Реформа нотаріату: у Мін’юсті розкрили головні пункти

10:11, 30 июля 2020
Реалізація реформи передбачає три стратегічні кроки.
Реформа нотаріату: у Мін’юсті розкрили головні пункти
tadviser.ru
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Заступниця міністра юстиції з питань державної реєстрації Ольга Оніщук зазначила, що команда впевнено крокує до реформування нотаріату. Про це вона заявила на своїй сторінці у Facebook.

«Я переконана, що нотаріус — це юридична професія, яка найбільш наближена до людей! Тому нинішня масштабна реформа, яка передбачає перехід до Е-нотаріату, це, перш за все, про безпеку, доступність і якість нотаріальних дій для громадян!

Гарантувати доступність і високу якість нотаріальних та реєстраційних дій для всіх верств населення, особливо соціально незахищених, — один із основних пріоритетів Мін’юсту.

Через відсутність сучасних, інноваційних і ефективних рішень у підходах до регулювання діяльності нотаріусів з боку держави — те, що ми спостерігали протягом останніх 16 років, — реформа нотаріату тривалий час «пробуксовувала», а її реалізація нерідко здійснювалася за принципом «крок уперед — два назад».

Насправді, це не дивно. Реформа потрібна для людей, але вона надскладна та масштабна, потребує зважених підходів і правильних, обдуманих рішень, і точно не має нічого спільного з політичним популізмом.

Більш як пів року ми витратили на численні перемовини, відпрацювання концепцій, погодження бюджету Е-нотаріату з нашими іноземними партнерами, які надають Україні міжнародну технічну допомогу, написання законопроєкту...

Але нам поступово вдається зрушити цей процес із мертвої точки!

Реалізація реформи передбачає три стратегічні кроки.

✅Запровадження електронної системи нотаріату. Цей проєкт покликаний поліпшити якість нотаріальних дій шляхом зменшення часу на вчинення дії та захисту нотаріального документу від підробки. Переваги від роботи такої системи отримають усі — громадяни, нотаріуси й уся юридична спільнота.

Масштабна цифровізація нотаріальної діяльності, зокрема передбачає:

✓ відмову від ведення паперових книг обліку діяльності нотаріуса;

✓ зменшення кількості документів, які особа має подавати для вчинення нотаріальної дії;

✓ автоматизацію низки процесів у діяльності нотаріусів;

✓ ефективну інформаційну взаємодію між державними інформаційними ресурсами;

✓ ведення нотаріального архіву в електронній формі.

Наразі робочою групою вже підготовлено повний техніко-економічний аналіз Е-нотаріату. Сподіваємося, що перший етап «пілоту» з електронним робочим місцем нотаріуса нам вдасться запустити вже до кінця 2020.

✅Перехід до єдиного нотаріату. Це дозволить закріпити єдиний статус нотаріуса в Україні, відмовившись від системи поділу нотаріусів на державних та приватних, як це було зроблено у багатьох європейських державах. Перехід до єдиного нотаріату передбачатиме поступове припинення діяльності державних нотаріальних контор (сьогодні в Україні працює 687 таких контор), а отже, дозволить суттєво зменшити державні видатки на їх утримання, що сприятиме економії бюджетних коштів.

При цьому розроблено концепт заходів, який гарантуватиме доступність базових нотаріальних дій для соціально незахищених верств населення. Можливість звернутися до нотаріуса має бути в кожного громадянина, незалежно від рівня його доходу і місця проживання!

Також буде суттєво розширено кількість дій, які можуть вчиняти нотаріуси. Нотаріат отримає право реєструвати шлюби, розлучення, забезпечувати докази тощо.

✅Саморегулювання нотаріальної професії. Важливим аспектом у реалізації переходу до єдиного нотаріату є передача низки повноважень органу професійного самоврядування нотаріусів, зокрема: здійснювати контроль за організацією діяльності нотаріату, діловодством, дотриманням правил Кодексу професійної етики нотаріуса, організовувати підвищення професійного рівня нотаріусів, а також створювати умови для рівномірного територіального розташування робочих місць нотаріусів, аби громадяни із найвіддаленіших куточків нашої країни мали доступ до нотаріальних дій.

Певні кроки в напрямі саморегулювання вже нами зроблені. Ми змінили склад Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату. Тепер до її складу входить лише 3 представники Мін‘юсту та 11 приватних нотаріусів, тобто контроль за рішеннями ВККН вже передано нотаріальній спільноті.

Розробка відповідного законопроєкту наразі вже на фінішній прямій! Ця законодавча ініціатива буде внесена на розгляд парламенту вже на початку осені.

Реалізація реформи дозволить закласти міцний фундамент для становлення і розвитку в Україні нотаріату латинського типу, який є світовим еталоном у сфері захисту прав та законних інтересів громадян.

Над реформою працюють: Міністерство юстиції України, Нотаріальна палата України, PRAVO-JUSTICE», — йдеться у повідомленні.

Раніше «Судово-юридична газета» писала, що Нотаріальну палату лякає законодавчий спам, який, на думку нотаріусів, є джерелом рейдерства. 

Нагадаємо, ми повідомляли, як адміністративно-територіальна реформа вплине на український нотаріат

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Євген Чаку
    Євген Чаку
    суддя Шостого апеляційного адміністративного суду
  • Руслан Сидорович
    Руслан Сидорович
    член Вищої кваліфікаційної комісії суддів України