Венеційська комісія опублікувала терміновий загальний висновок щодо законопроекту №3612 про народовладдя через всеукраїнський референдум.
«Законопроект «Про народовладдя через всеукраїнський референдум» забезпечує хороший баланс між прямою демократією і представницькою демократією, втіленою у Верховній Раді. Однак деякі положення про скасування законодавчої заборони на референдум за народною ініціативою могли б бути більш точними з питання про втручання Ради в цей процес», — йдеться в повідомленні.
Комісія і БДІПЛ зазначили в рекомендаціях, щоб у законі було чітко прописано, що з питань загальнонаціонального значення не повинно бути ніяких додаткових критеріїв за умови, що буде зібрано й встановлену кількість підписів. Якщо ж збір значної кількості підписів не вважається доказом національного значення, повинні бути інші чіткі об’єктивні критерії для того, щоб пропоноване питання вважалося таким, що має загальнонаціональне значення, у цьому випадку в законопроекті має бути зазначено, який орган уповноважений передусім визначати, чи відповідає це питання цим критеріям чи ні.
Окрім того, Комісія рекомендує, щоб в разі, якщо законодавець «має намір передбачити проведення референдуму з принципового питання або за загальновідомою пропозицією, це повинно бути чітко регламентовано, а наслідки схвалення народної ініціативи повинні бути визначені в законі».
Також Венеційська комісія і БДІПЛ рекомендують переглянути процедуру референдуму в межах «народної ініціативи» з метою «надання парламенту ролі до і після голосування», розглянути питання про включення в законопроект додаткового обмеження на одночасну організацію всеукраїнського референдуму і місцевих виборів.
На думку експертів, законопроект повинен бути змінений таким чином, щоб на кожному референдумі було збалансоване представництво прихильників і противників, які беруть участь в засіданнях ЦВК, для того, щоб виборці могли зробити усвідомлений вибір. Також рекомендується публікувати в офіційній газеті текст, який буде винесено на референдум, і можливі законодавчі наслідки.
У законопроекті рекомендується передбачити переконливі і ефективні санкції за порушення, пов’язані із засобами масової інформації, встановити підстави і процедури анулювання результатів на рівні ділянки, округу або країни, а також їх наслідки на основі об’єктивних критеріїв та обмежуючись випадками, коли на результати виборів могли вплинути.
Раніше «Судово-юридична газета» писала про проблеми цього законопроекту.
Поки не зрозуміло, яке питання врешті може бути поставлено на референдум.
Представник Президента Зеленського в Конституційному Суді Федір Веніславський раніше зазначив, що за допомогою референдуму може бути вирішено питання передачі функцій КСУ Верховному Суду.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.