Гетманцев перелічив правки, які узгоджені в законопроекті про Бюро економічної безпеки

11:55, 30 сентября 2020
Найбільш спірним моментом законопроекту про БЕБ є залишення в СБУ підрозділу контррозвідувального захисту економіки.
Гетманцев перелічив правки, які узгоджені в законопроекті про Бюро економічної безпеки
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Голова Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев оприлюднив перелік змін, які очолюваний ним Комітет погодився внести в законопроект про Бюро економічної безпеки перед винесенням його в сесійну залу Ради для ухвалення в другому читанні.

Основні положення законопроекту, на яких акцентує увагу Гетманцев, такі:

1. Із Закону України "Про Службу безпеки України" виключаються всі норми, що стосуються розслідувань в сфері економіки, зокрема:

  • захист державного економічного потенціалу України;
  • до завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів проти корупції та організованої злочинної діяльності у сфері управління і економіки.

2. Із Закону України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" виключено спеціальні підрозділи по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України з переліку державних органів, спеціально створених для боротьби з організованою злочинністю.

3. У Законі України «Про національну безпеку України» виключено норму щодо забезпечення Службою безпеки України економічної безпеки держави шляхом здійснення контррозвідувального захисту.

Захист об’єктів критичної інфраструктури залишається за Службою Безпеки України.

4. У Законі України "Про загальну структуру і чисельність Служби безпеки України" виключено зі складу Служби безпеки України підрозділ по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю.

Залишено в структурі Служби безпеки України підрозділ контррозвідувального захисту економіки держави.

5. Бюро економічної безпеки України - центральний орган виконавчої влади, який виконує правоохоронну, аналітичну та інші функції, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України.

6. Завданням Бюро економічної безпеки України є забезпечення економічної безпеки держави шляхом запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, віднесених законом до його підслідності з використанням кримінального аналізу в своїй діяльності.

7. Здійснення аналітичної діяльності Бюро забезпечується законодавчим доступом до інформаційних систем органів державної влади та місцевого самоврядування в межах підслідності із забезпеченням дотримання законодавства про захист персональних даних та забезпеченням таємниці, що охороняється законом.

Інформація про доступ працівника до Інформаційних систем Бюро фіксується та зберігається, чим гарантується та забезпечується нерозголошення даних.

8. Працівники інформаційно-аналітичного підрозділу є детективами, але не наділяються повноваженнями щодо застосовування поліцейських заходів.

9. До складу Конкурсної комісії для призначення Директора входить: 3 особи від Ради національної безпеки і оборони України, 3 особи від Верховної Ради України (2 - від Комітету, до предмету відання якого належать питання системи оподаткування, та 1 – від Комітету з питань правоохоронної діяльності), 3 особи від Кабінету Міністрів України.

10. Директор призначається Кабінетом Міністрів України за подання Прем’єр міністра України за пропозиціями Конкурсної комісії.

11. Закладені основи застосування ризик-орієнтованого підходу в діяльності Бюро, визначено повноваження детектива-аналітика.

12. Визначено мінімальний рівень оплати для працівників Бюро, чим гарантуються достатні матеріальні умови для належного виконання ними службових обов’язків.

13. Для забезпечення прозорості діяльності Бюро утворюється Рада громадського контролю шляхом рейтингового інтернет-голосування громадян України, яка в тому числі розглядає звіт Директора Бюро для надання свого висновку.

14. Директор Бюро щорічно, не пізніше 1 березня, звітує Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України про діяльність Бюро. За результатами звіту діяльність Бюро може бути визнана незадовільною, що є підставою для звільнення Кабінетом Міністрів України.

15. Доповнено повноваження оперативних підрозділів щодо проведення або ініціювання проведення кримінального аналізу.

16. Передбачено, що Закон, крім положень щодо внесення змін до інших законів, набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, але не раніше дня опублікування закону, яким передбачено:

- заборону доручати проведення слідчих (розшукових) дій оперативним підрозділам Служби безпеки України під час досудового розслідування кримінальних правопорушень, які віднесені законом до підслідності Бюро економічної безпеки;

- що слідчий, прокурор має право надавати доручення у кримінальних провадженнях лише оперативним підрозділам того органу, який здійснює у відповідних кримінальних провадженнях досудове розслідування (за винятком доручень оперативним підрозділам органів і установ виконання покарань та органів Державної прикордонної служби України);

- що прокурор, який здійснює нагляд за досудовим розслідуванням, своєю постановою протягом 5 робочих днів з моменту внесення ним самостійно чи слідчим органу досудового розслідування в порядку, передбаченому статтею 214 Кримінального процесуального кодексу України, відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань про кримінальні правопорушення, віднесені до підслідності органів Бюро економічної безпеки України зобов’язаний організувати та передати всі матеріали кримінального провадження за підслідністю до органів Бюро економічної безпеки України для подальшого здійснення досудового розслідування.

17. Передбачено порядок передачі матеріалів кримінального провадження, що перебувають в іншому органі досудового розслідування, в тому числі в податковій міліції, на стадії досудового розслідування, але відповідно до Закону відносяться до підслідних Бюро економічної безпеки України.

18. Передбачено, що оперативно-розшукові справи, які перебувають в оперативних підрозділах податкової міліції, мають бути реалізовані шляхом початку досудового розслідування або їх закриття протягом трьох місяців з моменту набрання чинності цим Законом.

19. Рекомендовано Кабінету Міністрів України вжити заходи щодо створення Бюро та забезпечення його діяльності, зокрема формування Конкурсної комісії із призначення Директора Бюро, формування Ради громадського контролю, прийняття рішення про утворення Бюро після комплектування штату в 30 %, але не пізніше 6 місяців з моменту прийняття Закону про Бюро.

20. Ліквідація податкової міліції має відбутися не пізніше шести місяців з дня набрання чинності Законом про Бюро.

Нагадаємо, що залишення у Служби безпеки України функції контррозвідувального захисту економіки держави вимагав Комітет з питань національної безпеки, оборони та розвідки. Також, само СБУ не бажає виключатися із боротьби з корупцією та організованою злочинністю.

Врешті-решт за рахунок мовчазної згоди депутатів Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики, що утрималися від голосування, вийшло так, що в СБУ залишається підрозділ контррозвідувального захисту економіки держави.

Саме цей пункт викликав обурення частини депутатського корпусу та суспільства, які вважають, що в СБУ через це нічого не зміниться та буде продовжений тиск на бізнес.

Нардеп Ярослав Железняк вважає, що Закон у такій редакції буде звичайною профанацією. Депутат дивується такому: «якщо ми прибираємо всі згадки про «економіку» з інших законів, то питання, для чого залишати сам департамент, який якраз і займається цією економікою?»

Депутатів та бізнес-асоціації бентежить, що прокурор поки ще має право доручати проведення слідчих (розшукових) дій оперативним підрозділам Служби безпеки України або надавати їм відповідні доручення.

Крім того, іншим органам не забороняється проводити досудове розслідування у справах, що будуть віднесені до підслідності БЕБ.

Спеціального закону з цього приводу поки ще немає, а про обов’язковість його ухвалення наголосив сам Гетманцев в вищезазначеному переліку (п. 16).

Також звертається увага на посилення відповідальності за ухилення від сплати податків за статтею 212 КК.

 Сам Гетманцев вважає, що в законопроекті ніякої «зради» немає, бо, на його думку, СБУ не буде займатися економікою.

 

Колишній заступник Генерального прокурора Віктор Чумак зазначає, що необхідно прибрати у СБУ функцію досудового слідства.

Один з колишніх начальників одного з відділів НАБУ пропонує прибрати з підслідності СБУ (ст. 216 КПК) так звану «товарну контрабанду» (ст. 201 ККУ «Контрабанда» та ст. 201-1 ККУ «Контрабанда лісу»).

Раніше нардеп розповів детально про зміни до закону про Національне антикорупційне бюро України.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде