забезпечує створення та функціонування Єдиного державного реєстру випадків домашнього насильства та насильства за ознакою статі, виконує повноваження держателя цього реєстру;
приймає і розглядає заяви та повідомлення про факти вчинення насильства в сім’ї та реальну загрозу його вчинення;
направляє жертв насильства в сім’ї та членів сім’ї, стосовно яких існує реальна загроза його вчинення, до спеціалізованих установ для жертв насильства в сім’ї;
приймає рішення про встановлення/відмову у встановленні, продовження/відмову у продовженні, позбавлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми;
проводить заходи, спрямовані на усунення передумов торгівлі людьми;
здійснює контроль за додержанням гендерної рівності при вирішенні кадрових питань у центральних і місцевих органах виконавчої влади;
організовує навчання працівників державних установ з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
- приймає рішення про надання та позбавлення статусу депортованої особи;
- організовує та проводить роботу з фінансування заходів, спрямованих на облаштування депортованих осіб, які повернулися в Україну для постійного проживання, їх адаптацію та інтеграцію в українське суспільство;
- вносить пропозиції щодо порядку відшкодування вартості проїзду і перевезення багажу депортованим особам до місця постійного проживання в Україні; надання їм одноразової матеріальної допомоги на завершення будівництва індивідуального житла; забезпечення житлом, збудованим або придбаним шляхом бюджетних коштів; повернення майна або відшкодування його вартості депортованим особам або (у разі їх смерті) їхнім спадкоємцям;
- організовує роботу з виплати передбачених законодавством відшкодувань і матеріальної допомоги депортованим особам;
- встановлює відповідність підприємств, що забезпечують осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації, а також надають послуги з післягарантійного ремонту таких засобів, кваліфікаційним вимогам, визначеним Мінсоцполітики;
- організовує виплату до 5 травня разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
- організовує та координує роботу з визначення статусу громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- організовує роботу з виплати передбаченої законодавством компенсації та допомоги громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- забезпечує надання послуг із санаторно-курортного лікування особам з інвалідністю, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- організовує безоплатне харчування дітей на радіоактивно забруднених територіях та виплату компенсації сім’ям на дітей, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- вживає заходів для підтримки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що здійснюють соціальний патронаж;
приймає (скасовує) рішення про надання державної допомоги підприємствам та організаціям громадських об’єднань осіб з інвалідністю у вигляді визначених законодавством пільг з оподаткування, доцільність надання поворотної/безповоротної фінансової допомоги, позик, сприяє працевлаштуванню осіб з інвалідністю, веде облік надання такої допомоги та здійснює контроль за її використанням.
Відповідно, всі ці завдання Уряд виключив із Положення про Міністерство соціальної політики України, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 423.
Служба буде координуватися Міністерством, а от Держпраці більше не буде.
Одночасно Кабмін скорочує граничну чисельність працівників обласних держадміністрацій на чисельність працівників служб у справах дітей.
Гранична чисельність працівників районних держадміністрацій скорочується на чисельність станом на 01.01.2020 державних соціальних інспекторів.