Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду 4 грудня розглянув справу №362/6222/16-ц та встановив, хто повинен відшкодовувати збитки внаслідок падіння дерева.
Обставини справи
З матеріалів справи відомо, що при проїзді перехрестя на території військового містечка у м. Василькові Київської області на автомобіль Volkswagen Tiguan впало дерево, внаслідок чого транспортний засіб отримав механічні пошкодження.
На підставі вказаного, особа_1 просив суд стягнути солідарно з КП «Комбінат комунальних підприємств м. Василькова» і ПрАТ «Київобленерго» 208 382,62 грн на відшкодування завданої майнової шкоди.
Рішенням Васильківського міськрайонного суду Київської області — у задоволенні позову відмовлено.
Апеляційний суд Київської області апеляційну скаргу задовольнив частково. Стягнув з ПрАТ «Київобленерго» на користь особи_ 1 208 тис. грн на відшкодування завданої майнової шкоди і судові витрати у розмірі 5 216 грн.
У касаційній скарзі представник ПрАТ «Київобленерго» вказував на те, що апеляційний суд не врахував, що дерево, яке впало на автомобіль позивача, не знаходилось у межах охоронних зон об`єктів електроенергетики, належних ПрАТ «Київобленерго», тому відсутні підстави для покладення на останнього відповідальності за шкоду, завдану особі_1.
Висновок ВС
ВС встановив, що пунктом 5 частини другої статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.
Також ВС наголошує, що згідно з частиною сьомою статті 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади.
Відповідно до пункту 5.5. Правил відповідальними за збереження зелених насаджень, належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності — балансоутримувачі цих об`єктів; на територіях установ, підприємств, організацій та прилеглих територіях — установи, організації, підприємства; на територіях земельних ділянок, які відведені під будівництво, — забудовники чи власники цих територій; на безхазяйних територіях, пустирях — місцеві органи самоврядування; на приватних садибах і прилеглих ділянках — їх власники або користувачі.
Підпунктом 7 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Тобто до віддання виконавчого органу міської ради належить організація благоустрою населених пунктів, визначення балансоутримувача та контроль за станом зелених насаджень.
Так, рішенням Васильківської міської ради від 19 квітня 2013 року №07.08-39-VІ були затверджені Правила благоустрою міста Василькова, яким визначено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи — суб`єкти підприємницької діяльності у сфері благоустрою міста зобов`язані здійснювати благоустрій та утримання по периметру території, прилеглої до об`єкту або землекористування не менше 5 м (пункт 4.2.7).
Відповідно до пункту 4.2.14 цих Правил утримання ділянок навколо трансформаторних підстанцій, теплопунктів, бойлерних, індивідуальних гаражів, малих архітектурних форм в радіусі 5 м здійснюють власники (користувачі) цих об`єктів, якщо інше не визначено договором.
Суди встановили, що відповідно до акта комісійного обстеження прилеглої території, відстань від цієї трансформаторної підстанції до зеленого насадження становить 5 метрів.
Враховуючи обставини справи, ВС касаційну скаргу представника «Київобленерго» залишив без задоволення, а постанову Апеляційного суду — без змін.
Також ми писали, що Верховний Суд захистив право територіальної громади столиці на сквер.