На сайті Верховної Ради з’явився текст законопроекту про Бюро фінансових розслідувань №1208 від 30.08.2019 (автор — народний депутат Данило Гетманцев).
«Створення нової цивільної служби, відповідальної за розслідування фінансових злочинів проти держави, при Міністерстві фінансів для заміни нинішньої податкової міліції та консолідації всіх повноважень із боротьби з фінансовими злочинами проти держави в одному агентстві, уникаючи при цьому дублювання функцій, є також пріоритетною вимогою Міжнародного валютного фонду, яка була включена до Меморандумів про економічну та фінансову політику за 2017 та 2018 роки», — зазначає автор.
Законопроект розроблено з метою розділення сервісної та правоохоронної функцій податкової служби, ліквідації податкової міліції, оптимізації структури та чисельності органів, які ведуть боротьбу зі злочинами у сфері фінансів, усунення дублювання їх функцій та cтворення Бюро фінансових розслідувань — центрального органа виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень у сфері господарської діяльності, які прямо чи опосередковано заподіюють шкоду публічному інтересу у сфері фінансів.
Запропонована модель боротьби з економічними злочинами стане більш ефективною, зменшить податковий тиск на платників податків, що підтверджується наступними аргументами:
1) Існування спеціалізованого органу для боротьби з якимось одним явищем (наприклад, податковими злочинами) за законами функціонування бюрократичних систем призводить до того, що сам такий орган певною мірою консервує і виступає запорукою існування того явища (податкових злочинів), з яким він покликаний боротися: адже повна перемога над цим явищем означає як наслідок ліквідацію самого органа. Навіть значне зменшення відповідного явища має призводити до значного скорочення його штатної чисельності. А як система такий орган в цьому не зацікавлений.
2) Економічні злочини за своєю природою різноманітні, їх характер достатньо динамічно змінюється і доповнюється новими способами здійснення правопорушень. Порушення податкового законодавства становить тільки частину економічної злочинності. Такі види, як отримання монопольних надприбутків, порушення правил конкуренції, шахрайство, кіберзлочинність, порушення споживчих норм і стандартів, фальсифікація бухгалтерської звітності однаковою мірою важко віднести до традиційної компетенції як міністерства внутрішніх справ, так і міністерства фінансів або іншої урядової структури.
3) Все більш значна частина економічних злочинів скоюється проти приватних або публічних корпорацій, фінансових установ їх власними співробітниками, клієнтами або партнерами. Викриття більшості таких злочинів здійснюється власними службами безпеки корпорацій і фінансових установ, і тільки після цього інформація передається до правоохоронних органів. Нав'язування бізнесу правоохоронного захисту з боку держави у таких випадках може бути контрпродуктивним для розвитку економіки.
Основні положення законопроекту
Законопроектом передбачається cтворення Бюро фінансових розслідувань як центрального органу виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом міністрів України через Міністра фінансів України. Бюро фінансових розслідувань розслідувань складається з центрального апарату та 7 територіальних управлінь, зареєстрованих як юридичні особи публічного права.
Загальна кількість працівників встановлюється Кабінетом міністрів України і може змінюватись рішенням Кабінету міністрів України на підставі звіту керівника Бюро фінансових розслідувань. Передбачається можливість переходу колишніх працівників податкової міліції на службу до Бюро фінансових розслідувань на загальних підставах за результатами проведення конкурсу.
Законопроект не передбачає ліквідацію будь-яких підрозділів Служби безпеки України та Міністерства внутрішніх справ, але до Бюро фінансових розслідувань переходять повноваження щодо розслідування економічних злочинів.
Передбачається віднести до основної підслідності Бюро фінансових розслідувань кримінальних правопорушень детективами Бюро фінансових розслідувань за 25 статтями Кримінального кодексу (статті 204, 205, 205-1, 206, 206-2, 209, 209-1, 210, 211, 212, 212-1, 218-1, 219, 220-1, 220-2, 222-1, 223-1, 223-2, 224, 229, 231, 232, 232-1, 232-2, 233 КК), додаткової підслідності — 5 статей (статті 192, 200, 216, 358, 366), а також досудове розслідування за статтею 222 КК (якщо розмір предмета злочину або завданої ним шкоди в тисячу п'ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на час вчинення злочину).
Бюро фінансових розслідувань здійснює самостійне проведення оперативно-розшукової діяльності, фізичний захист надається органами національної поліції.
Відповідно до проекту закону особливі умови та розміри оплати праці та грошового забезпечення працівників Бюро фінансових розслідувань визначаються Кабінетом міністрів України.
Ухвалення закону приведе до більш ефективної діяльності правоохоронних органів у сфері формування та використання фінансових ресурсів держави та її економічної безпеки, і як наслідок, до зменшення тіньового бізнесу в Україні та збільшенні надходжень податків і зборів, оптимізації структури правоохоронних органів, матеріально-технічної бази та скорочення загальної кількості працівників, що протидіють злочинності у сфері фінансів.
Ухвалення законопроекту сприятиме:
- покращенню загального стану підприємницького середовища шляхом переходу ДФС України від наглядово-каральної функції до функцій обслуговування;
- налагодженню партнерських відносин між бізнесом та контролюючими органами;
- ефективності дій правоохоронних органів у боротьбі зі злочинами у сфері фінансів;
- підвищенню позиції України в рейтингу легкості ведення бізнесу Doing Business, що здійснюється експертами Світового банку.