Нові права для засуджених, відновлення конкурсів на державну службу – які новації для українців ввели депутати

17:45, 9 марта 2021
Верховною Радою було схвалено у другому читанні 12 законів.
Нові права для засуджених, відновлення конкурсів на державну службу – які новації для українців ввели депутати
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Протягом 16-19 лютого 2021 року, Верховна Рада прийняла 12 Законів України. Серед схвалених парламентом можна виділити наступні законопроекти:

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху», № 2695;

Новації

Законом підвищуються штрафи:

за перевищення швидкості від 20 до 50 км/год - 340 грн; за перевищення швидкості більш ніж на 50 км/год – 1,7 тис. грн;

за керування авто напідпитку - 17 тис. грн з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік, а за повторне протягом року - 34 тис. грн з позбавленням водійських прав на 3 роки. За третій випадок протягом року - 51 тис. грн з позбавленням водійських прав на 10 років з конфіскацією авто;

за втечу з місця ДТП – з 255 до 3,4 тис. гривень.

«Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення проведення конкурсів на зайняття посад державної служби та інших питань державної служби», № 4531;

Новації

- конкурси на посади, що обіймають особи, з якими до набрання чинності цим Законом укладені контракти про проходження державної служби на період дії карантину, оголошуються:

на посади державної служби категорії «А» - протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом;

на посади державної служби категорій «Б» та «В» - протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом;

- контракти про проходження державної служби на період дії карантину, укладені до набрання чинності цим Законом, діють до призначення на посаду державної служби особи за результатами конкурсу, але не більше:

для посад державної служби категорії «А» - п’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом;

для посад державної служби категорій «Б» та «В» - протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом.

 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації Конвенції Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Ланцаротської Конвенції)», № 3055, яким було посилено кримінальне покарання за злочини проти дітей.

Прийнято Закон «Про внесення змін до статті 59-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо врегулювання конфлікту інтересів у діяльності депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів з пропозиціями Президента України від 23.12.2020», № 3034а;

Зазначений закон був ухвалений Верховною Радою 03.12.2020 та направлений на підпис Президенту. Проте Володимир Зеленський його не підписав та повернув у Раду з пропозиціями. Тобто, скористався «правом вето».

Закон був ухвалений у наступній редакції:

Сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради публічно повідомляє про конфлікт інтересів, який виник під час участі у засіданні ради, іншого колегіального органу (комісії, комітету, колегії тощо), відповідному колегіальному органу та не бере участі у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідним колегіальним органом.

Якщо неучасть осіб, зазначених у частині першій цієї статті, у прийнятті рішення призведе до втрати повноважності відповідної ради, іншого колегіального органу, особи, в яких наявний конфлікт інтересів, беруть участь у прийнятті радою, іншим колегіальним органом рішення за умови публічного самостійного повідомлення про конфлікт інтересів під час засідання колегіального органу.

Якщо повідомлення про конфлікт інтересів здійснено на засіданні ради, іншого колегіального органу, інформація про таке повідомлення обов'язково вноситься до протоколу засідання ради, іншого колегіального органу".

Президент Володимир Зеленський, який вніс пропозиції до законопроекту, вважав, що порядок та шляхи врегулювання конфлікту інтересів у діяльності сільських, селищних, міських голів, секретарів, депутатів сільської, селищної, міської ради, голови, заступника голови, депутатів районної, обласної, районної у місті ради мають бути унормовані у Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні".  

Крім того, поза увагою Закону залишилося питання врегулювання конфлікту інтересів у діяльності голів обласних, районних, районних у містах рад.

Голови обласних, районних, районних у містах рад обираються відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради та відповідно є посадовими особами місцевого самоврядування (частина перша статті 55 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", абзац третій статті 3 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування").

Згідно із Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування" посадові особи місцевого самоврядування зобов’язані дотримуватися правил запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, передбачених Законом України "Про запобігання корупції" (стаття 121).

Відтак на голів обласних, районних, районних у містах рад як посадових осіб місцевого самоврядування мають поширюватися вимоги Закону України "Про запобігання корупції", у тому числі щодо врегулювання конфлікту інтересів.

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту лісів, запобігання пожежам на землях лісового та водного фонду, торфовищах та на землях інших категорій», № 3526. Внесеними змінами забороняється знищення або пошкодження рослинності, випалювання сухої рослинності або її залишків на землях водного фонду, у тому числі у прибережних захисних смугах та на островах; до повноважень Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування додається забезпечення попередження та гасіння пожеж на територіях та об’єктах; посилюється адміністративна відповідальність за правопорушення у цій сфері тощо.

Прийнято Закон «Про внесення змін до розділу ХІ Митного тарифу України щодо уніфікації ставок ввізного мита на товари легкої промисловості», № 4410

Законом викладено в новій редакції групи 50 - 59 у Митному тарифі України, якими встановлено:

  • пільгові ставки ввізного мита у розмірі 0 відсотків на сировину, що не виробляється в Україні (пряжа, волокна, нитки 50 - 53 групи УКТ ЗЕД);
  • пільгові ставки ввізного мита у розмірі від 1 до 8 відсотків на готову продукцію - тканини, фетр і повсть, сітки плетені, шпагат та канати;
  • підвищено повні ставки ввізного мита до 10 відсотків на товари легкої промисловості за тими товарними підкатегоріями згідно з УКТ ЗЕД, де такі ставки менше 10 відсотків.

Закон набирає чинності з 1 липня 2021 року.

Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення доступу захисника до особи, яка має право на захист», № 2063.

У Кримінально-виконавчому кодексі України (ч. 2 ст. 8) прописується, що засудженому гарантується право на правову допомогу, конфіденційні юридичні консультації (побачення) із захисником у кримінальному провадженні, адвокатом, законним представником, який представляє особу під час розгляду справ про адміністративні правопорушення, адміністративних, цивільних, господарських справ у суді, юристом, фахівцем у галузі права, який представляє особу в Європейському суді з прав людини, законним представником неповнолітньої особи або особи, визнаної у встановленому законом порядку недієздатною чи обмежено дієздатною.

Таке право поширюється також на засуджених осіб, які перебувають на лікуванні в закладах охорони здоров'я, поміщені в карцер.

Засуджений має право на такі побачення без обмеження в часі та кількості у робочі, вихідні, святкові, неробочі дні з 7 години до 20 години за власною ініціативою та/або ініціативою особи, на побачення з якою він має право.

З метою реалізації засудженим права на захист, одержання правової допомоги, конфіденційних юридичних консультацій (побачень) його захисник та ін. особи мають бути невідкладно допущені до засудженого адміністрацією установи виконання покарань у робочі, вихідні, святкові, неробочі дні з 7 години до 20 години без спеціального дозволу (акредитації) на вимогу засудженого або особи (осіб), які мають право на такі побачення з ним (ч. 2 статті 24).

Якщо ініціатором побачення є захисник, адвокат, законний представник, юрист, фахівець у галузі права, а засуджений відмовляється від такого побачення, адміністрація установи відбування покарань, адміністрація закладу охорони здоров’я, в якому на лікуванні перебуває засуджений, зобов’язана організувати такі побачення із засудженим. У разі якщо засуджений особисто та безпосередньо повідомляє особу, з якою має право на побачення, про небажання продовжити таке побачення, побачення припиняється.

Не є підставою для відмови адміністрацією установи виконання покарань, адміністрацією закладу охорони здоров’я, в якому на лікуванні перебуває засуджений, у побаченні засудженого із його захисником, адвокатом, законним представником, юристом, фахівцем у галузі права наявність письмової відмови засудженого від такого побачення. Відмова з цієї підстави адміністрації в забезпеченні такого побачення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Новий закон визначає, що керівник адміністрації установи виконання покарань несе персональну відповідальність за розміщення засуджених, які прибули до установи, забезпечення їх побачення із захисником, адвокатом та ін. особами.

Також КВК доповнюється статтею 20-1, яка стосується повідомлення захиснику, адвокату та ін. про місце відбування покарання засудженим, його переведення, зміну його правового та/або процесуального статусу

Так, у разі зміни правового, процесуального статусу засудженого, зміни його місця перебування, у тому числі в разі переведення засудженого на іншу роботу, підприємство, установу, організацію, посаду, з одного арештного дому до іншого, в одиночну камеру, до слідчого ізолятора, колонії іншого виду, звичайних житлових приміщень, переведення засудженого для подальшого відбування покарання з однієї виправної чи виховної колонії до іншої, переведення до іншої дільниці ресоціалізації, соціальної реабілітації, посиленого контролю, у більш суворі умови тримання або збільшення чи зменшення обсягу встановлених правообмежень, переведення засудженого до виправної колонії іншого рівня безпеки, повторного переведення засудженого адміністрація установи виконання покарань невідкладно, не пізніше 24 годин, письмово інформує його захисника у кримінальному провадженні, адвоката, законного представника тощо, а також невідкладно після їх фактичного прибуття до установи відбування покарань, до засудженого. В інформаційному листі зазначаються ініціатор прийнятих рішень стосовно засудженого, правове обґрунтування таких рішень, інформація щодо місця перебування засудженого, у тому числі підстави та дата його зміни, а також підстави для зміни правового, процесуального статусу засудженого.

Згідно зі змінами для одержання правової допомоги, конфіденційних юридичних консультацій засудженим військовослужбовцям, у тому числі під час їх перебування у стаціонарних закладах охорони здоров’я, надається право на невідкладні побачення із захисником та ін., без обмеження в часі та кількості в робочі, вихідні, святкові, неробочі дні з 7 години до 20 години за ініціативою таких осіб, ініціативою засудженого військовослужбовця або його родичів.

Побачення засуджених військовослужбовців із захисником є конфіденційними, аудіо- та відеофіксація побачення та/або присутність на побаченні інших осіб можливі виключно за письмовою заявою захисника.

Командування дисциплінарного батальйону, адміністрація закладу охорони здоров’я, в якому на лікуванні перебуває засуджений військовослужбовець, зобов’язані при пред'явленні захисником документа, що посвідчує особу, та одного з документів, визначених статтею 50 Кримінального процесуального кодексу України, або договору із засудженим чи договору з його родичами про представлення інтересів засудженого в Європейському суді з прав людини негайно забезпечити побачення з ним.

Якщо ініціатором побачення із засудженим військовослужбовцем є захисник, а засуджений військовослужбовець відмовляється від такого побачення, командування дисциплінарного батальйону, адміністрація закладу охорони здоров’я, в якому на лікуванні перебуває засуджений військовослужбовець, зобов’язані організувати таке побачення.

У разі, якщо засуджений військовослужбовець особисто та безпосередньо повідомляє захисника про небажання продовжувати побачення, таке побачення припиняється.

Не є підставою для відмови командуванням дисциплінарного батальйону, адміністрацією закладу охорони здоров’я, в якому на лікуванні перебуває засуджений військовослужбовець, у побаченні з захисником наявність письмової відмови засудженого військовослужбовця від такого побачення. Відмова командування дисциплінарного батальйону, адміністрації закладу охорони здоров’я, в якому на лікуванні перебуває засуджений військовослужбовець, у забезпеченні такого побачення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Засудженому військовослужбовцю забезпечується можливість спілкування із захисником у приміщенні без суцільного розмежуючого захисного скла за їх згодою тощо.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Вікторія Кицюк
    Вікторія Кицюк
    суддя Солом'янського районного суду міста Києва
  • Олег Дзюба
    Олег Дзюба
    суддя Господарського суду Харківської області