Вениславский и Стефанчук предложили забрать у КСУ право устанавливать правила работы Суда

17:55, 5 ноября 2020
У Верховной Рады появится прямой рычаг управления КСУ: появился новый законопроект Разумкова, Вениславского и Стефанчука о Регламенте КСУ.
Вениславский и Стефанчук предложили забрать у КСУ право устанавливать правила работы Суда
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

После того, как законопроект 4304 председателя парламента Дмитрия Разумкова о возобновлении норм о полномочиях НАПК контролировать декларирование чиновников, не был вынесен на голосование, 5 ноября на сайте Верховной Рады появился еще один законопроект 4319, который внес спикер вместе с коллегами.

В частности, среди его авторов – представитель Верховной Рады в КСУ Ольга Совгиря и представитель Зеленского в КСУ Федор Вениславский, братья Стефанчуки (Руслан и Николай), Даниил Гетманцев, Галина Третьякова, их коллеги по фракции «Слуга народа», а также Ярослав Юрчишин и еще несколько депутатов из «Голоса».

Профильным комитетом по его рассмотрению и рекомендации является Комитет по вопросам правовой политики. Впрочем, среди подписантов самого главы Комитета Андрея Костина нет.

Верховная Рада сможет устанавливать любые правила работы КСУ

Ключевой момент этого законопроекта – забрать у КСУ право устанавливать собственный регламент работы, т. е. правила, по которым работает Суд.

Полномочия устанавливать такие правила работы Конституционного Суда предлагается передать Верховной Раде Украины, которая будет утверждать Регламент КСУ законом:

«Організацію внутрішньої роботи Суду та відповідні правила процедури розгляду ним справ установлює згідно з цим Законом Регламент Конституційного Суду України, який затверджується законом».

Это открывает более чем широкие возможности для управления Конституционным Судом в любой приглянувшийся момент и фактически ставить КСУ в прямую зависимость от «хотелок» парламента на долгое время.

Также предлагается поднять кворум для принятия решений Большой Палатой КСУ – с 10 до 12 голосов судей:

«Рішення Суду є ухваленим Великою палатою, а його висновок - наданим, якщо за це проголосували щонайменше 12 суддів Конституційного Суду».

Депутаты также решили «поправить» и статьи о конституционной жалобе (хотя это прямо не имеет отношения к сложившейся ситуации, ведь это право обычных людей).

На данный момент для принятия решения по конституционной жалобе достаточно двух третей судей КСУ, которые рассматривают дело в Сенате.

Вместо этого депутаты предлагают, чтобы решение принималось голосами не менее 6 судей, входящих в состав Сената:

«Рішення Суду у справі за конституційною скаргою є ухваленим, якщо за це проголосували щонайменше шість суддів Конституційного Суду, які входять до складу Сенату.

До складу Сенату можуть залучатись судді іншого Сенату в порядку, встановленому Регламентом (з дотриманням загальної чисельності суддів у Сенаті, визначеної відповідно до частини першої статті 36 Закону)».

Это также может усложнить принятие решений КСУ.

«Статтею 153 Конституції України передбачено, що порядок організації та діяльності Конституційного Суду України, статус суддів Суду, підстави і порядок звернення до Суду, процедура розгляду ним справ і виконання рішень Суду визначаються Конституцією України та законом.

Конституцією України не встановлено вимог до кількості суддів КСУ, які мають проголосувати щоб рішення Суду було ухваленим, а його висновок – наданим. Крім цього, Конституцією України не передбачено переліку питань, які стосуються порядку організації та діяльності Конституційного Суду України, які з них мають бути врегульовані законом, а які – самим Судом. Отже, всі ці питання мають бути врегульовано на рівні закону.

Згідно із Законом України «Про Конституційний Суд України» Велика палата КСУ розглядає справи за конституційними поданнями і зверненнями відповідних уповноважених суб’єктів із питань, визначених статтею 35 Закону, зокрема щодо відповідності Конституції України (конституційності) законів України та інших правових актів Верховної Ради України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим. Сенат КСУ ухвалює рішення за результатами розгляду справ за конституційними скаргами.

Оскільки саме Велика палата КСУ розглядає найбільш важливі справи, які підпадають під юрисдикцію КСУ, то законопроектом пропонується деталізувати порядок її діяльності з метою забезпечення належного, всебічного і об’єктивного розгляду таких справ. Зокрема, передбачається встановити у Законі, що для ухвалення рішень і висновків Великою палатою КСУ вимагається щонайменше 12 голосів суддів КСУ (що складає 2/3 від конституційного складу КСУ) замість 10 голосів (як це передбачено законом зараз).

Запровадження кваліфікованої більшості в 2/3 голосів від конституційного складу Суду, замість нині існуючої в законі абсолютної більшості голосів, необхідних для ухвалення рішень Великою палатою КСУ, забезпечить розгляд Судом особливо важливих справ із достатньо виваженим підходом, що буде убезпечувати Суд від ухвалення рішень без необхідного консенсусу і належного врахування всіх обставин справи.

Запропонована кількість голосів суддів, необхідних для ухвалення рішень Великою палатою КСУ, не є надмірною і не ускладнюватиме діяльність Суду. Кваліфікована більшість в 2/3 голосів від конституційного складу Суду вже зараз передбачена при здійсненні окремих процедур як Законом, так і Конституцією України. Вже зараз частиною одинадцятою статті 67 Закону передбачено ухвалення Сенатом рішень за конституційними скаргами у разі, якщо за це проголосують щонайменше 2/3 суддів КСУ, які розглядають справу в Сенаті.

Законопроектом пропонується уточнити також і положення частини одинадцятої статті 67 Закону шляхом запровадження вимоги ухвалення Сенатом рішення у разі, якщо за нього проголосують шість суддів Конституційного Суду, які входять до складу Сенату, що також складає 2/3 від складу кожного з двох передбачених Законом Сенатів. При цьому пропонується доповнити статтю 67 новою частиною дванадцятою, яка передбачає можливість залучення до Сенату суддів з іншого Сенату, що дозволить забезпечити розгляд справи більш ефективно у разі, якщо у Суді наявні вакантні посади суддів КСУ.

Законопроектом також пропонуються зміни які передбачають, що Регламент КСУ затверджується законом, що дозволить Верховній Раді України врегулювати діяльність Суду і процедуру розгляду ним справ у спосіб, який буде забезпечувати реальну реалізацію принципів гласності, відкритості, повного і всебічного розгляду справ, які складають основні засади діяльності Суду згідно зі статтею 2 Закону», - пишут депутаты в пояснительной записке к своему проекту.

Подписывайтесь на наш Telegram-канал, чтобы быть в курсе самых важных событий.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Павло Григорович
    Павло Григорович
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва