Встановлення дорожніх знаків: чи має право селищна рада обмежувати рух у населеному пункті, рішення ВС

18:55, 3 октября 2020
Орган місцевого самоврядування змінив схему організації дорожнього руху шляхом встановлення обмежень.
Встановлення дорожніх знаків: чи має право селищна рада обмежувати рух у населеному пункті, рішення ВС
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Встановлення дорожніх знаків та як наслідок зміна схеми організації дорожнього руху органом місцевого самоврядування повинно бути погоджено із органами внутрішніх справ. До такого висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду при розгляді справи № 685/1307/16-а.

Обставини справи

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просив:

- визнати протиправними та скасувати рішення Теофіпольської селищної ради шостого скликання від 11 лютого 2015 року №15-36/2015 щодо встановлення поверхневої перешкоди (шлагбаума) та дорожніх знаків, а саме, 3.3 «Рух вантажних автомобілів заборонено» на перехресті вулиць Г. Попружного та Заводська, вулиць Макаренка та Небесної Сотні (поблизу музичної школи), шлагбауму (лише для проїзду легкових автомобілів) на відрізку дороги по вул. Франка (садиба НОМЕР_1 ОСОБА_12 );
- визнати протиправними та скасувати рішення рішення Теофіпольської селищної ради від 20 травня 2015 року № 12-39/2015 щодо встановлення дорожніх знаків 3.3 «Рух вантажних автомобілів заборонено» по АДРЕСА_1 ( ОСОБА_13 ) і на проїзді на вулицю Макаренка біля магазину ПП ОСОБА_14 ;
- зобов`язати Теофіпольську селищну раду вчинити дії щодо демонтажу поверхневої перешкоди (шлагбауму) та вище перелічених дорожніх знаків;
- визнати протиправними та скасувати рішення виконавчого комітету Теофіпольської селищної ради від 26 квітня 2007 року №42 щодо встановлення дорожніх знаків по АДРЕСА_1 (біля будинку ТОВ РОСТ приватного підприємця ОСОБА_15 , біля магазину «ІНФОРМАЦІЯ_1» приватного підприємця ОСОБА_16 ) «Рух заборонено» з інформаційними табличками (п. 3.5 рішення) та зобов`язати відповідача вчинити дії щодо демонтажу вказаних дорожніх знаків.

На обґрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідно до плану забудови смт Теофіполь вулиці Попружного, Макаренка та Франка, на яких встановлені дорожні знаки 3.3 «Рух вантажних автомобілів заборонено», є об`їзними дорогами і мають використовуватися для руху вантажних транспортних засобів як для проїзду в населеному пункті, так і для проїзду до інших населених пунктів, які межують із смт Теофіполь. Селищна рада своїми рішеннями задовольнила скарги громадян, які проживають на вищезазначених вулицях, але проігнорувала план забудови смт Теофіполь, схему організації дорожнього руху, інтереси громади селищна в цілому та громад інших населених пунктів, проїзд до яких проходить по цих вулицях, як об`їзних автомобільних дорогах. Позивач зазначає також, що встановлення дорожніх знаків та шлагбауму не було належним чином погоджено з органами Міністерства внутрішніх справ. Позивач посилається на те, що проживає в с. Михнівка та займається підприємницькою діяльністю з надання послуг по перевезенню вантажів великогабаритними вантажними автомобілями. Село Михнівка розташоване таким чином, що виїзд з цього села до Теофіпольського цукрового заводу можливий лише через смт Теофіполь, однак проїзд вантажних автомобілів по двох єдиних вулицях Макаренка та Небесної Сотні, які ведуть від с. Михнівка, був заборонений спірними рішеннями селищної ради, так як на в`їзді на ці вулиці були встановлені дорожні знаки 3.3 «Проїзд вантажних автомобілів заборонено». Внаслідок цих дій мешканці сіл Михнівської та Карабіївської сільських рад фактично позбавлені можливості доставки та вивезення вантажів, а саме, цукрових буряків на Теофіпольский цукровий завод, жому, зерна, будівельних матеріалів та іншого, так як для об`їзду необхідно проїхати сільськими дорогами, зробивши багатокілометровий гак.

Постановою Теофіпольського районного суду Хмельницької області від 24 березня 2017 року позов задоволено частково: визнано протиправним встановлення відповідного дорожнього знаку.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що Теофіпольська селищна рада, прийнявши спірні рішення, фактично вчинила дії у сфері дорожнього руху, на вчинення яких не мала повноважень.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2017 року скасовано постанову Теофіпольського районного суду Хмельницької області від 24 березня 2017 року, прийнято нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення Теофіпольської селищної ради Теофіпольського району Хмельницької області, є законними і таким, що прийнятті в межах та на виконання повноважень, наданих нормами чинного законодавства органу місцевого самоврядування.

Позиція Верховного Суду

Аналіз положень норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про автомобільні дороги», Закону України «Про дорожній рух» дає підстави для висновку, що вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться. Органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають за стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів.

Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про те, що організація дорожнього руху, його обмеження у межах територіальної громади віднесені до компетенції органів місцевого самоврядування, а тому Теофіпольська селищна рада Теофіпольського району Хмельницької області мала повноваження на прийняття спірних рішень.
Разом з цим, за приписами Закону України «Про дорожній рух» дорожні знаки встановлюються відповідно до Правил дорожнього руху та повинні відповідати проекту та схемі організації дорожнього руху, які погоджені Міністерством внутрішніх справ України. До вказаних проектів і схем за приписами Міністерства внутрішніх справ України можуть бути внесені зміни та доповнення.

Отже, встановлення дорожніх знаків та як наслідок зміна схеми організації дорожнього руху органом місцевого самоврядування повинно бути погоджено із органами внутрішніх справ.
Як вбачається з матеріалів справи, рішення Теофіпольської селищної ради від 11 лютого 2015 року №15-36/2015 щодо встановлення поверхневої перешкоди (шлагбаума) та дорожніх знаків та від 20 травня 2015 року №12-39/2015 щодо встановлення дорожніх знаків 3.3 «Рух вантажних автомобілів заборонено» не погоджувалися з відповідними органами внутрішніх справ.

У зв`язку з цим, вказані рішення відповідача не можна вважати законними.

Враховуючи викладене Суд погоджується з висновками суду першої інстанції щодо часткового задоволення позовних вимог, проте з підстав, викладених судом касаційної інстанції.

Нагадаємо, «Судово-юридична газета» писала про рішення КАС ВС, чи зобов’язана місцева рада надавати на запит інформацію про вільні землі для забудови. 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Інна Богатих
    Інна Богатих
    заступник Міністра юстиції України
  • Ганна Самойлюк
    Ганна Самойлюк
    суддя Одеського окружного адміністративного суду
  • Ольга Шевчук
    Ольга Шевчук
    суддя П'ятого апеляційного адміністративного суду