Майбутнє інституту медіації в Україні: експертне обговорення

12:40, 3 июня 2019
31 травня правова спільнота обговорила проблемні питання примирення у судовому процесі та шляхи їх вирішення.
Майбутнє інституту медіації в Україні: експертне обговорення
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

31 травня відбулася ІІ міжнародна науково-практична конференція «Процедура врегулювання спору за участю судді: міжнародний та український досвід». Для обговорення проблематики інституту врегулювання спору, шляхів його вдосконалення та подальшого розвитку зібралися судді, представники наукової спільноти та адвокатури. На заході піднімалися питання розвитку інституту медіації в судових спорах, внесення змін у відповідне законодавство та формування майбутнього медіації в Україні.

Президент Міжнародної фіскальної асоціації (IFA Ukraine), суддя Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Наталія Блажівська відзначила важливість взаємодії та якісного діалогу всіх учасників судового процесу при розробці змін до українського судочинства: «Невипадково цей захід відбувається у колі таких організацій, як Міжнародна фіскальна організація, Національна асоціація адвокатів України, Всеукраїнська асоціація адміністративних суддів та інші. Ми переконані, що лише в межах діалогу законодавці, науковці, адвокати, судді, усі разом ми можемо знайти ефективний та дієвий спосіб, як вибудувати нашу судову систему взірцевою. І на сьогоднішній день у нас для цього є всі передумови».

Н. Блажівська також зазначила, що майбутнє інституту медіації полягає саме у безперервному навчанні та ефективній комунікації суддівської та адвокатської спільноти: «Ми всі розуміємо, що сьогодні маємо постійно вдосконалювати і поглиблювати наші знання. Сьогодні гарні шанси того, що за результатами обговорення ми зробимо конструктивні пропозиції. І ці пропозиції будуть розглянуті і, сподіваюсь, враховані при внесенні змін у законодавство, податкове зокрема».

Щодо врегулювання саме податкових спорів президент Асоціації податкових радників, член команди В. Зеленського Данило Гетьманцев зазначив наступне: «Проблема дійсно є. Вона полягає в тому, що податкові спори просто не вирішуються у такий спосіб. Хоча й можуть, відповідно до КАСУ. У Нідерландах, як і в скандинавських країнах, лише декілька відсотків спорів доходять до судів. Більшість спорів вирішуються на рівні податкової служби та платника податків шляхом досягнення домовленості. І там не вважається, що дискреція контролюючого органу  це є обов’язково корупція. Ми не повинні ототожнювати ці два поняття. Звуження повноважень державного службовця до алгоритмів, які чітко виписані в законі, з одного боку, перетворює його на якийсь технічний пристрій, а з другого  шкодить податковим відносинам та інтересам платників податків в першу чергу».

У своїй доповіді Д. Гетьманцев визначив, що ж саме наразі перешкоджає роботі інституту медіації в податкових спорах. Він виділив чотири основні проблемні питання:

  • часові обмеження — сьогодні така процедура можлива лише до розгляду справи по суті і протягом 30 днів;
  • судді перших інстанцій просто не обізнані з цим інструментом врегулювання спору;
  • незгода контролюючого органу;
  • законодавча перешкода, а саме ст. 60 Податкового Кодексу України, яка не містить такої підстави для скасування податкового повідомлення-рішення, як примирення між сторонами у судовому процесі.

«Такі незначні моменти, які могли б кардинально змінити правозастосовчу практику. Вони дозволили б цілу низку справ не доводити навіть до апеляції, якщо врахувати ці моменти в законодавстві», — підкреслив важливість обговорення питань медіації Д. Гетьманцев.

Досвідом судової медіації в Грузії поділився адвокат, член правління Асоціації судових медіаторів Іраклі Кандашвілі. Він підкреслив, що важливу роль в ефективному врегулюванні спорів відіграє саме компетентність та розуміння процесів медіації адвокатами. «Медіація  це майбутнє, механізм майбутнього вирішення спорів для сторін. Дуже важливо впроваджувати медіацію як альтернативу судочинству, яка дає можливість сторонам самим досягти вирішення свого спору.

Дуже важливо спеціально готувати медіаторів, і не тільки їх. Необхідно, щоб у процесі медації брали участь і адвокати  представники сторін. Треба, щоб вони теж у повній мірі розуміли, що таке медіація і як використовувати свої повноваження як представників сторін, щоб привести їх до погодження домовленості»,  наголосив І. Кандашвілі.

Про особливості та проблематику медіації в адміністративному судочинстві розповів суддя Окружного адміністративного суду Києва Руслан Арсірій. «Медіація  це ж примирення. А у примирення завжди є майбутнє, воно просто повинно бути. І якщо зараз ми не будемо мирним шляхом вирішувати ці питання, це призведе до ускладнень, таких як, наприклад, необхідність збільшувати апарати судів та правоохоронних органів. Зараз в Україні навіть у кримінальному процесі наявний інститут примирення. Хоча дійсно є певні проблеми на шляху того, як довести процес примирення до ідеалу хоча б приблизн, і зробити його результативним саме для сторін».

Р. Арсірій підкреслив, що основні недоліки інституту примирення в адміністративному судочинстві полягають в особливостях самого процесу: «Коли я розглядаю це питання детально як суддя саме адміністративного суду, я виходжу з того, що адміністративний процес є частиною державного управлінського процесу. Тобто є загальні норми, через які держава намагається керувати суспільством. У деяких випадках таке керування недосконале, і саме такі випадки має виправляти адміністративна юстиція. Виходячи з таких відносин між державою та людиною, де держава дуже велика, а людина в ній дуже маленька, і виникають основні перепони у медіації в адміністративному судочинстві».

Для ефективного функціонування інституту медіації в судових спорах представник Президента України у Верховній Раді Руслан Стефанчук визнав необхідною вибудовану взаємодію та співпрацю професіоналів, які в подальшому зможуть проводити дійсно якісні зміни в державі: «Проблеми, які виникають на практиці, могли би бути реалізовані більш ефективно, якби в нас були запобіжні механізми, які зараз або просто не працюють, або їх немає в законодавстві України. Тому я відверто скажу від імені нашої команди: ми надзвичайно зацікавлені в думці професійних спільнот. Тому що ми дуже багато ставимо на те, що ті речі, які ми хочемо зробити в державі, повинні керуватися професійними спільнотами, юридичного спрямування зокрема. Тому що ніхто так не знає механізм держави і правовідносин, як люди, які фахово працюють у цій сфері».

 

Р. Стефанчук закликав правничу спільноту разом подумати і напрацювати дієвий механізм, який був би дійсно реальний і працював, враховуючи при цьому українську ментальність та специфіку. «Ми не фахівці у всьому, і це нормально. Але ми готові працювати з фахівцями з тим, щоб вони пропонували варіанти рішення. Це важлива віха в побудові судових процесів. Те, що реально дасть можливість доступності громадянину України до правосуддя. Це наша зона відповідальності, крім нас ніхто!» — відзначив представник Президента.

Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» писала, чи дійсно суди в Україні є полігоном для випробування реформ.

Також ми публікували важливе рішення, адже вперше в Україні суд першої інстанції замінив довічне позбавлення волі на фіксований строк.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Сегодня день рождения празднуют
  • Павло Григорович
    Павло Григорович
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва