Рішення Президента України Володимира Зеленського довести до логічного кінця реформу з децентралізації влади сприяло утворенню робочої групи під керівництвом прем’єр-міністра України і розробці остаточного варіанту концепції внесення змін до Конституції України в частині територіальної організації державної влади та місцевого самоврядування. Її презентували перед головами діючих сьогодні органів місцевого самоврядування, об’єднаних територіальних громад та їх асоціацій.
«Судово-юридична газета» попросила Міністра розвитку громад та територій України Альону Бабак розказати про завдання уряду і дати відповідь на питання, чи не ускладниться для рядових громадян України доступ до правосуддя після завершення реформи. Міністр сказала наступне:
«Реформа місцевого самоврядування почалася в 2015 році. Це вже четвертий рік, коли ми маємо активну фазу реформи. Задача нашого уряду — допомагати громадам завершити процес децентралізації влади протягом цього і наступного років для того, щоб в Україні сформувалися сильні самоорганізовані спроможні громади, і карта України була повністю сформована на базовому рівні громадами. Там вже не повинно бути білих плям, вільної землі.
На форумі ми презентували концепцію змін до Конституції України щодо адміністративно-територіального поділу України і розподілу повноважень між органами державної влади й органами місцевого самоврядування. Було озвучено, що робоча група, яка працює над змінами до Конституції України, пропонує все ж таки залишити трьохрівневий адміністративно-територіальний устрій. Базовим рівнем буде громада, далі субрегіональним рівнем буде округ (колишній район), і на рівні області буде регіон.
Органи державної влади пропонують залишити. А щодо місцевого самоврядування, то на сьогодні поки що пропонується не створювати на рівні округу, тобто колишнього району, його представницькі та виконавчі органи. Логіка в тому, що після укрупнення громад, після їх об’єднання не виявляється таких повноважень, якими можна було б наділити окружну (районну), наприклад, раду і її виконавчий орган.
Стосовно судових округів та інших округів, скажімо госпітальних, то тут ще іде процес напрацювання пропозицій. Кожне міністерство готує свої пропозиції, за яким принципом будуть формуватися саме ці округи. Наприклад, чи буде адміністративний округ співпадати з тим самим госпітальним або судовим округом. Остаточного рішення в цьому контексті немає.
Хочу також наголосити, що робоча група, яка працює під керівництвом прем’єр-міністра України, перш за все хоче розібратись в усіх нюансах надання існуючих публічних сервісів і послуг на рівні громади, району і області, і тому не слід переживати, що буде якесь непродумане рішення. Уряд не буде щось ліквідувати, щось забирати, не визначивши, хто і на якому рівні буде надавати громадянину України ту чи іншу послугу. Це будуть комплексні рішення.
Наприклад, сьогодні райони адмініструють дитячі інтернати. Виникає питання, чи потрібно залишати цю функцію на рівні району і чи треба дитину, яка стала сиротою, штучно забирати з громади. Або ж треба зробити все, щоб держава профінансувала на рівні громади підтримку родини, яка б могла інтегрувати цю дитину до себе, і, таким чином, її не треба було б віддавати в якийсь орган на рівні району. Водночас ми розуміємо, що є інтернати з дітками, які мають певні вади здоров’я, і не завжди знаходиться родина, яка може дозволити собі взяти таку дитину. Тому вирішується питання, хто буде фінансувати утримання такого інтернату — це будуть органи соціального захисту на рівні району, чи такі функції краще передати в область і вже там концентровано за регіональною ознакою надавати послугу тим, хто її потребує.
Отже, подібні дискусії тривають, все уточнюється, формується перелік стандартів надання публічних сервісів і послуг, визначається, які повноваження, відповідно до закону, будуть передані повністю місцевому самоврядуванню, а які залишаться за органами державної влади, і на яких рівнях».