Як оскаржити у суді встановлення дорожніх знаків, що забороняють рух вантажних авто

12:21, 22 сентября 2020
Встановлення дорожніх знаків та як наслідок зміна схеми організації дорожнього руху органом місцевого самоврядування повинно бути погоджено із органами внутрішніх справ.
Як оскаржити у суді встановлення дорожніх знаків, що забороняють рух вантажних авто
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Дорожні знаки встановлюються відповідно до Правил дорожнього руху та повинні відповідати проекту та схемі організації дорожнього руху, які погоджені Міністерством внутрішніх справ України. Встановлення дорожніх знаків та як наслідок зміна схеми організації дорожнього руху органом місцевого самоврядування повинно бути погоджено із органами внутрішніх справ. До такого висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду при розгляді справи № 685/1307/16-а.

Так, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просив:

  • визнати протиправними та скасувати рішення селищної ради щодо встановлення поверхневої перешкоди (шлагбаума) та дорожніх знаків 3.3 «Рух вантажних автомобілів заборонено»;
  • зобов’язати селищну раду вчинити дії щодо демонтажу поверхневої перешкоди (шлагбауму) та дорожніх знаків;
  • визнати протиправними та скасувати рішення виконавчого комітету селищної ради щодо встановлення дорожніх знаків «Рух заборонено» з інформаційними табличками (п. 3.5 рішення) та зобов’язати відповідача вчинити дії щодо демонтажу вказаних дорожніх знаків.

На обґрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідно до плану забудови вулиці, на яких встановлені дорожні знаки 3.3 «Рух вантажних автомобілів заборонено», є об’їзними дорогами і мають використовуватися для руху вантажних транспортних засобів. Позивач зазначає також, що встановлення дорожніх знаків та шлагбауму не було належним чином погоджено з органами Міністерства внутрішніх справ.

Суд першої інстанції задовольнив позовні вимоги та зазначив, що селищна рада, прийнявши спірні рішення, фактично вчинила дії у сфері дорожнього руху, на вчинення яких не мала повноважень.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення селищної ради є законними і такими, що прийнятті в межах та на виконання повноважень, наданих нормами чинного законодавства органу місцевого самоврядування.

Верховний Суд нагадав, що органи місцевого самоврядування мають право встановлювати за погодженням з відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху тимчасові обмеження на рух транспортних засобів при проведенні ремонтних та інших робіт на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів; обмежувати або забороняти рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження.

Нагадаємо, відповідно до пункту 22.5  Правил дорожнього руху забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення. Відповідно до підпункту 3.3 пункту 3  розділу 33 «;Заборонні знаки» Правил дорожнього руху  «Рух вантажних автомобілів заборонено», заборонено рух вантажних автомобілів і составів транспортних засобів з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т (якщо на знакові не зазначена маса) або з такою, що перевищує зазначену на знакові, а також тракторів, самохідних машин і механізмів.

Проаналізувавши норми чинного законодавства, Верховний Суд зробив висновок, що  вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю. Управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться. Органи місцевого  самоврядування,  що  управляють функціонуванням   та  розвитком  вулиць  і  доріг  міст  та  інших населених пунктів, відповідають за стан вулиць  і  доріг  міст  та  інших  населених  пунктів відповідно  до  діючих  норм, у  тому  числі  щодо  безпеки  руху транспортних засобів і пішоходів.

Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про те, що  організація дорожнього руху, його обмеження у межах територіальної громади віднесені до компетенції органів місцевого самоврядування, а тому Теофіпольська селищна рада Теофіпольського району Хмельницької області мала повноваження на прийняття спірних рішень.

Як вбачається з матеріалів справи, рішення селищної ради щодо встановлення поверхневої перешкоди (шлагбаума) та дорожніх знаків не погоджувалися з відповідними органами внутрішніх справ.

У зв’язку з цим, вказані рішення відповідача не можна вважати законними.

Раніше «Судово-юридична газета» писала про рішення Верховного Суду у справі, де втрата свідомості водієм під час керування авто призвела до смерті пасажира. 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Завітневич
    Олександр Завітневич
    голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки