Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) планує обговорення пропозицій щодо покращення якості роботи прокуратури в цілому та її дисциплінарного органу зокрема.
Зокрема пропонується запровадити Положення про електронну систему оцінки якості роботи прокурорів, яким, зокрема, встановити, що:
- під час проведення індивідуальної чергової, позачергової або повторної оцінки прокурорів оцінювання відбувається за такими критеріями: доброчесність, професійні компетенції, функціональні компетенції, управлінські компетенції (для керівників), а також результативність роботи;
- методами оцінювання є: комп’ютерне тестування; оцінка «методом 360» (тобто анонімний збір інформації про прокурора від інших прокурорів та працівників прокуратури, з якими він взаємодіє під час виконання службових обов’язків); співбесіда з комісією оцінювання;
- оцінювання за критеріями доброчесності, професійних компетенцій, функціональних компетенцій, управлінських компетенцій (для керівників) прокурорів відбувається в рамках кожного із методів оцінювання, а критерій результативності роботи прокурора - оцінюється за допомогою комп’ютерного аналізу статистичних даних щодо кожного прокурора;
- під час співбесіди кожен член комісії виставляє бали щодо кожного критерію оцінювання прокурора;
- до складу кожної комісії з оцінювання входять прокурори, визначені випадково електронною системою оцінки серед прокурорів, які мають найвищий рейтинг за результатами оцінювання;
- за результатами оцінювання кожен прокурор отримує в електронній системі оцінки свій рейтинг оцінювання, який складається із: а) загальної оцінки відповідності прокурора займаній посаді; б) загального потенціалу професійного розвитку прокурора;
- рейтинг оцінювання прокурорів формується у балах, за єдиним програмним алгоритмом, і виключно електронною системою оцінки - на підставі внесених до неї отриманих прокурором балів щодо кожного критерію в результаті тестування, оцінки «методом 360», співбесіди, а також даних щодо результативності;
- під час формування рейтингу питома вага балів, отриманих прокурором за кожним із критеріїв оцінки, є однаковою; узагальнені та неперсоніфіковані дані рейтингу публікуються на вебсайті Офісу Генерального прокурора;
- електронна система оцінки на підставі отриманих даних також формує щодо кожного прокурора рекомендації таких категорій: 1) щодо проходження певної програми навчання у Тренінговому центрі прокурорів; 2) щодо можливості підвищення прокурора у службі; 3) щодо можливої невідповідності прокурора займаній посаді; 4) щодо надання (ненадання) прокурору щорічної премії.
Щодо дисциплінарної практики відносно прокурорів планується встановити таке:
встановити вичерпний перелік видів дисциплінарних проступків, вчинення яких прокурором тягне за собою звільнення з посади в органах прокуратури, в тому числі визначено перелік видів дисциплінарних проступків, вчинення яких тягне за собою звільнення Генерального прокурора, його заступників (включаючи керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури);
визначити перелік дій, які входять до складу дисциплінарного проступку у вигляді «вчинення дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури»;
визначити перелік дій, які входять до складу дисциплінарного проступку «одноразове грубе порушення правил прокурорської етики»;
встановити, що дисциплінарні скарги на Генерального прокурора, його заступників (включаючи керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури) розглядає Вища рада правосуддя за визначеною у законі процедурою;
встановити вичерпний перелік підстав для висловлення Верховною Радою України недовіри Генеральному прокурору, що має наслідком його відставку з цієї адміністративної посади;
визначити, що на вакантну посаду Генерального прокурора відкритий відбір кандидатів здійснює конкурсна комісія, в якій половину членів складають міжнародні експерти; під час процедури оцінюється, в тому числі, відповідність кандидатів критеріям доброчесності; за рейтинговим результатом відбору комісія рекомендує Президенту України кандидата на посаду Генерального прокурора; встановлено загальні засади порядку роботи конкурсної комісії;
до складу дисциплінарного органу прокуратури входять представники громадськості та прокурори, причому останні складають більшість у складі дисциплінарного органу;
кандидати від прокурорської спільноти делегуються за результатами онлайн-голосування всіх прокурорів; кандидати від громадськості делегуються шляхом онлайн-голосування з числа членів правозахисних, антикорупційних та аналітичних громадських організацій, а також з числа працівників юридичних вищих навчальних закладів і наукових установ;
всі кандидати до дисциплінарного органу перед призначенням мають успішно пройти оцінку доброчесності з боку комісії, куди входять міжнародні експерти;
до структури дисциплінарного органу входить секретаріат та інспектори, які уповноважені здійснювати службове розслідування за поданими скаргами; орган має окреме від Офісу Генерального прокурора бюджетне фінансування;
скаржник, не згодний з рішенням члена дисциплінарного органу про відмову у відкритті провадження по його скарзі, вправі подати апеляцію на таке рішення до всього складу органу;
строк розгляду дисциплінарної скарги не може перевищувати 60 робочих днів;
результати поіменного голосування членів дисциплінарного органу, всі рішення органу та його членів (в тому числі рішення про відмову у відкритті провадження) оприлюднюються на офіційному вебсайті органу.
Нагадаємо, що раніше у НАЗК також придумали, як підвищити ефективність роботи ВККС та посилити вплив громадськості на Кваліфікаційну комісію суддів.
Автор: В'ячеслав Хрипун
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.