За невиконання вимог органів держфінконтролю пропонується карати обмеженням волі до 3 років

08:00, 21 липня 2022
До Кримінального кодексу пропонується ввести статтю за невиконання законних вимог органу державного фінансового контролю, надання їм завідомо неправдивої інформації із санкцією до 3 років обмеження волі.
За невиконання вимог органів держфінконтролю пропонується карати обмеженням волі до 3 років
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

У Верховній Раді зареєстровано законопроект 7569 про внесення змін до Кримінального кодексу  щодо відповідальності за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю.

Так, до Кримінального кодексу пропонується ввести статтю 351-3 «Перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю».

Відповідно до неї невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, його посадових осіб, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації - караються штрафом від 1700 до 17 000 грн або арештом на строк до 6 місяців, або обмеженням волі на строк до 3 років.

Автори зауважують, що відповідно до Закону «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю» від 26 січня 1993 р. № 2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов’язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов’язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб’єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб’єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Однак все частіше трапляються випадки перешкоджання діяльності органу  державного фінансового контролю, зокрема недопущення їх посадових осіб до проведення ревізії, аудиту  за місцезнаходженням підконтрольної установи (враховуючи недопущення до проведення пов’язаних з ними зустрічних звірок або збору інформації), випадки  невиконання законних вимог посадових осіб органів державного фінансового контролю щодо надання інформації та/або документів під час проведення заходів державного фінансового контролю, а також під час пов’язаних з ними зустрічних звірок або збору інформації, створення інших перешкод посадовим особам органів державного фінансового контролю під час виконання завдань та функцій, покладених на орган державного фінансового контролю законодавством.

Зазначене призводить до неможливості підтвердити законність та ефективність використання коштів та майна підконтрольними установами, підтвердити фактичні витрати, які понесені об’єктами зустрічних звірок/збору, під час виконання договірних зобов’язань тощо. Відсутність документального підтвердження фінансових порушень внаслідок недопущення посадових осіб органу державного фінансового контроля до проведення ревізії, аудиту, перевірки закупівель за місцезнаходженням, невиконання законних вимог посадових осіб органів державного фінансового контролю призводять до уникнення від відповідальності службових/посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб’єктів господарювання за незаконні управлінські рішення, дії (бездіяльності), зокрема щодо управління та використання публічних коштів та майна.

За період 2018–2021 рр. кількість випадків перешкоджання проведенню заходів державного фінансового контролю та зустрічних звірок збільшилась у 2,5 раза, з них кількість випадків недопущення на об’єкт контролю – у 2 рази, кількість випадків ненадання необхідних документів – у 1,5 раза, кількість випадків перешкоджання проведенню виїзних заходів державного фінансового контролю – у 2 рази. Слід зазначити, що майже 80% випадків перешкоджання – це прийняття рішень керівниками підконтрольних об’єктів щодо недопущення посадових осіб органу державного фінансового контролю на об’єкт контролю/зустрічної звірки та ненадання необхідних для виконання ними посадових обов’язків документів.

З огляду на зазначене, вважають автори, необхідними є зміни до Кримінального кодексу України для встановлення відповідальності за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, невиконання законних вимог органів державного фінансового контролю та їх посадових осіб, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації.

Автор: Вячеслав Хрипун

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Сьогодні день народження святкують
  • Наталя Мартюхіна
    Наталя Мартюхіна
    суддя Східного апеляційного господарського суду