Верховний Суд роз’яснив, що оприлюдненню підлягають як первинна редакція проекту регуляторного акта та відповідний аналіз його регуляторного впливу, так і остаточна редакція, якщо до такого акта вносились зміни та доповнення.
Також ВС зазначив, що неопублікування проекту регуляторного акта та аналізу його регуляторного впливу в остаточній редакції у разі, якщо у ході розгляду такого акта до нього вносились зміни та доповнення, вважається порушенням встановленої Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» процедури прийняття регуляторного акта.
До такого висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, розглянувши у касаційному порядку адміністративну справу за позовом фізичних осіб до Бердянської міської ради про визнання незаконним і скасування рішення.
Суть спору полягала у тому, що жителі територіальної громади м. Бердянська – фізичні особи – звернулися із позовом до суду, в якому просили визнати незаконним та скасувати рішення Бердянської міської ради від 28 квітня 2016 року № 34 «Про затвердження Положення про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території міста Бердянська». В обґрунтування позовних вимог позивачі, крім іншого, посилались на порушення відповідачем встановленої процедури оприлюднення регуляторного акта та аналізу його регуляторного впливу, оскільки фактично було оприлюднено первинну редакцію проекту, до якої у подальшому вносились зміни та доповнення. Разом з тим, як вважали позивачі, остаточну редакцію проекту цього рішення та аналізу його регуляторного впливу у встановленому Законом порядку оприлюднено не було.
Судами попередніх інстанцій позов було задоволено частково, визнано незаконним та нечинним рішення Бердянської міської ради від 28 квітня 2016 року № 34 «Про затвердження Положення про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території міста Бердянська».
Частково задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що під час прийняття оскаржуваного рішення відповідачем недотримано вимоги статей 8, 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», оскільки аналізу регуляторного впливу піддано лише первісний проект рішення, а рішення з внесеними змінами такому аналізу не підлягали.
Колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду погодилася з такими висновками судів попередніх інстанцій, виходячи з положень статей 8, 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Зі змісту наведених правових норм суд дійшов до висновку, що оприлюднення проекту регуляторного акта здійснюється з метою одержання від зацікавлених суб’єктів відповідних зауважень і пропозицій. При цьому оприлюдненню підлягають як проект регуляторного акта, так і відповідний аналіз регуляторного впливу (документ, який містить обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття відповідного акта; аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб`єктів господарювання, громадян та держави; обґрунтування відповідності проекту акта принципам державної регуляторної політики). Такий аналіз проводиться стосовно кожного проекту регуляторного акта з обов’язковим оприлюдненням як відповідної редакції такого акта, так і аналізу його регуляторного впливу.
Постанова Верховного Суду від 20 травня 2020 року у справі № 310/6300/16-а (2-а/310/12/17) (адміністративне провадження № К/9901/42894/18).
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.