Законопроект про бюджет на 2026 рік допускає управління державними видатками «у ручному режимі» – висновок бюджетного комітету

07:30, 20 жовтня 2025
Бюджетний комітет у своєму висновку на проект бюджету-2026 зазначив, що ним допускається можливість управління державними видатками «у ручному режимі», без відповідного економічного обґрунтування напрямів та обсягів розподілу бюджетних коштів.
Законопроект про бюджет на 2026 рік допускає управління державними видатками «у ручному режимі» – висновок бюджетного комітету
Фото: 24tv.ua
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Верховна Рада на поточному тижні, 21-22 жовтня, розгляне урядовий законопроект 14000 про державний бюджет на 2026 рік. Висновок про прийняття законопроекту в першому читанні вже надав Бюджетний комітет парламенту.

Водночас, як зауважив Бюджетний комітет, законопроект допускає можливість управління державними видатками «у ручному режимі», а окремі його норми суперечать позиціям Конституційного Суду.

Так, у висновках Рахункової палати зауважено, що урядом при підготовці законопроекту не дотримано показників і положень, визначених у Бюджетній декларації на 2026-2028 роки і фінансово-економічному обґрунтуванні до неї. Таким чином, декларація-2026-2028 не стала основою для складання проекту-2026, що не узгоджується з нормами Бюджетного кодексу і Регламенту Верховної Ради.

Також Бюджетний комітет з посилання на Головне науково-експертне управління парламенту зауважив, що низкою статей законопроекту допускається можливість управління державними видатками «у ручному режимі», без відповідного економічного обґрунтування напрямів та обсягів розподілу бюджетних коштів, і такі положення є суперечливими з точки зору дотримання вимог статті 95 Конституції, згідно з якою виключно законом про державний бюджет визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.

Наприклад, статтею 35 законопроекту пропонується установити, що у 2026 році, як виняток з положень частини 6 статті 23 Кодексу, розподіл бюджетних призначень здійснюється за рішеннями КМУ за бюджетними програмами: «Забезпечення інституційної спроможності органів державної влади», «Підвищення престижності праці у сфері освіти» (передбачено за загальним фондом у сумі 53,8 млрд грн), «Резерв коштів для сектору безпеки і оборони» (передбачено у сумі 200 млрд грн).

Крім того, як і у попередні роки, законопроектом пропонується на 2026 рік щодо окремих норм законодавчих актів зупинити їх дію. Це, як вказано у рекомендації комітету, не відповідає вимогам частини 4 статті 153 Регламенту (згідно з якою законопроект про державний бюджет не може містити положень про зупинення дії чи внесення змін до законів) та суперечить рішенням Конституційного Суду України. З цього приводу ГНЕУ зауважує, що у статтях законопроекту продовжена практика призупинення законом про державний бюджет дії чинних актів законодавства, зміни передбаченого ними правового регулювання відносин, що суперечить правовій позиції Конституційного Суду України, сформульованій у його численних рішеннях.

Нижче наводимо висновок Бюджетного комітету.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER, сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Євген Чаку
    Євген Чаку
    суддя Шостого апеляційного адміністративного суду
  • Руслан Сидорович
    Руслан Сидорович
    член Вищої кваліфікаційної комісії суддів України