ДБР: удосконалення адміністративно-правових засад діяльності

18:15, 28 августа 2020
Яких змін і доповнень потребує Кодекс України про адміністративні правопорушення.
ДБР: удосконалення адміністративно-правових засад діяльності

Олександр Бабіков

перший заступник Директора Державного бюро розслідувань                

Серед багатьох платформ діяльності Державного бюро розслідувань (далі – ДБР) чільне місце належить адміністративно-правовим засадам, які покликані забезпечувати ефективне функціонування цього державного правоохоронного органу, врегульовувати як внутрішньо-, так і зовнішньоуправлінські відносини, сприяти усуненню відповідних законодавчих колізій тощо. Удосконалення таких засад має стати одним із пріоритетів напрямків діяльності ДБР.

Слід наголосити, що відповідно до частини 1 статті 14 Закону України «Про ДБР» працівниками ДБР є не тільки державні службовці та особи, які уклали трудовий договір (контракт) із ДБР, але й особи рядового і начальницького складу, які мають специфічний статус – спеціальні звання, особливий порядок пенсійного забезпечення, право зберігати, носити та застосовувати вогнепальну зброю і спеціальні засоби, а також застосовувати заходи фізичного впливу тощо. Більше того, на таку категорію працівників поширюється Дисциплінарний статут Національної поліції України з урахуванням особливостей, визначених Законом «Про ДБР». Звідси існує необхідність внесення відповідних змін і доповнень до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП), зокрема в частині вказівки на осіб рядового і начальницького складу ДБР у статті 15 «Відповідальність військовослужбовців та інших осіб, на яких поширюється дія дисциплінарних статутів, за вчинення адміністративних правопорушень» цього Кодексу, які повинні нести відповідальність за адміністративні правопорушення відповідно до норм  дисциплінарних статутів.

В іншому випадку, з метою убезпечення від незаконного використання найменування та ознак належності до ДБР (зокрема, на одязі, транспортних засобах, будівлях, бланках документів) у КУпАП слід передбачити відповідальність за протиправні діяння (якщо відсутні ознаки вчинення кримінального правопорушення, передбаченого Кримінальним кодексом України), що можуть бути вчинені фізичними особами, органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними особами, фізичними особами – підприємцями, а також громадськими об’єднаннями. Якщо винну особу вже було протягом року піддано адміністративному стягненню за таке саме правопорушення, вона повинна понести більш сувору відповідальність за КУпАП (наприклад, їй можуть призначити збільшений розмір штрафу).

Не менш важливим є й вирішення питання про адміністративну відповідальність за невиконання законних вимог посадових осіб ДБР. З огляду на це існує необхідність передбачення у КУпАП складу адміністративного правопорушення за ненадання інформації ДБР на запит його посадових осіб, надання завідомо недостовірної інформації чи не в повному обсязі, порушення встановлених законом строків її надання, повідомлення третіх осіб стосовно того, що про них збирається така інформація, або невиконання інших законних вимог посадових осіб ДБР. У разі, якщо такі дії вчинятимуться особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке саме порушення, то це слід визнати кваліфікованим складом адміністративного правопорушення. До речі, саме такий підхід застосовано щодо невиконання законних вимог посадових осіб Національного антикорупційного бюро України.

Якщо ураховувати той факт, що посадові особи ДБР (зокрема, слідчі та оперуповноважені) у встановлених законом невідкладних випадках уповноважені використовувати транспортні засоби, що належать фізичним та юридичним особам, для проїзду до місця події, припинення кримінального правопорушення, переслідування та затримання осіб, які підозрюються у його вчиненні, доставлення до закладів охорони здоров’я осіб, які потребують екстреної медичної допомоги, то ненадання таких транспортних засобів повинно також утворювати склад адміністративного правопорушення. Відповідні зміни та доповнення варто було б передбачити у назві та диспозиції статті 124-1 КУпАП.

Можна було б продовжити обговорення й інших напрямів удосконалення адміністративно-правових засад діяльності ДБР, але навіть з того, про що вже було зазначено вище, очевидно, що задля належного функціонування Бюро необхідні конкретні законодавчі кроки.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Андрей Костин о судебной реформе, ВККС, международных экспертах и адвокатской монополии
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Светлана Хома
    Светлана Хома
    судья Хозяйственного суда Тернопольской области
  • Ирина Венедиктова
    Ирина Венедиктова
    Генеральный прокурор Украины
загрузка...