Верховна Рада «амністувала» надходження на рахунки чиновників за певних умов: про що новий закон

16:20, 8 липня 2022
Парламент ухвалив закон, яким значно послабив антикорупційні обмеження для чиновників та депутатів.
Верховна Рада «амністувала» надходження на рахунки чиновників за певних умов: про що новий закон
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Як відомо, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) з початку війни припинило займатися перевіркою декларацій чиновників, депутатів та суддів та виявленням випадків декларування недостовірної інформації. 

Також для чиновників прибрали необхідність подавати декларації на час війни, незалежно від того, перебувають вони в зоні бойових дій чи ні. 

Крім того, НАЗК дало своє роз'яснення, що перераховані на рахунок чиновника чи рахунок члена сім'ї чиновника гроші на потреби армії чи осіб, які постраждали від війни, не потрібно декларувати. 

Тепер це закріплено на рівні закону (Зазначимо, що вказані нижче норми містяться в тексті, який був рекомендований до прийняття у другому читанні. Остаточна версія закону поки не опублікована). 

Так, 8 липня Верховна Рада ухвалила як Закон законопроект голови Комітету ВР з антикорупційної політики Анастасії Радіної «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» про особливості застосування законодавства у сфері запобігання корупції в умовах військового стану» 7280. Експертне управління парламенту раніше вказало на значні корупційні ризики цього законопроекту. 

Зокрема, новим законом встановлено, що у разі відкриття суб'єктом декларування або членом його сім'ї валютного рахунку в установі банку нерезидента повідомлення про відкриття валютного рахунку може не подаватися, якщо такий рахунок був відкритий під час воєнного стану, використовувався виключно для отримання матеріальної допомоги, виплаченої за рахунок коштів іноземної держави чи міжнародної організації. 

Так, у Розділ XIII «Прикінцеві положення» Закону України «Про запобігання корупції» запроваджуються пункти 2-3–2-11 такого змісту: 

2-3. Встановити, що тимчасово, з дня введення воєнного стану на період до припинення або скасування військового становища, а також протягом одного місяця з дня його припинення або скасування вимоги щодо відповідності подарунків загальновизнаним уявленням про гостинність та обмеження вартості подарунків, встановлені частиною другою статті 23 цього Закону, не поширюються на вчинення таких дій у зазначений у цьому абзаці період: 

1) отримання коштів у повному обсязі використаних (за наявності підтвердження використання отриманих коштів у повному обсязі на одну або декілька із зазначених цілей) виключно для таких цілей: 

  • здійснення переказів на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для підтримки Збройних Сил України та/або гуманітарної допомоги особам, які постраждали внаслідок збройної агресії РФ проти України;
  • здійснення у встановленому законодавством порядку благодійних пожертв на користь Збройних сил України;
  • здійснення у встановленому законодавством порядку благодійних пожертв для підтримки та захисту осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії РФ проти України;
  • здійснення видатків на придбання та доставку товарів з подальшою їх передачею у власність Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, утвореним відповідно до законів України, добровольчим формуванням територіальних громад, розвідувальним органам, правоохоронним органам;
  • здійснення витрат на придбання та доставку товарів, оплату робіт або послуг, наданих як гуманітарну допомогу особам, які постраждали внаслідок збройної агресії;

2) отримання безоплатно або за ціною, нижчою від мінімальної ринкової ціни товарів з подальшою їх передачею у власність Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, утвореним відповідно до законів України, добровольчим формуванням територіальних громад, розвідувальним органам, правоохоронним органам (за наявності підтвердження передачі таких товарів у повному обсязі); 

3) отримання безоплатно або за ціною нижчою від мінімальної ринкової ціни товарів, наданих як благодійна пожертва або гуманітарна допомога особам, які постраждали внаслідок збройної агресії РФ проти України (за наявності підтвердження надання таких товарів у повному обсязі на зазначені цілі); 

4) отримання безоплатно або за ціною, нижчою від мінімальної ринкової ціни особами, які фактично проживають на тимчасово окупованих територіях України або на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або особами, які змушені залишити місце свого фактичного проживання внаслідок тимчасової окупації (загрози тимчасової окупації), ведення (загрози ведення) бойових дій: 

послуг з проживання чи розміщення; 

транспортних послуг чи послуг з перевезення у зв'язку із зміною місця фактичного проживання та/або поверненням до місця проживання; 

медичних послуг; 

лікарських засобів; 

товарів, робіт чи послуг, визнаних гуманітарною допомогою (за винятком транспортних засобів, інших самохідних машин та механізмів, крім легкових автомобілів, спеціально обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю). 

2-4. Встановити, що в декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, звітний період якої повністю або частково припадає на період дії військового стану, відомості, які мають бути зазначені відповідно до пунктів 7, 10 частини першої статті 46 цього Закону, не вказуються щодо об'єктів декларування, передбачених пунктом 2-3 цього розділу, а також щодо матеріальної допомоги, передбаченої законодавством іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором), виплаченої за рахунок коштів іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України) державою-агресором) чи міжнародної організації. 

2-5. Установити, що при отриманні доходу, придбанні майна, здійсненні видатків, передбачених пунктом 2-3 цього розділу, повідомлення про суттєві зміни у майновому стані не подається

2-6. Встановити, що у разі відкриття суб'єктом декларування або членом його сім'ї валютного рахунку в установі банку нерезидента повідомлення про відкриття валютного рахунку може не подаватися, якщо такий рахунок буі відкритий під час військового стану, використовувався виключно для отримання матеріальної допомоги, передбаченої законодавством іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором), виплаченої за рахунок коштів іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором) або міжнародної організації, та закритої протягом одного місяця з дня припинення або скасування військового стану. 

2-7. Встановити, що на період дії військового стану Національне агентство із запобігання корупції зупиняє здійснення заходів контролю та перевірки декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, моніторингу способу життя суб'єктів декларування (крім контролю, що здійснюється автоматизовано під час заповнення та подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування). 

2-8. Встановити, що суб'єкт декларування зобов'язаний подати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, кінцевий строк подання якої припадає на період дії військового стану, протягом 90 календарних днів з дня його припинення або скасування. 

Також встановлено (пункт 2-11), що у період дії військового стану Національне агентство із запобігання корупції має право отримувати благодійні пожертвування (у тому числі гуманітарну допомогу) у вигляді товарів (майна) від проектів міжнародної технічної допомоги. 

Підпункт 5 пункту 1 Закону України «Про захист інтересів суб'єктів подання звітності та інших документів у період дії військового стану або стану війни» від 3 березня 2022 року № 2115-ІХ доповнити словами «, а також на правовідносини щодо здійснення заходів фінансового контролю відповідно» у Закон України «Про запобігання корупції». 

Статтю 28 «Прикінцеві положення» Закону України «Про правовий режим військового стану» доповнити пунктом 22 такого змісту: 

«22. Встановити, що особи, звільнені з посади служби в органах місцевого самоврядування в період дії військового стану, протягом одного року після припинення або скасування військового стану можуть бути прийняті на рівнозначні або нижчі посади служби в органах місцевого самоврядування без проведення конкурсу». 

Раніше ми писали, що цим законом деяким категоріям чиновників дозволили працювати за контрактами із приватними особами.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Автор: В'ячеслав Хрипун

Автор:
Нестандартний підхід до поділу майна та отримання аліментів при розлученні – прямий ефір
Telegram канал Sud.ua
Нестандартний підхід до поділу майна та отримання аліментів при розлученні – прямий ефір
Головне про суд