Создание кандидатского резерва для госслужбы: о чем речь

11:09, 17 июня 2020
Парламент рассмотрит законопроект о создании кандидатского резерва госслужащих, ранее анонсированный замглавы Офиса Президента.
Создание кандидатского резерва для госслужбы: о чем речь
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

17 июня Рада намерена рассмотреть законопроект № 3491 о внесении изменений в Закон Украины «О государственной службе» относительно кандидатского резерва».

Ранее Офис Президента заявил, что намерен создать кадровый резерв для государственной службы, поскольку «искать компетентных людей очень сложно». Об этом 18 мая сообщил первый заместитель главы ОП Сергей Трофимов на своем Telegram-канале.

«Создаем кандидатский резерв!

Я уже неоднократно говорил, что вопрос «новых лиц» во власти стоит очень остро и находить их весьма сложно. Речь не просто о новых лицах, а о компетентных, мотивированных, эффективных. Нам необходим кандидатский резерв, который поможет собрать людей, которые готовы вместе с нами перезагружать власть и работать на благо украинцев.

Сегодня в парламенте зарегистрирован законопроект № 3491 о внесении изменений в Закон Украины «О государственной службе» относительно кандидатского резерва (инициаторы – народные депутаты Андрей Клочко, Александр Корниенко, Виталий Безгин, Алена Шкрум).

Что он предполагает?

В Украине постоянно проходят конкурсы на замещение должностей во власти. Побеждает один, но участвует в этих конкурсах порой не один десяток достойных людей. Многие из них набирают чуть меньше баллов, чем победители. И забыть о них сразу после конкурса – просто кадровое расточительство. Поэтому информацию о 5 кандидатах, которые набрали наибольшее количество балов, заносим в базу кандидатского резерва.

Для этих кандидатов создается «Личный кабинет» на Едином портале вакансий госслужбы, и через него они автоматически приглашаются к участию в других конкурсах. Бонусом для таких кандидатов служит то, что они не подают заново весь пакет документов, необходимый для участия в конкурсе. Госорганы также могут обращаться к базе кандидатского резерва, чтобы найти себе подходящего кандидата. Срок пребывания в кандидатском резерве ограничивается одним годом. На мой взгляд, принятие законопроекта о кандидатском резерве позволит эффективнее наполнять профессиональными кадрами органы власти всех уровней», - отметил он.

Законопроектом № 3491 предусмотрено дополнить закон о государственной службе статьей 25-1:

«Стаття 25-1. Кандидатський резерв

  1. Інформація про кандидатів, які набрали найбільшу загальну кількість балів за результатами складання загального рейтингу кандидатів, які взяли участь у конкурсі, але не визначені суб’єктом призначення або керівником державної служби переможцями конкурсу, за їх згодою, заноситься до бази кандидатського резерву.
  2. Кандидат, інформація про якого міститься в базі кандидатського резерву, через особистий кабінет на Єдиному порталі вакансій державної служби, автоматично запрошується до участі у конкурсах на інші посади державної служби, якщо його професійна компетентність відповідає вимогам до таких посад. Інформація щодо таких кандидатів також може надаватися на відповідні запити державних органів.
  3. Кандидат, інформація про якого міститься в базі кандидатського резерву, запрошений до участі у конкурсі в порядку, визначеному частиною другою цієї статті, не подає інформацію, визначену статтею 25 цього Закону.
  4. Строк перебування в базі кандидатського резерву інформації щодо кандидатів, які набрали найбільшу загальну кількість балів за результатами складання загального рейтингу кандидатів, які взяли участь у конкурсі, але не визначені суб’єктом призначення або керівником державної служби переможцями конкурсу, складає один рік з дати оприлюднення інформації про переможця конкурсу або про відсутність переможця конкурсу.
  5. Порядок ведення та застосування даних бази кандидатського резерву, а також використання попередніх результатів оцінювання вимог таких кандидатів, визначаються Положенням про базу кандидатського резерву, яке затверджується Кабінетом Міністрів України».

Также законопроект предусматривает, что все нюансы ведения этого резерва должен определить Кабмин.

В пояснительной записке авторы отмечают следующее.

«Відповідно до статті 21 Закону України «Про державну службу» вступ на державну службу здійснюється шляхом призначення громадянина України на посаду державної служби за результатами конкурсу.

Конкурс на зайняття посад державної служби проводиться згідно з  Порядком проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 246 (далі – Порядок), з метою добору осіб, здатних професійно виконувати посадові обов’язки.

Проведення конкурсу здійснюється відповідно до визначених в установленому законом порядку вимог до професійної компетентності кандидата на зайняття вакантної посади державної служби (далі - посада) за результатами оцінювання його особистих досягнень, знань, умінь і навичок, моральних і ділових якостей для належного виконання посадових обов’язків. Вимоги до професійної компетентності кандидата на зайняття посади включають кваліфікаційні вимоги, вимоги до компетентності та вимоги до професійних знань.

Відповідно до Порядку конкурс проводиться, зокрема, такими етапами:

1) прийняття рішення про оголошення конкурсу;

2) оприлюднення оголошення про проведення конкурсу;

3) прийняття та розгляд інформації від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі;

4) проведення тестування та визначення його результатів;

5) розв’язання ситуаційних завдань та визначення їх результатів (у разі визначення Комісією з питань вищого корпусу державної служби (далі – Комісія) або  конкурсною комісією необхідності розв’язання ситуаційних завдань);

6) проведення співбесіди та визначення її результатів;

7) складення загального рейтингу кандидатів;

8) визначення суб’єктом призначення або керівником державної служби переможця (переможців) конкурсу;

9) оприлюднення результатів конкурсу.

Конкурс на зайняття посад категорії «А» проводить Комісія; конкурс на зайняття посад категорій «Б» і «В» проводить конкурсна комісія, утворена суб’єктом призначення у державному органі, у складі голови і членів комісії. 

Кандидати проходять такі види тестування: для посад категорії «А» - на знання законодавства та на абстрактне мислення; для посад категорій «Б» і «В» - на знання законодавства.

Розв’язання ситуаційних завдань може здійснюватися кандидатами на зайняття посад державної служби категорій «А» і «Б» за рішенням Комісії або конкурсної комісії. Кількість ситуаційних завдань для кандидатів визначається Комісією або конкурсною комісією. Розв’язання ситуаційних завдань проводиться з метою з’ясування спроможності кандидатів використовувати свої знання та досвід під час виконання посадових обов’язків шляхом оцінки відповідності компетентностей та професійних знань кандидата встановленим вимогам, зокрема на знання спеціального законодавства, що пов’язані із завданнями та змістом роботи державного службовця відповідно до посадової інструкції.

Співбесіда проводиться з метою оцінки відповідності професійної компетентності кандидата встановленим вимогам, які не були оцінені на попередніх етапах конкурсу, а також вимозі «Доброчесність та дотримання правил етичної поведінки» для кандидатів на посади державної служби категорії «А».

Рейтинг кандидата, який успішно пройшов конкурс, залежить від загальної кількості набраних ним балів.

Відповідно до частини першої статті 28 Закону України «Про державну службу» рішенням Комісії або конкурсної комісії визначаються кандидатури на зайняття посад державної служби, які набрали найбільшу загальну кількість балів за результатами складання загального рейтингу кандидатів (не більше п’яти осіб на одну посаду), для вибору суб’єктом призначення або керівником державної служби переможця конкурсу. Результатами конкурсу є визначення суб’єктом призначення або керівником державної служби переможця (переможців) конкурсу.

Інформація про відсутність визначених Комісією або конкурсною комісією кандидатур для розгляду суб’єктом призначення або керівником державної служби з метою визначення переможця конкурсу, а також інформація про переможця конкурсу або про відсутність переможця конкурсу оприлюднюється відповідно до Порядку проведення конкурсу на Єдиному порталі вакансій державної служби, а також може оприлюднюватися на веб-сайті державного органу, в якому оголошено конкурс (за наявності).

Слід зауважити, що з числа кандидатів на посаду, які включені до загального рейтингу кандидатів (не більше п’яти осіб), суб’єкт призначення або керівник державної служби може визначити переможцем будь-якого кандидата на посаду, не обов’язково того, хто набрав найбільшу кількість балів. Інші кандидати, включені до загального рейтингу, також вважаються такими, що відповідають вимогам до професійної компетентності кандидата на зайняття відповідної вакантної посади державної служби, але вони не визначаються відповідно переможцями конкурсу.

Для того, щоб була можливість використовувати професійний потенціал таких кандидатів, проектом Закону пропонується формувати з їх числа кандидатський резерв. Базу кандидатського резерву доцільно створити на Єдиному порталі вакансій державної служби, здійснення адміністрування якого належить до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.

Проектом Закону пропонується встановити можливість автоматичного запрошення через особистий кабінет на Єдиному порталі вакансій державної служби кандидата, інформація про якого міститься в базі кандидатського резерву, до участі у конкурсах на інші посади державної служби, якщо його професійна компетентність відповідає вимогам до таких посад. Інформація щодо таких кандидатів також може надаватися на відповідні запити державних органів.

Законопроектом пропонується встановити однорічний строк перебування в базі кандидатського резерву інформації щодо зазначених кандидатів (з дати оприлюднення інформації про переможця конкурсу або про відсутність переможця конкурсу).

Порядок ведення та застосування даних  бази кандидатського резерву, а також використання попередніх результатів оцінювання вимог таких кандидатів пропонується передбачити в Положенні про базу кандидатського резерву, яке затверджується  Кабінетом Міністрів України».

Главное научно-экспертное управление высказало замечание к законопроекту:

«Виходячи зі змісту проекту, основною перевагою перебування особи в кандидатському резерві буде можливість автоматичного запрошення через особистий кабінет на Єдиному порталі вакансій державної служби кандидата, інформація про якого міститься в базі кандидатського резерву, до участі у конкурсах на інші посади державної служби, якщо його професійна компетентність відповідає вимогам до таких посад.

Однак порядок реалізації цієї новели викликає численні запитання, адже неможливо зрозуміти, яким суб’єктом і на яких підставах будуть здійснюватися ці приписи, зокрема, хто і за яких обставин надсилатиме запрошення, про яке йдеться в проекті».

 Ранее «Судебно-юридическая газета» писала, как предлагается изменить структуру зарплаты чиновников.

Подписывайтесь на наш Telegram-канал, чтобы быть в курсе самых важных событий.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Сергій Дячук
    Сергій Дячук
    суддя Святошинського районного суду міста Києва
  • Юлія Черняк
    Юлія Черняк
    суддя Верховного Суду у Касаційному цивільному суді