Спрощення фінансового обліку для ФОПів: чи стане ведення бізнесу простішим

15:39, 14 июля 2020
Малий бізнес побоюється, що нововведення податкову службу не задовольнить і буде знайдений інший шлях для тотальної фіскалізації.
Спрощення фінансового обліку для ФОПів: чи стане ведення бізнесу простішим
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Можливе ухвалення ще на цій сесії Верховної Ради законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб-підприємців» (реєстр. № 2524) у другому читанні та вцілому чомусь не викликає бурхливої радості у представників малого бізнесу, на що так розраховували автори. Законопроект внесений до порядку денного позачергового засідання.

Основна ідея, що пропонується авторами даного законодавчого акту, - це скасування обов’язкового ведення платниками єдиного податку обліку своїх доходів і витрат в спеціальній реєстраційній книзі. Цей облік, як пояснюють автори, можна буде вести в довільній формі – в табличці Excel, в зошиті або традиційно в книзі обліку. Причому, щоденні операційні підсумки – лише за бажанням підприємця. Головне – треба фіксувати лише щомісячний дохід. Крім того, скасовуються штрафні санкції за відсутність зареєстрованої в контролюючому органі та заповненої книги обліку доходів і витрат.

«Зараз відсутність зареєстрованої та заповненої книги обліку – підстава нарахувати близько 600 грн штрафу при перевірці. Тепер «спрощенцям»-неплатникам ПДВ достатньо буде просто показати записи доходів за місяць. Ми внесли всі необхідні зміни до ст. 296 ПКУ, щоб у підприємців не було приводів для хвилювань. Податкова буде зобов’язана визнавати ці дані відповідно до ст. 292.13 ПКУ», - зауважує автор законодавчих змін народний депутат Ярослав Железняк.

Відповідно до його слів, підпункт 296.1.1 статті 296 Податкового кодексу України викладений в такій редакції: «Фізичні особи - підприємці - платники єдиного податку першої і другої груп та платники єдиного податку третьої групи, які не є платниками податку на додану вартість, ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів».

І ще одне нововведення, яким вихваляються автори - розширення функціонування електронного кабінету платника податку.

«Тепер в електронному кабінеті будуть відображатися податкові повідомлення - рішення, податкові вимоги або інші документи, а при реєстрації в е-кабінеті платника податків не треба буде заповнювати договір про визнання електронних документів», - подає своє бачення Ярослав Железняк.

Він також заспокоює дрібних підприємців, що законопроект не вносить жодних змін щодо фіскалізації. Адже, спрощена система сама собою передбачає звільнення ФОПів від первинних документів, які підтверджують записи в книзі обліку. Тож, ані паперова книга, ані документ Excel  жодним чином не зобов'язують ФОП мати якісь додаткові первинні документи, як наприклад фіскальні чеки чи фіскальні звітні чеки. А застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, завдяки ухваленню антикризових законопроектів, відтерміновано до 1 січня 2021 року.

Натомість підприємницьке середовище не дуже поділяє оптимістичний тон законодавців. Скажімо, голова Спілки захисту підприємництва Сергій Доротич вважає, що деклароване спрощення насправді призведе до тотальної фіскалізації малого бізнесу.

«Книга обліку доходів і витрат без реєстрації в податковій і в довільному форматі перестає бути документом. Перевіряти по ній податківці вже не зможуть, бо вона не буде давати уявлення про бізнес і перетвориться на свого роду «фільчину» грамоту. Що це означає на практиці? Будуть шукати іншу форму контролю, і, швидше за все, це буде масова фіскалізація бізнесу», - впевнений він.

Таку точку зору підтримує й ексголова Державної регулярної служби Ксенія Ляпіна. Вона нагадує, що коли книга доходів і витрат реєструється в податковому органі, а ФОПи ведуть записи щодня, то ці записи виконують роль первинного документа для бізнесу.

«Тому в останні 10 років ніхто не чіпав ФОПів з приводу необхідності складати первинний документ на кожну операцію, кожний факт продажу, в кіоску, наприклад», - переконана колишній посадовець.

Найбільше підприємців засмучує те, що законопроект у жодному разі не додає впевненості у стабільності нових норм, і аж ніяк не впливає на неминуче застосування касових апаратів.

Скажімо, нова редакція пункту 177.10 статті 177 ПКУ звучить так: «Фізичні особи - підприємці зобов'язані вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.

Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат та порядок його ведення, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Фізичні особи - підприємці застосовують реєстратори розрахункових операцій відповідно до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

Таким чином, підсумовують захисники підприємництва, завтра центральному органу виконавчої влади ніщо не заважає змінити форму обліку, а фіскальним органам з настанням дати обов’язкового застосування касових апаратів відновити перевірки наявності первинних документів із більшою силою.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Марина Гниличенко
    Марина Гниличенко
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Віктор Панкулич
    Віктор Панкулич
    суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду