Статути ТОВ і ТДВ по-новому: колізію у господарському законодавстві планують усунути

16:19, 22 мая 2020
У Раді пропонують виключити з Господарського кодексу України положення про необхідність визначення в статуті часток учасників ТОВ і ТДВ.
Статути ТОВ і ТДВ по-новому: колізію у господарському законодавстві планують усунути
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У Верховній Раді пропонують виключити з Господарського кодексу України положення про необхідність визначення в статуті часток учасників товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю.

Так, народні депутати Олег Макаров, Ярослав Рущишин, Андрій Жупанин та інші, зареєстрували  у Верховній Раді законопроект №3497  «Про внесення змін до Господарського кодексу України щодо усунення правових колізій у вимогах до статуту товариств з обмеженою та додатковою відповідальністю».

Автори законопроекту зазначили, що Закон України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» прийнятий 17 червня 2018 року, замінив собою переважну більшість положень Закону України «Про господарські товариства», Цивільного кодексу України і Господарського кодексу України щодо діяльності товариств з обмеженою (ТОВ) і додатковою відповідальністю (ТДВ).

 Та в процесі застосування положень нового Закону представники професійної спільноти виявили, що старі вимоги до статутів ТОВ і ТДВ не виключили з Господарського кодексу України. Навіть після набрання чинності новим Законом у Господарському кодексі України залишились старі вимоги до статутів ТОВ і ТДВ, зокрема вимоги вказувати учасників та їх частки, розмір статутного капіталу, мету господарської діяльності тощо (ч. 2 ст. 57; чч. 2-3 ст. 80; чч. 2, 4 ст. 82 Господарського кодексу).

 Після виявлення цієї колізії Міністерство юстиції України видало лист-роз’яснення від 07.06.2018 р. №6623/8.4.3/32-18, згідно з яким при підготовці статутів ТОВ і ТДВ слід керуватись саме положеннями ст. 11 нового Закону.

 У той же час вказане роз’яснення не є правовою нормою, а отже не може повною мірою ліквідувати існуючу колізію. Навіть через два роки після прийняття нового Закону окремі державні реєстратори продовжують відмовляти у реєстрації статутів ТОВ і ТДВ без відомостей про склад учасників чи розмір їх часток. Така відмова не позбавлена юридичної логіки, адже відсутність у статуті «передбачених законодавством відомостей» є прямою підставою для відмови у проведенні реєстраційної дії (п. 8 ч. 1 ст. 15, п. 2 ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»). Господарський кодекс відноситься до законодавства України, а отже відсутність у статуту передбачених Кодексом відомостей з формальної точки зору дійсно може бути підставою для відмови у державній реєстрації. Більше того, вказана неоднозначність може бути використана недобросовісними учасниками для створення перешкод у роботі товариства, наприклад подання до суду позову про визнання статуту недійсним у зв’язку з відсутністю у ньому повного переліку обов’язкових відомостей (див. п. 5.1 Постанови Пленуму ВГСУ від 25.02.2016 р. №4).

 При цьому,  слід відзначити, що дана колізія не може бути вирішена на підставі загальних принципів права «закон спеціальний скасовує закон загальни» (lex specialis derogat generali) чи «закон наступний скасовує закон попередній» (lex posterior derogate priori). І новий Закон, і Господарський кодекс України є спеціальними законодавчими актами в частині регулювання діяльності ТОВ і ТДВ та мають однакову юридичну силу, а отже між ними не може бути правової ієрархії. Сумнівним також є і застосування хронологічного принципу для вирішення даної колізії. З точки зору теорії права хронологічний принцип може бути використаний лише у разі прямого конфлікту в регулюванні, якого в даному випадку немає. Оскільки ст. 11 нового Закону не виключає можливість визначення вимог до статуту в інших законодавчих актах, норми Господарського кодексу не конфліктують з новим Законом, а лише доповнюють його.

 Таким чином, на даний момент у господарському законодавстві існує колізія, що суперечить принципу правової визначеності та породжує проблеми у діяльності суб’єктів господарювання. Цей законопроект покликаний усунути існуючі протиріччя.

 Тож, ціллю прийняття цього законопроекту є вирішення існуючої колізії між Законом України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» і Господарським кодексом України в частині обов’язкових вимог до статутів ТОВ і ТДВ.

 Зокрема, законопроектом пропонується  виключити з Господарського кодексу України положення про необхідність визначення в статуті часток учасників ТОВ і ТДВ;  Та визначити, що перелік обов’язкових вимог до статутів ТОВ і ТДВ визначається виключно Законом України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю».

 Раніше «Судово-юридична газета» писала, що в Україні пропонують запровадити кримінальну відповідальність за організацію фінансових пірамід.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Telegram канал Sud.ua
Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Сегодня день рождения празднуют
  • Ірина Гирила
    Ірина Гирила
    суддя Господарського суду Тернопільської області
  • Леонід Лобойко
    Леонід Лобойко
    суддя Верховного Суду у Касаційному кримінальному суді
  • Марія Мартинишин
    Марія Мартинишин
    суддя Франківського районного суду м. Львова
  • Людмила Граб
    Людмила Граб
    суддя Сьомого апеляційного адміністративного суду
  • Ольга Дегтярьова
    Ольга Дегтярьова
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва