У встановленні нового механізму оподаткування усіх сільгоспділянок не побачили корупційних ризиків

13:19, 9 июля 2020
А про суть ідеї щодо сплати податків з доходу від використання землі на рівні п’яти відсотків нормативно-грошової оцінки тільки розпитали.
У встановленні нового механізму оподаткування усіх сільгоспділянок не побачили корупційних ризиків
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

На засіданні Комітету ВР з питань антикорупційної політики вирішили не досліджувати суть нашумілого законопроєкту № 3131 від «Слуг народу» щодо встановлення нового механізму оподаткування усіх сільгоспділянок, а обмежитися предметом відання комітету. Корупційних ризиків у законопроєкті не побачили, проте сумніви щодо його спрямованості були таки висловлені.

Запрошений на комітет один із співавторів законопроєкту, голова Комітету з питань аграрної та земельної політики Микола Сольський був змушений пояснити потребу у зміні підходів в оподаткуванні ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться у власності або користуванні фізичних та юридичних осіб.

За його словами, обробіток сільськогосподарських земель в останні роки активно став переходити у тінь.

«Згідно з дослідженням, яке проводила Всеукраїнська аграрна рада, у 2012 році податки сплачувалися за обробіток 35 млн га, а в 2018 році – вже тільки за 19 млн га», - зазначає голова парламентського агрокомітету.

Особи, що хочуть уникнути оподаткування, не підписують договори оренди землі, а обробляють її за усною домовленістю із власником. Вирощена продукція реалізується за готівку, отже і власнику землі сплачують також готівкою. Такий приблизно вигляд має схема тіньового обробітку землі. Держава у такому випадку отримує тільки земельний податок від власників, а це максимум 300 гривень за гектар.

Натомість ті особи, що дотримуються законодавства, роблять такі платежі: орендну плату, відповідно до якої з власника ділянки стягується ПДФО і військовий збір. Крім того, якщо орендарі зареєстровані  як суб’єкти підприємницької діяльності, то платять податок на прибуток на загальних підставах або фіксований сільськогосподарський податок, якщо вони знаходяться в IV групі оподаткування.

Сумарно податкове навантаження по Україні при легальному землеробстві залежно від регіону складає від 2 до 3 тисяч гривень на гектар.

«Законопроєктом пропонується норма, згідно з якою податкове навантаження з гектара повинно становити не менше 5% від нормативно-грошової оцінки земельного наділу. Податки при цьому не зазнають змін – не зміниться їх розмір і порядок розрахунку. Підприємство чи фермер будуть продовжувати сплачувати ті податки, які вони завжди платили, і якщо їх сума більша або дорівнює згаданим 5%, вони нічого не доплачують. Якщо менше, то мусять доплатити. Є єдина пільга в розмірі 1 га для одноосібників, з якого не оподатковується дохід фізичної особи. Це, щоб не казали, що знищується одноосібний виробник сільгосппродукції. Адже треба розділяти промислове виробництво і виробництво для власних потреб. Для останнього абсолютно достатньо 1 га, це підтвердять усі, хто якимось чином пов’язаний із селом. Все, що вирощене на земельних угіддях розміром понад 1 га – то вже для реалізації», - пояснив деталі законопроєкту Микола Сольський.

Він також підкреслив, що адміністрування нового податку не потребуватиме якихось складних механізмів. Сьогодні, якщо договір оренди зареєстрований в реєстрі речових прав, тільки тоді його бачить податкова і всі зацікавлені особи. У разі ухвалення змін, якщо немає договору оренди, податкова служба буде вважати, що ділянка обробляється самостійно, і її власнику протягом трьох місяців по закінченню періоду оподаткування прийде квитанція щодо сплати 5% від нормативно-грошової оцінки земельного наділу.

Микола Сольський ще повідомив, що керівники об’єднаних територіальних громад (ОТГ), з якими було проведено чимало зустрічей, підтримали дану законодавчу ініціативу. Їхня мотивація в тому, що якщо примусити всіх сплачувати податки, то 60% всіх платежів будуть йти саме в бюджет ОТГ.

Позицію противників нововведення озвучив народний депутат Анатолій Бурміч («ОПЗЖ»).

«Буде як при Хрущові – за кожну яблуню будемо платити безвідносно від того, родить вона чи не родить. Всі маленькі підприємці будуть змушені продавати свою землю. Це головне, на що направлений даний законопроєкт», - зауважив він.

Співавтор законопроєкту не погодився. Він впевнений, що для добросовісних сільгоспвиробників, хто сплачує податки, практично нічого не зміниться - вони платять значно більше, ніж пропоноване законопроєктом податкове зобов’язання. А хитруни будуть змушені повернути свою діяльність у легальне поле.

Ми вже писали про те, що на засіданні уряду прем’єр-міністр Денис Шмигаль назвав законопроєкт № 3131 передчасним, з урахуванням нинішньої ситуації та кризи.

 Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде