Водіям встановлять норми відпочинку, а тахографи стануть обов’язковими: деталі законопроекту
У Верховній Раді зареєстрували законопроект № 14280 від 08.12.2025 “Про внесення змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо гармонізації вимог до режимів праці та відпочинку водіїв і використання тахографів зі стандартами Європейського Союзу”.
Транспортні засоби, що здійснюють перевезення пасажирів або вантажів і мають загальну дозволену максимальну масу понад 3,5 тонни або призначені для перевезення більше ніж дев’яти осіб, включаючи водія, повинні будуть бути обладнані цифровими або розумними тахографами.
Дані тахографа стануть офіційною інформацією, що використовується для контролю режимів праці та відпочинку водіїв, розслідування дорожньо-транспортних пригод, а також для притягнення до відповідальності.
Експлуатація авто без справного тахографа буде заборонена.
Законопроєкт містить положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв. У ньому нормативно закріплені положення щодо максимальної тривалості щоденного та щотижневого керування, мінімальної тривалості перерв та відпочинку, обов’язками перевізника щодо організації праці водіїв, а також забороною проводити регулярний щотижневий відпочинок у кабіні.
Зокрема встановлюються наступні нормативи.
Максимальна тривалість щоденного періоду керування транспортним засобом одним водієм не може перевищувати дев’яти годин.
Не більше двох разів протягом одного календарного тижня щоденний період керування може бути продовжений до десяти годин.
Загальна тривалість часу керування водієм протягом одного календарного тижня не може перевищувати п’ятдесяти шести годин.
Загальна тривалість часу керування водієм протягом будь-яких двох послідовних календарних тижнів не може перевищувати дев’яноста годин.
Під час керування транспортним засобом водій не повинен переривати запис часу керування та інших видів діяльності, що фіксуються контрольним пристроєм (тахографом), за винятком випадків, пов’язаних з безпекою дорожнього руху, усуненням загрози життю чи здоров’ю людей, ліквідацією наслідків дорожньо-транспортних пригод або технічних несправностей транспортного засобу.
У разі якщо транспортний засіб керується послідовно двома або більше водіями в рамках одного рейсу, ці имоги застосовуються до кожного водія окремо. У такому разі період, протягом якого один водій керує транспортним засобом, а інший знаходиться у транспортному засобі і готовий приступити до керування, але не виконує іншої роботи, може зараховуватися до робочого часу останнього.
Водій після періоду безперервного керування транспортним засобом тривалістю не більше чотирьох годин тридцяти хвилин зобов’язаний зробити перерву загальною тривалістю не менше сорока п’яти хвилин, якщо він не розпочинає період щоденного або щотижневого відпочинку.
Перерва може бути поділена на дві частини, кожна з яких повинна становити безперервний період, причому перша частина має бути не меншою п’ятнадцяти хвилин, а друга – не меншою тридцяти хвилин.
У цьому разі загальна тривалість перерви повинна становити не менше сорока п’яти хвилин, а перерви мають бути розподілені таким чином, щоб не допустити перевищення встановленої тривалості безперервного керування транспортним засобом. Під час перерви водій не повинен виконувати іншу роботу, пов’язану з перевезенням, та має використовувати цей час виключно для відпочинку, харчування або особистих потреб. Перерви не зараховуються до щоденних або щотижневих періодів відпочинку.
Водій зобов’язаний протягом кожного будь-якого двадцятичотиригодинного проміжку часу, що відлічується від закінчення попереднього щоденного або щотижневого періоду відпочинку, отримати щоденний період відпочинку.
Регулярний щоденний період відпочинку становить не менше одинадцяти годин безперервно. Як альтернатива, такий регулярний щоденний період відпочинку може бути поділений на два окремі періоди, перший з яких становить не менше трьох годин безперервно, а другий – не менше дев’яти годин безперервно; у такому разі загальна тривалість щоденного відпочинку дорівнює щонайменше дванадцяти годинам.
Скорочений щоденний період відпочинку становить не менше дев’яти годин безперервно, але менше одинадцяти годин, і може застосовуватися не більше трьох разів між двома послідовними щотижневими періодами відпочинку.
Протягом кожного календарного тижня водій зобов’язаний отримати один щотижневий період відпочинку тривалістю не менше сорока п’яти годин або один регулярний щотижневий період відпочинку та один скорочений щотижневий період відпочинку тривалістю не менше двадцяти чотирьох годин, за умови надання компенсації скорочення в додатковий період відпочинку, що приєднується до іншого періоду відпочинку тривалістю не менше дев’яти годин.
Не допускається проведення регулярного щотижневого періоду відпочинку водієм у кабіні транспортного засобу. Скорочений щотижневий період відпочинку може проводитися в кабіні транспортного засобу за умови наявності відповідних спальних місць та дотримання вимог щодо стоянки транспортного засобу у безпечному та призначеному для цього місці.
Автор: Тарас Лученко
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER, сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

















