Чи потрібно самозайнятим особам подавати декларацію про доходи з допомоги по тимчасовій непрацездатності — роз’яснення

07:18, 4 вересня 2025
telegram sharing button
facebook sharing button
viber sharing button
twitter sharing button
whatsapp sharing button
Самозайняті особи зобов’язані подавати щомісячний податковий розрахунок щодо допомоги по тимчасовій непрацездатності, але декларацію про доходи подавати не потрібно.
Чи потрібно самозайнятим особам подавати декларацію про доходи з допомоги по тимчасовій непрацездатності — роз’яснення
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Фахівці ДПС у Закарпатській області роз’яснили порядок оподаткування допомоги у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності для самозайнятих осіб.

Хто є платником податку

Відповідно до Податкового кодексу України (ПКУ), платниками податку на доходи фізичних осіб є громадяни-резиденти, які отримують доходи в Україні, а також податкові агенти. Податковим агентом може виступати юридична особа, її відокремлений підрозділ, представництво нерезидента чи самозайнята особа, які зобов’язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок і подавати звітність.

Допомога по тимчасовій непрацездатності

До оподатковуваних доходів належить і допомога по тимчасовій непрацездатності. На відміну від інших соціальних виплат (наприклад, допомоги по вагітності та пологах), такі виплати не звільнені від оподаткування та військового збору.

З 1 січня 2023 року фінансування виплат у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю здійснюють органи Пенсійного фонду України. Вони перераховують кошти страхувальникам на спеціальні рахунки, а вже ті безпосередньо нараховують і виплачують допомогу застрахованим особам.

Роль самозайнятої особи

Самозайнята особа у цій ситуації виступає одночасно:

  • страхувальником – подає заяву-розрахунок до Пенсійного фонду та відкриває окремий рахунок для зарахування коштів;
  • застрахованою особою – отримує виплату у разі тимчасової непрацездатності;
  • податковим агентом – самостійно утримує і сплачує податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із отриманої допомоги.

Обов’язки щодо звітності

У такому випадку самозайнята особа зобов’язана:

  • подавати щомісяця Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого на користь фізичних осіб, сум утриманого з них податку та військового збору, а також нарахованого єдиного внеску;
  • відображати допомогу у звітності за ознакою доходу «127».

Водночас декларацію про майновий стан і доходи щодо таких виплат подавати не потрібно.

Таким чином, самозайнята особа, яка отримує допомогу у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, повинна виконати функції податкового агента – подати розрахунок і сплатити податки, але додатково звітувати через декларацію їй не потрібно.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER, сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший