У четвер, 7 лютого, Велика Палата Конституційного Суду України на відкритій частині пленарного засідання у формі письмового провадження розглядала справу за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремого положення пункту 26 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі — Кодекс). Про це повідомила прес-служба КСУ.
Під час відкритої частини пленарного засідання заслухали суддю-доповідача у справі Володимира Мойсика щодо змісту конституційного подання, підстав відкриття конституційного провадження у справі, а також позицій органів державної влади, наукових установ і навчальних закладів щодо питань, порушених у конституційному поданні.
Оспорюваним положенням Кодексу передбачено, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року №3551–ХІІ зі змінами (далі — Закон) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Суддя-доповідач зазначив, що вказаними положеннями статей Закону було встановлено медичні, транспортні, телекомунікаційні, житлово-комунальні пільги, пільги в освітній галузі, сфері трудових відносин, пенсійного забезпечення, забезпечення житлом, а також встановлено одноразові та періодичні (щорічні разові) виплати для учасників бойових дій та осіб, прирівняних до них (стаття 12), осіб з інвалідністю внаслідок війни (стаття 13), учасників війни (стаття 14), осіб, на яких поширювалася чинність Закону, зокрема, сімей осіб, які належали до військових формувань і військових органів колишнього Союзу РСР та сімей осіб, які перебувають у складі військових формувань та правоохоронних органів, утворених відповідно до законів України, в тому числі осіб, які брали участь в антитерористичній операції (стаття 15), осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, а саме осіб, нагороджених ордером Героїв Небесної Сотні, Героїв Радянського Союзу, повних кавалерів ордена Слави, осіб, нагороджених чотирма і більше медалями «За відвагу», а також Героїв Соціалістичної Праці, удостоєних цього звання за працю в період Другої світової війни (стаття 16). Розміри таких пільг у переважній більшості були прямо визначені Законом.
В 2014 році Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» № 79–VІІІ розділ VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу доповнено оспорюваним пунктом 26, яким, зокрема, передбачено, що положення статей 12-16 Закону застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Крім того, суддя-доповідач повідомив, що автори клопотання у конституційному поданні стверджують, що соціальний захист ветеранів війни, який здійснюється відповідно до положень вказаних статей Закону «є державною гарантією та має безумовний характер», а тому не може залежати від наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Відтак, на думку народних депутатів України, оспорюване положення Кодексу не узгоджується з приписами частини п’ятої статті 17 Основного Закону України, за якою «держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей».
Велика Палата КСУ дослідила матеріали справи на відкритій частині пленарного засідання і перейшла до закритої частини пленарного засідання для продовження розгляду справи та ухвалення Рішення.
Головував на пленарному засіданні голова Конституційного Суду України Станіслав Шевчук.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Конституційний Суд України розгляне окремі положення Бюджетного кодексу України, що стосуються зарплати прокурорів. Заявник вважає, що окремі положення Кодексу зменшують розмір заробітної плати працівників прокуратури.
Також ми повідомляли, що Конституційний Суд надасть свій висновок щодо положень ч. 3 ст. 88 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо оскарження рішення ВККС, ухваленого за результатами кваліфоцінювання. Скаржник вважає, що закон не встановлює змістовні підстави для оскарження.
Ще раніше стало відомо, що Конституційний Суд України надасть свій висновок щодо норм закону, які передбачають сплату внеску при відкритті виконавчого провадження. Державний виконавець відмовив скаржниці у відкритті виконавчого провадження через несплату авансового внеску.