В Україні вже не перший рік розвивається інтернет-торгівля, однак права споживачів у правовідносинах з купівлі товарів в інтернет-магазинах досі неврегульовані.
Зокрема, інтернет-магазини можуть відправити покупцю вживаний товар як новий, продати товар з браком або товар, який не відповідає опису на сайті, тощо. Потім споживачу дуже важко довести свою правоту, адже для перевірки, як правило, товар треба розпакувати, а інтернет-магазин може відмовитися повертати кошти за товар з браком, посилаючись на те, що недоліки виникли через дії самого покупця.
Цим «грішать», на жаль, навіть великі торгові мережі, чому є приклади у судовій практиці. При цьому подати скаргу такому інтернет-магазину дуже складно. Зокрема, у мережі Rozetka при відмові від повернення коштів за товар з недоліками посилаються на висновок сервісного центру, однак отримати такий висновок непросто - як зазначають у компанії, покупець повинен відправляти відповідний запит у письмовій формі на поштову адресу ТОВ звичайною поштою тощо.
На врегулювання діяльності, у тому числі, інтернет-магазинів, спрямований законопроект Уряду №6134 «Про захист прав споживачів», за який 6 жовтня Верховна Рада проголосувала в першому читанні, зі скороченим строком підготовки до другого читання. У певних випадках, коли інтернет-продавець не вказує про себе достовірну інформацію, Держпродспоживслужбі буде надано право звертатися до провайдера інтернет-послуг щодо обмеження доступу до вебсайту (частини вебсайту, програмного забезпечення) такого суб’єкта господарювання.
Як зазначає перший віце-прем’єр-міністр - Міністр економіки України Юлія Свириденко, «українські споживачі будуть мати такі ж права і гарантії, як громадяни ЄС».
«Цей законопроект враховує найкращі практики Європейського Союзу у цій сфері і має врегулювати багато спірних питань, що виникали при здійсненні покупок в інтернет-магазинах», - пояснила вона.
Законопроектом передбачено, що покупці в інтернет-магазинах повинні бути захищені не менше, ніж покупці у звичайних торгових офлайн-точках.
«Зараз, на жаль, при купівлі товарів в інтернет-магазинах споживачам часто надається недостовірна інформація про продукцію, її споживчі властивості, продавці вказують недостовірну ціну та умови доставки. Буває так, що порушується право споживача на розірвання договору, відмову від продукції та повернення коштів. Тобто обміняти або повернути товар в 14-денний строк тут, як правило, складніше, ніж у звичайних торгових точках, або зовсім неможливо.
Трапляються випадки, коли на сайті онлайн-магазину навіть відсутні відомості про його адресу, тому Держпродспоживслужба не може перевірити його, у разі коли покупець скаржиться на порушення своїх прав.
Новий законопроект ставить у рівні умови як звичайні магазини, так і ті, що продають товари через мережу Інтернет», - розповіли у Мінекономіки.
Ще одне нововведення стосується спрощення захисту прав споживачів у суді. Законопроектом передбачено звільнення від судового збору в усіх судових інстанціях як споживачів, так і громадських об’єднань, що захищають їхні права споживачів. Це має допомогти населенню отримати швидкий доступ до правосуддя та підвищити рівень їхнього захисту.
Є в законопроекті зміни, які мають підтримати підприємців та сприяти підвищенню конкурентоспроможності малого та середнього бізнесу в порівнянні з більш великими компаніями.
Проект Закону розроблено на виконання пункту 124 Плану пріоритетних дій Уряду, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 276-р, з метою наближення національного законодавства про захист прав споживачів до законодавства Європейського Союзу та гармонізації системи захисту прав споживачів в Україні з принципами, підходами та практиками ЄС.
Як зазначає Уряд, за результатами аналізу звернень споживачів про порушення їх прав, зокрема, у сфері електронної торгівлі, виявлено таке:
- при купівлі продукції в інтернет-магазинах споживачам надається недостовірна інформація про продукцію, її споживчі властивості, ціну, умови доставки, порушується право споживача на розірвання договору, відмову від продукції та повернення коштів;
- зустрічаються випадки відсутності відомостей про суб’єкта господарювання, достатні для його ідентифікації, що унеможливлює здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держпродспоживслужбою, у разі порушення суб’єктом господарювання законодавства про захист прав споживачів.
Тому проектом Закону, відповідно до Директиви № 2011/83/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 25.10.2011, передбачено визначення електронного торговельного майданчика (маркетплейса), електронного сервісу порівняння продукції (прайс-агрегатора) та їх відповідальність за наявність інформації, яка стосується даних про суб’єктів господарювання, що продають продукцію на вебсайтах маркетплейса та прайс-агрегатора.
Крім того, у разі ненадання суб’єктом господарювання достовірної інформації на вебсайті про його найменування, місцезнаходження, що унеможливлює здійснення заходу державного нагляду (контролю) відповідно до вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» з метою поновлення порушених прав споживачів, Держпродспоживслужбі надано право звертатися до провайдера інтернет-послуг щодо обмеження доступу до вебсайту (частини вебсайту, програмного забезпечення) такого суб’єкта господарювання.
Водночас, у разі отримання Держпродспоживслужбою від суб’єкта господарювання заяви про відновлення доступу до вебсайту у зв’язку з розміщенням інформації про найменування та місцезнаходження суб’єкта господарювання, Держпродспоживслужба звертається протягом двох робочих днів до провайдера інтернет-послуг з метою відновлення доступу до вебсайту.
Таким чином, суб’єкти господарювання, що використовують нечесну підприємницьку практику та порушують законодавство про захист прав споживачів не зможуть здійснювати господарську діяльність в електронній торгівлі, поки не забезпечать наявність на вебсайті достовірної інформації про себе, з метою здійснення заходів щодо поновлення прав споживачів.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.