Зміни до закону про запобігання корупції: яким держслужбовцям та посадовцям можуть дозволити працювати на приватних осіб

15:43, 2 июня 2022
Держслужбовцям та посадовцям можуть дозволити займатися іншою оплачуваною діяльністю за певних умов.
Зміни до закону про запобігання корупції: яким держслужбовцям та посадовцям можуть дозволити працювати на приватних осіб
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Як відомо, до чиновників та посадовців застосовуються обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності. Це передбачено статтею 25 Закону «Про запобігання корупції», відповідно до якої особам, зазначеним у пункті 1 ч. 1 статті 3 цього Закону, забороняється займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.

Разом з тим, у Верховній Раді на період війни пропонують скасувати окремі антикорупційні обмеження для чиновників, які передбачають заборону на зайняття іншою оплачуваною чи підприємницькою діяльністю. Адже відомо, що деякі чиновники зараз перебувають у вимушеному простої чи виїхали за кордон.

Зокрема, раніше голова Комітету з питань соціальної політики Галина Третьякова зареєструвала законопроект щодо внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації трудових відносин 7251 від 05.04.2022, де містяться такі послаблення. Однак наразі законопроект ще готують до другого читання.

Подібну норму містить і законопроект голови Комітету ВР з питань антикорупційної політики Анастасії Радіної «Про внесення змін до Закону Україні «Про запобігання корупції» щодо особливостей застосування законодавства у сфері запобігання корупції в умовах воєнного стану» 7280. Раніше ми вже описували деякі пропоновані цим докуменом новації.

Слід зауважити, що законопроект готують до ухвалення у другому читанні, і він мав розглядатися на засіданні парламенту 31 травня.

До другого читання у проекті 7280 міститься норма, яка дозволяє суміщення з іншими видами діяльності за певних умов. Вона буде стосуватися:

  • державних службовців (крім державних службовців категорії А), посадових осіб місцевого самоврядування (крім посадових осіб, посади яких віднесені до 1-3 категорій), якщо такі особи перебувають у відпустці без збереження заробітної плати або у разі простою
  • трудові договори (контракти), цивільно-правові договори про надання послуг або правочини у сфері підприємницької діяльності укладаються з юридичними особами приватного права або ФОП, стосовно яких такі державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування протягом останнього року не здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих юридичних осіб або фізичних осіб – підприємців.

В цілому, Розділ ХІІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про запобігання корупції» пропонується доповнити пунктами 2-3–2-11 такого змісту:

2-3 . Установити, що тимчасово, з дня введення воєнного стану Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», на період до припинення або скасування воєнного стану, а також протягом одного місяця з дня його припинення чи скасування вимога щодо відповідності подарунків загальновизнаним уявленням про гостинність та обмеження щодо вартості подарунків, встановлені частиною другою статті 23 цього Закону, не поширюються на вчинення таких дій у зазначений у цьому абзаці період:

1) одержання грошових коштів, у повному обсязі використаних (за наявності підтвердження використання одержаних грошових коштів у повному обсязі на одну або декілька із зазначених цілей) виключно для таких цілей:

  • здійснення переказів на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для підтримки Збройних Сил України та/або для гуманітарної допомоги особам, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
  • здійснення у встановленому законодавством порядку благодійних пожертв на користь Збройних Сил України;
  • здійснення у встановленому законодавством порядку благодійних пожертв для підтримки і захисту осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
  • здійснення витрат на придбання та доставку товарів з подальшою їх передачею у власність Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, утвореним відповідно до законів України, добровольчим формуванням територіальних громад, розвідувальним органам, правоохоронним органам;
  • здійснення витрат на придбання та доставку товарів, оплату робіт чи послуг, наданих як гуманітарна допомога особам, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

2) одержання безоплатно або за ціною, нижчою за мінімальну ринкову ціну, товарів з подальшою їх передачею у власність Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, утвореним відповідно до законів України, добровольчим формуванням територіальних громад, розвідувальним органам, правоохоронним органам (за наявності підтвердження передачі таких товарів у повному обсязі);

3) одержання безоплатно або за ціною, нижчою за мінімальну ринкову ціну, товарів, наданих як благодійна пожертва чи гуманітарна допомога особам, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України (за наявності підтвердження надання таких товарів у повному обсязі на зазначені цілі);

4) одержання безоплатно або за ціною, нижчою за мінімальну ринкову ціну, особами, які фактично проживають на тимчасово окупованих територіях України чи на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або особами, які були змушені залишити місце свого фактичного проживання внаслідок тимчасової окупації (загрози тимчасової окупації), ведення (загрози ведення) бойових дій:

  • послуг із проживання чи розміщення;
  • транспортних послуг чи послуг із перевезення у зв’язку із зміною місця фактичного проживання та/або з поверненням до місця проживання;
  • медичних послуг;
  • лікарських засобів;
  • товарів, робіт або послуг, визнаних гуманітарною допомогою (за винятком транспортних засобів, інших самохідних машин і механізмів, крім легкових автомобілів, спеціально обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю та переданих особам з інвалідністю).

2-4 . Установити, що в декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, звітний період якої повністю або частково припадає на період дії воєнного стану відомості, які мають бути зазначені відповідно до пунктів 7, 10 частини першої статті 46 цього Закону, не зазначаються щодо об’єктів декларування, передбачених пунктом 2-3 цього розділу, а також щодо матеріальної допомоги, передбаченої законодавством іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором), виплаченої за рахунок коштів іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором) або міжнародної організації.

2-5 . Установити, що в разі одержання доходу, придбання майна, здійснення видатків, передбачених пунктом 2-3 цього розділу, повідомлення про суттєві зміни у майновому стані не подається.

2-6. Установити, що в разі відкриття суб’єктом декларування або членом його сім’ї валютного рахунку в установі банку нерезидента повідомлення про відкриття валютного рахунку може не подаватися, якщо такий рахунок був відкритий під час дії воєнного стану, використовувався виключно для отримання матеріальної допомоги, передбаченої законодавством іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором), виплаченої за рахунок коштів іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України державоюагресором) або міжнародної організації, та закритий протягом одного місяця з дня припинення чи скасування воєнного стану

2-7. Установити, що на період дії воєнного стану Національне агентство з питань запобігання корупції зупиняє здійснення заходів контролю та перевірки декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, моніторингу способу життя суб’єктів декларування (крім контролю, який здійснюється автоматизовано під час заповнення та подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування).

2-8. Установити, що суб’єкт декларування зобов’язаний подати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, кінцевий строк подання якої припадає на період дії воєнного стану, протягом дев’яноста календарних днів з дня його припинення чи скасування. Установити, що суб’єкт декларування, який відповідно до частини четвертої статті 52 цього Закону зобов’язаний подати повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, підстави для подання якого виникли у період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», зобов’язаний подати таке повідомлення протягом дев’яноста календарних днів з дня його припинення чи скасування. Установити, що суб’єкт декларування, який відповідно до частини першої статті 52 цього Закону зобов’язаний подати повідомлення про відкриття валютного рахунку в установі банку-нерезидента, підстави для подання якого виникли у період дії воєнного стану, зобов’язаний подати таке повідомлення протягом дев’яноста календарних днів з дня припинення чи скасування воєнного стану.

2-9 . Установити, що на період дії воєнного стану, обмеження, встановлене пунктом 1 частини першої статті 25 цього Закону, не поширюється на державних службовців (крім державних службовців категорії А), посадових осіб місцевого самоврядування (крім посадових осіб, посади яких віднесені до першої – третьої категорій), якщо такі особи перебувають у відпустці без збереження заробітної плати або у разі простою, за умови що трудові договори (контракти), цивільно-правові договори про надання послуг або правочини у сфері підприємницької діяльності укладаються з юридичними особами приватного права або фізичними особами – підприємцями, стосовно яких такі державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування протягом останнього року не здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих юридичних осіб або фізичних осіб – підприємців.

Такі особи зобов’язані припинити зайняття іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) чи підприємницькою діяльністю відповідно до частини другої статті 25 цього Закону протягом 15 робочих днів з дня припинення простою або закінчення відпустки.

2-10 . Установити, що на період дії воєнного стану перебіг строків, визначених частиною другою статті 25, частиною першою статі 36 цього Закону, зупиняється до дня припинення чи скасування воєнного стану для осіб, які не мають можливості здійснити визначені дії у встановлені строки у зв’язку з виконанням завдань в інтересах оборони України, безпосередньою участю у веденні воєнних (бойових) дій, виконанням інших завдань в інтересах національної безпеки і оборони. Такі особи виконують відповідні обов’язки у такі строки: обов’язки, передбачені частиною другою статті 25 цього Закону, – протягом 15 робочих днів з дня припинення чи скасування воєнного стану; обов’язки, передбачені частиною першою статті 36 цього Закону, – протягом 60 календарних днів з дня припинення чи скасування воєнного стану.

2-11. Установити, що на період дії воєнного стану Національне агентство з питань запобігання корупції має право одержувати благодійні пожертви (у тому числі гуманітарну допомогу) у вигляді товарів (майна) від проектів міжнародної технічної допомоги.

  1. Підпункт 5 пункту 1 Закону України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 3 березня 2022 року № 2115-ІХ доповнити словами « , а також на правовідносини щодо здійснення заходів фінансового контролю відповідно до Закону України «Про запобігання корупції».
  1. Статтю 28 «Прикінцеві положення» Закону України «Про правовий режим воєнного стану» доповнити пунктом 22 такого змісту: «22 . Установити, що особи, звільнені з посад служби в органах місцевого самоврядування у період дії воєнного стану, протягом одного року після припинення чи скасування воєнного стану можуть бути прийняті на рівнозначні або нижчі посади служби в органах місцевого самоврядування без проведення конкурсу.

 Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших події.

 

Нестандартный подход к разделу имущества и получению алиментов при разводе – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Нестандартный подход к разделу имущества и получению алиментов при разводе – прямой эфир
Главное о суде