Здійснення кримінального провадження в суді першої інстанції колегією суддів: до КПК внесуть зміни

12:03, 12 марта 2020
Комітет рекомендував ухвалити у другому читанні законопроект №2456 про внесення змін до КПК щодо здійснення кримінального провадження в суді першої інстанції колегією суддів.
Здійснення кримінального провадження в суді першої інстанції колегією суддів: до КПК внесуть зміни
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Комітет Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності 11 березня рекомендував ухвалити в другому читанні законопроект № 2456 про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо здійснення кримінального провадження в суді першої інстанції колегією суддів. Його ініціаторами виступили народні депутати Юлія Яцик, Олександр Бакумов та інші.

Законопроектом пропонується внести до статті 31 Кримінального процесуального кодексу України наступні зміни:

- зменшити кількість кримінальних проваджень, за якими передбачається можливість розгляду колегією суддів, шляхом заміни категорії злочинів: замість злочинів, за які передбачається покарання строком більше 10 років, пропонується передбачити злочини, за які передбачається покарання більше 12 років

- кримінальні провадження щодо злочинів, за які передбачається покарання строком більше 12 років, розглядати колегією суддів лише за клопотанням обвинуваченого.

Ініціатори законопроекту вказують на затягування розгляду кримінальних проваджень у судах першої інстанції, іноді протягом двох і більше років. Перш за все це стосується кримінальних проваджень, які розглядаються в судах першої інстанції колегією суддів. Причинами є збільшення кількості таких справ, складність узгодження графіків судових засідань між членами колегії тощо.

Несвоєчасність розгляду справ стає причиною звернення осіб до Європейського суду з прав людини (справи «Станніков проти України», «Павлюлинець проти України», «Ткаченко проти України», «Самойлович проти України» тощо). Як зазначають автори законопроекту, на сьогодні зберігається велика кількість судів, в яких правосуддя здійснюють не більше трьох суддів, внаслідок чого, після розгляду будь-якого клопотання органу досудового розслідування під час досудового розслідування, в даному суді вже неможливо створити колегію суддів, а тому справи направляють до апеляційних судів з метою зміни територіальної підсудності та направлення справ на розгляд до інших судів.

Метою законопроекту, як зазначено в пояснювальній записці до нього, є пришвидшення розгляду кримінальних проваджень в судах першої інстанції, зменшення кількості кримінальних проваджень, які передаються із одного суду до іншого у зв’язку із неможливістю сформувати колегію суддів, покращення в цілому якості доступу громадян до правосуддя. Задля досягнення зазначеного у проекті пропонується внести зміни до ч. 2 ст. 31 «Склад суду» КПК та встановити, що кримінальне провадження в суді першої інстанції щодо злочинів, за вчинення яких передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк більше дванадцяти років, за клопотанням обвинуваченого здійснюється колегіально судом у складі трьох професійних суддів.

За результатами вивчення законопроекту Головне науково-експертне управління ВП вважає за необхідне зазначити наступне.

«1. У проекті запропоновано пов’язати можливість колегіального розгляду кримінальних проваджень в суді першої інстанції з наявністю відповідного клопотання обвинуваченого (ч. 2 ст. 31 КПК в редакції проекту). З цього приводу варто зауважити, що з одного боку, пропонована норма залишає для підсудного можливість вибору складу суду, яким буде здійснений в суді першої інстанції розгляд його кримінального провадження, з іншого – передбачає можливість пришвидшити розгляд справ та забезпечити дотримання розумних строків при здійсненні кримінального провадження. Тобто, в будь-якому випадку, ухвалення зазначених змін матиме позитивні наслідки.

Крім того, ідея пов’язати можливість колегіального розгляду кримінальних справ в суді першої інстанції з наявністю відповідного клопотання обвинуваченого не є новою. Вона вже досліджена науковцями та апробована на практиці, адже була передбачена ще в Кримінально-процесуальному кодексі України 1960 року (див. ч. 1 ст. 17 названого нормативно-правового акту)[1]. З огляду на це Головне управління підтримує зазначену вище законодавчу ініціативу.

2. Відповідно до ч. 1 ст. 31 КПК (в чинній редакції) кримінальне провадження в суді першої інстанції щодо злочинів, за вчинення яких передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк більше десяти років, здійснюється колегіально судом у складі трьох суддів. Натомість у проекті передбачається, що для розгляду кримінального провадження в суді першої інстанції колегіально судом у складі трьох суддів, вказаний вид покарання має становити «більше дванадцяти років» (ч. 2 ст. 31 КПК в редакції проекту)».

При цьому в пояснювальній записці до проекту зазначається, що він направлений на забезпечення можливості дотримання розумних строків при здійсненні кримінального провадження в суді першої інстанції щодо особливо тяжких злочинів. Втім, особливо тяжким злочином, відповідно до приписів  ч. 5 ст. 12 Кримінального кодексу України, є злочин, за який передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі понад двадцять п’ять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, позбавлення волі на строк понад десять років або довічного позбавлення волі. Отже, у даному випадку незрозумілим є критерій обрання покарання у виді позбавлення волі саме на строк понад дванадцять років як однієї з умов для здійснення колегіального розгляду кримінального провадження в суді першої інстанції. Відтак, вказане положення потребує додаткового обґрунтування», – вважають в ГНЕУ.

В свою чергу, Головне юридичне управління з приводу цього законопроекту зазначило наступне.

«1. Проектом пропонується викласти у новій редакції частину другу статті 31 КПК України, передбачивши, що кримінальне провадження в суді першої інстанції щодо злочинів, за вчинення яких передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк більше десяти років, здійснюється колегіально судом у складі трьох професійних суддів лише за клопотанням обвинуваченого. При цьому кримінальне провадження стосовно кількох обвинувачених здійснюється колегіально судом у складі трьох професійних суддів стосовно всіх обвинувачених, якщо хоча б один з них заявив клопотання про такий розгляд.

Звертаємо увагу, що в запропонованій редакції використано формулювання «колегіально судом у складі трьох професійних суддів».

Однак, враховуючи положення розділу VIII «Правосуддя» Конституції України, відповідно до яких правосуддя здійснюють судді, а у визначених законом випадках правосуддя здійснюється за участю присяжних (стаття 127 Основного Закону України), а також зважаючи на те, що в статті 31 КПК України та інших статтях цього Кодексу, присвячених складу суду, не використовується поняття «професійний суддя», пропонуємо слово «професійних» виключити.

Це саме зауваження стосується і змісту частини четвертої статті 315 КПК України в редакції проекту.

2. Проектом запропоновано доповнити статтю 315 КПК України частиною четвертою, в якій передбачено, що під час підготовчого судового засідання суд роз’яснює обвинуваченому у вчиненні злочину, за який передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк більше десяти років, право заявити клопотання про розгляд кримінального провадження стосовно нього колегіально судом у складі трьох професійних суддів.

Варто зауважити, що зазначене положення не було предметом розгляду під час прийняття законопроекту за основу, про необхідність внесення таких пропозицій не було зазначено ні у висновку Комітету з питань правоохоронної діяльності як головного комітету, ні у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.

Отже, зазначене положення включено до тексту законопроекту з порушенням вимог статті 116 Регламенту Верховної Ради України.

Крім того, відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до тих розділів, глав, статей, їх частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень законопроекту, що були прийняті за основу.

3. Редакція пункту 2 розділу ІІ законопроекту, з точки зору вимог законодавчої техніки, потребує доопрацювання. Зокрема, передбачено, що кримінальні провадження, які на день набрання чинності цим Законом перебувають у провадженні колегії суддів, залишаються у провадженні цих колегій до завершення провадження в суді першої інстанції. У тексті зазначеного пункту використано термінологію, що характерна для стадії досудового розслідування.

  З огляду на термінологію КПК України, що використовується під час судового розгляду у кримінальному провадженні, пункт 2 розділу ІІ законопроекту пропонується викласти у такій редакції:

  «Судовий розгляд у кримінальному провадженні, що розпочався до набрання чинності цим Законом і проводиться в суді першої інстанції колегіально судом у складі трьох суддів, продовжується та завершується колегіальним складом суду, визначеним до набрання чинності цим Законом, за правилами, що діяли до дня набрання ним чинності.

У кримінальному провадженні в суді першої інстанції, в якому до набрання чинності цим Законом колегіальний склад суду визначено за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, і відбувається підготовче судове засідання, а судовий розгляд ще не призначений, судовий розгляд у кримінальному провадженні проводиться і завершується складом суду, передбаченим з урахуванням положень цього Закону».

 Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

 

Ответственности за нарушение правил военного учета не избежать – эфир на Право ТВ
Telegram канал Sud.ua
Ответственности за нарушение правил военного учета не избежать – эфир на Право ТВ
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Руслан Гринчук
    Руслан Гринчук
    суддя Хмельницького апеляційного суду
  • Надія Губенко
    Надія Губенко
    суддя Верховного Суду у Касаційному господарському суді